The little ones and the book-object: the importance of reading in the process of humanization of children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p477

Keywords:

Early Childhood Education, Reading, Human Development, Early Childhood.

Abstract

The present article is part of a bibliographic and documental research, whose objective was to understand the importance of reading for children from zero to three years old and, thus, understand how the insertion of the child in the world of literate culture, through access to books as a cultural object, can contribute to human development, especially the higher psychic functions, such as language, attention, and memory of the child in early childhood, in addition to enhancing the learning of the human act of reading, even in its embryonic gestures, creating the basis for the child to be an autonomous reader in the future. The research is based on the Cultural-Historical Theory, on authors in the field of childhood, and is also based on the official and guiding document for this stage of life, the National Curricular Reference for Early Childhood Education - RCNEI. It brings as results the articulation between the book-object and the development of the child, emphasizing the value of this contact in the most tender age, bringing possibilities to sharpen the desire and the need of the little one for reading, demonstrating the relevance of the educator to know the process of children development and his role as proposer of these humanizing meetings with the book, the reading and the literature.

Author Biographies

Isabella Fatima Leite, Paulista State University (UNESP)

Undergraduate student in Pedagogy at Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto, Paulista State University (UNESP)

Post-doctorate in Reading and Children's Literature from the University of Passo Fundo. PhD in Education from Unesp. Professor at the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, School of Philosophy and Sciences - Marília Campus.

References

AKURI, Juliana Guimarães Marcelino. Literatura infantil e estratégias de leitura: a proposição de atividades práticas para a compreensão de textos em busca do amplo desenvolvimento humano das crianças. In: SOUZA, Renata Junqueira de; GIROTTO, Cyntia Graziela Guizelim Simões (org.). Práticas pedagógicas com textos literários: estratégias de leitura na infância. Tubarão: Copiart, 2017. p. 1-18.

BARROS, Daniela; PEQUENO, Saulo. Cultura, educação e desenvolvimento humano. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 77-86.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Linguagem oral e escrita. In: BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: conhecimento de mundo. Brasília: MEC, 1998. v. 3, p. 115-159. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; AGUIAR, Beatriz Carmo Lima de. A educação literária na primeira infância: livros e crianças pequenas. In: JORNADA DE DIDÁTICA, 2.; SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CEMAD, 1., 2013, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2013. p. 1-14. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos/II%20Jornada%20de%20Didatica%20e%20I%20Seminario%20de%20Pesquisa%20do%20CEMAD%20-%20Docencia%20na%20educacao%20Superior%20caminhos%20para%20uma%20praxis%20transformadora/A%20educacao%20literaria%20na%20primeira%20infancia%2096%20livros%20e%20%20criancas%20pequenas.pdf. Acesso em: 05 jan. 2021.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões. Literatura na infância: a criança, o livro e capacidade de ler. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 34-52, set. 2015. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3745. Acesso em: 05 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3745

LIMA, Elieuza Aparecida de; VALIENGO, Amanda. Literatura infantil e caixas que contam histórias: encantamentos e envolvimentos. In: CHAVES, M. (org.). Práticas pedagógicas e literatura infantil. Maringá: Eduem, 2011. p. 55-68.

LIMA, Elieuza Aparecida de; AKURI, Juliana Guimarães Marcelino. Um currículo em defesa da plenitude da formação humana. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 115-128.

LIMA, Érica. Por que ler para crianças tão pequenas - ou o que pode uma criança? In: LIMA, Erica; FARIAS, Fabíola; LOPES, Raquel (org.). As crianças e os livros: reflexões sobre a leitura na primeira infância. Belo Horizonte: Fundação Municipal de Cultura, 2017. p. 52-61. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/sites/default/files/estrutura-de-governo/smasac/assistencia-social/Diversos%20CMDCA/As%20criancas%20e%20os%20livros.pdf. Acesso em: 5 jan. 2021.

MAGALHÃES, Cassiana; GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SILVA, Greice Ferreira da; MELLO, Suely Amaral. Planejando a ação docente para o máximo desenvolvimento na infância. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 219-230.

MELLO, Suely Amaral. Bebês e crianças pequenininhas como sujeitos: participação e escuta. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 41-50.

MENDES, Ana Cláudia Bonachini; LIMA, Elieuza Aparecida de; DE MARCO, Marilete Terezinha. Organização de espaços na Educação Infantil: reflexões a partir da formação continuada de professores. Educação em Revista, Marília, v. 16, n. 2, p. 43-62, jul./ dez., 2015. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/5475. Acesso em: 15 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2015.v16n02.04.p43

MOTOYAMA, Juliane Francischeti Martins; SOUZA, Renata Junqueira de. A literatura como elemento de apropriação da língua materna: a apresentação do texto literário aos bebês. In: CARDOSO, Luís Miguel et al. (coord.). Fronteiras e horizontes: espaço(s) e tempo(s) de diálogo. Porto Alegre: Instituto Politécnico de Porto Alegre, 2018. p. 136-147. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/30480. Acesso em: 18 jan. 2021.

MUKHINA, Valeria. Psicologia da idade pré-escolar: um manual completo para compreender e ensinar a criança desde o nascimento até os sete anos. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes: 1995.

PEDERIVA, Patricia Lima Martins; COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral. Apresentação: uma teoria para orientar nosso pensar e agir docentes na educação infantil. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 11-24.

SOUZA, Renata Junqueira de. Literatura infantil e primeira infância: políticas e práticas de leitura. Revista Fronteiraz, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 43-59, dez. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/fronteiraz/article/view/28941/21241. Acesso em: 18 jan. 2021.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo : Martins Fontes, 2001. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2477794/mod_resource/content/1/A%20construcao%20do%20pensamento%20e%20da%20linguagem.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.

Published

2022-12-23

How to Cite

LEITE, Isabella Fatima; GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões. The little ones and the book-object: the importance of reading in the process of humanization of children. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 2, p. 477–493, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n2p477. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/43646. Acesso em: 25 jul. 2024.