Intervention activities by using gender chargefor teaching geography in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2016v1n2p176

Keywords:

Reading, Cartoons, Intervention activities

Abstract

The aim of this paper is to analyze how gender charge contributes to the teaching of Geography in Basic Education, and to present the proposed intervention to the perception of critical reading with students of a public education institution in the State of Paraná. The study aimed to verify whether students can identify, in the genres worked in the classroom, especially the charge, the different dimensions, such as political, economic, social, cultural, religious, contributing to the appropriation of geopolitical concepts and to forming readers. The theoretical and methodological basis of bibliographical and qualitative study used the Historical and Dialectical Materialism as a source of analysis as well as reference for the analysis of student productions, because this theoretical concept is one of the possibilities for social transformation. Participants were about 30 students in two classes of 8thgrade of the elementary school. The methodology consisted in using a booklet produced by OBEDUC members with activities that follow the five steps of the Historical-Critical Pedagogy: initial social practice, questioning, instrumentalization, catharsis, and social practice. The research served to organize reading intervention activities with the use of cartoons, since students show great difficulty in understanding texts based on the imagistic reading. The results indicate that students have more affinity with the cartoon genre, thus the genre should be constantly present in the classes for the student and the teacher to be able to use it as a basis for questioning the different aspects of human development.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosangela Miola Galvão de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master's degree in Education Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Roberta Francieli da Silva, State University of Londrina.

Student of the Pedagogy Course - Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Vânia Alboneti Terra Dias, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Student of the Pedagogy Course - Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Post-doctorate in Education at UNESP - Marília. PhD in Letters from the Universidade Estadual de Londrina (UEL). Master in Education from the Universidade Estadual de Maringá. Graduated in Literature and Pedagogy by - UEM.

References

ADVERSÁRIOS. Bar do Ferreirinha, 15 jan. 2014. Disponível em: http://bardeferreirinha.blogspot.com.br/2014/01/adversarios.html. Acesso em: 5 jun. 2016.

ARMANDINHO, filho da Mafalda e do Calvin, é novo sucesso no quadrinho nacional. Página do Enock, 7 abr. 2013. Disponível em: http://paginadoenock.com.br/ armandinho‐filho‐da‐mafalda‐e‐do‐calvin‐e‐novo‐sucesso‐no‐quadrinho‐nacional/. Acesso em: 21 jun.2014.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.

BOMFIM, N. R. A imagem da Geografia e do ensino da Geografia pelos professores das séries iniciais. Revista Estudos Geográficos, Rio Claro, v.4, n.1, p. 107‐116, jun. 2006. Disponível em: http://cecemca.rc.unesp.br/ojs/index.php/estgeo/article/. Acesso em: 10 abr. 2015.

CALVIN e seus amigos. Nova Escola, 21 jan. 2009. Disponível em: . Acesso em: 5 jun. 2014. CONFORTIN, H. Leitura de humor na mídia. In: BARZOTTO, V. H.; GHILARDI, M. I. Mídia, educação e leitura. São Paulo: Associação de Leitura do Brasil, 1999.

DOLABELLA, A. R. V. Leitura de imagens no jornal – humor gráfico, mídia e educação. Revista de Estudo da Comunicação, Curitiba, v. 8, n. 17, p. 265‐275, set./dez. 2007.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 45.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico‐crítica. 5.ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

GURGEL, N. A charge numa perspectiva discursiva. Primeira Versão, Porto Velho, v. 9, n. 135, p. 69‐79, 2004.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Manuel Dias Duarte. Cascavel: Livros Horizonte, 2001. Disponível em: http://minhateca.com.br/malafaia/Livros/Alexis+Leontiev+‐+O+Desenvolvimento+Do+Psiquismo,1451653.txt. Acesso em: 4 nov. 2014.

MAGALHÃES, A. P. Sentido, história e memória em charges eletrônicas sobre o governo Lula: os domínios do interdiscurso. 2006. 247p. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2006.

MARX, K. O Capital. 3. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988. v. 2.

OLIVEIRA, M.L.S. Charge: imagem e palavra numa leitura burlesca do mundo. In: AZEREDO, J.C. de. (Org.). Letras e comunicação: uma parceria no ensino de língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 2001.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretriz Curricular da Educação do Paraná. Curitiba, 2008.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Pulcinelli Orlandi et al. 3.ed. Campinas: Unicamp, 1997.

RIBEIRO, L. A. Representações visuais em disputa: uma análise das charges publicadas na Folha de São Paulo durante a campanha eleitoral de 1989. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 12, n. 135, p. 69‐79, ago. 2012.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico‐Crítica: primeiras aproximações. 11.ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 11.ed. Campinas: Autores Associados, 1993.

SILVA, E. I. Charge, Cartum e Quadrinhos: linguagem alternativa no ensino de geografia. Revista Solta a Voz, v. 18, n. 1, nov. 2007. Disponível em: http://revistas.ufg.br/index.php/sv/article/view/2512/2482. Acesso em: 21 jun.2014.

SILVA, O. A. Geografia: metodologia e técnicas de ensino. Feira de Santana: Universidade Estadual de Feira de Santana, 2004. 94p.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e Linguagem. 1991. Ridendo Castigat Mores. Disponível em: . Acesso em: 18 out. 2009.

VIGOTSKI, L. S. Formação social da mente. São Paulo: Martins Editora, 2010.

Published

2017-07-06

How to Cite

OLIVEIRA, R. M. G. de; SILVA, R. F. da; DIAS, V. A. T.; FRANCO, S. A. P. Intervention activities by using gender chargefor teaching geography in basic education. Educação em Análise, Londrina, v. 1, n. 2, p. 176‐194, 2017. DOI: 10.5433/1984-7939.2016v1n2p176. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/27116. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>