Reports on teaching experience in Childhood Education: reflections from the V National Symposium and II International Symposium on Childhood, Education and Critical Theory
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n1p333Keywords:
Reports; Teaching Experience; Child educationAbstract
This text aims to reflect on the experience reports of Early Childhood Education teachers presented at the V National Symposium and II International Symposium on Childhood, Education and Critical Theory at UEL. From the experiences lived by adults and children in a child education context, whether simple or complex, they carry meanings and knowledge that are constitutive for raising the symbolic, affective, social and cognitive level of children from months to 5 years old. Thus, the methodology is a bibliographical study and critical analysis of the teaching narratives in the form of experience reports presented at the respective event. With a view to valuing the experiences lived in the daily life of Early Childhood Education and which are provided by teachers with the objective of favoring the development of children through moments full of meanings, such as those reported and that make up this proposal.
Downloads
References
AGOSTINI, Nilo. Conscientização e educação: ação e reflexão que transformam o mundo. Pro-Posições, Campinas, v. 29, n. 3, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/FnhYy5MG7QRL4z4YCc3FnNq/. Acesso em: 27 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0105
APARÍCIO, Graça. Ajudar a desenvolver hábitos alimentares saudáveis na infância. Millenium, Viseu, v. 15, n. 38, p. 283–298. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/8263. Acesso em: 2 ago. 2023.
ASSIS, Alice; LUCA, Vagner Alves. A influência dos pais na aprendizagem das crianças. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 12, n. 2, p. 199-208, 2009. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/download/13972/7661/ Acesso em: 9 ago. 2023.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006.
LARROSA BONDÍA, Jorge. Esperando não se sabe o que sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
LUPION, Roberson Rodrigues; PASCHOAL, Jaqueline Delgado. A cultura corporal e a mediação do professor de educação física na educação infantil. Obutchénie, Uberlândia, v. 6, n. 1, p. 246-258, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/59149/33823. Acesso em: 7 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv6n1.a2022-59149
PARANÁ. Secretaria de Saúde. Como combater. Curitiba: Secretaria de Saúde, [2023]. Disponível em: https://www.dengue.pr.gov.br/Pagina/Como-combater#:~:text=A%20melhor%20forma%20de%20preven%C3%A7%C3%A3o,recipientes%20pequenos%2C%20como%20tampas%20de. Acesso em: 12 ago. 2023.
ROMANZINI, Andréia Vedana; BOTTON, Letícia Thomasi Jahnke; VIVIAN, Aline Groff. Repercussões da pandemia da covid-19 em crianças no ensino fundamental. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. 5, p. 148-163, dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042022e513
Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/kmWd9D7RhQGbZdLZzGMwWHD/. Acesso em: 25 jul. 2023.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVÊA, Maria Cristina Soares. (org.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/simposios/sociologiainfancia/T1%20Sociologia%20da%20Inf%E2ncia%20Correntes%20e%20Conflu%EAncias.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.
SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Cientifica, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013. Disponível em: http://revistaunar.com.br/cientifica/documentos/vol7_n1_2013/3_a_importancia_da_pratica_estagio.pdf. Acesso em: 14 ago. 2023.
SCHNEIDER, Renata Muriel da Rosa; RODRIGUES, Retiele da Cunha. Brincando e explorando os 4 elementos da natureza: relato de propostas desenvolvidas. Saberes em Foco, Novo Hamburgo, v. 3, n. 1, p. 77- 91, ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.novohamburgo.rs.gov.br/index.php/saberes-em-foco/article/download/71/54/134. Acesso em: 10 ago. 2023.
SCHÜNEMANN, Daniela da Rosa; ROSA, Marcelo Barcellos. Conscientização ambiental na educação infantil. Revista Monografias Ambientais, Santa Maria, v. 1, n. 1, p. 122-132, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2295/1393 Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/223613082295
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vivian Leite Pereira Montanher, Marcela, Marta Furlan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.