Research in philosophy of education: reconstructive perspective and mediative interpretation of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n1p142

Keywords:

Filosofia da educação; Ciência reconstrutiva; Práxis comunicativa; Habermas.

Abstract

The article analyzes the role of research in philosophy of education in the development of pedagogical knowledge and teaching practice in everyday school life. Starting from a brief analysis of the role of philosophy of education in the development of Brazilian pedagogical thought. The text then explores the productivity of Habermas's conception of philosophy as a reconstructive science and as a mediating interpretation. The investigative role of the philosophy of education becomes indispensable for clarifying the conditions that make understanding between the participants in the process possible. The conclusion points to the validity and pedagogical effectiveness of the theory of communicative action in the development of a critical, reconstructive and emancipatory praxis of education, enhancing the formative task of the philosophy of education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eldon Henrique Mühl, Universidade de Passo Fundo

PhD in Education and Teacher in the Postgraduate Program in Education at the University of Passo Fundo. E-mail: eldon@upf.br

Elisa Mainardi, Universidade de Passo Fundo

PhD in Science Teaching and professor in the Postgraduate Program in Science and Mathematics at the University of Passo Fundo. E-mail: emainardi@upf.br

References

ALBUQUERQUE, Maria Betânia Barbosa. Filosofia da educação: uma disciplina entre a dispersão de conteúdos e a ausência de identidade. Perspectiva, Florianópolis, v. 16, n. 29, p. 45-61, jan./jun. 1998. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/10577/10111/0. Acesso em: 22 jan. 2024.

ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, jul. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200003.

CRUZ, Giseli Barreto da. Curso de pedagogia no brasil: história e formação com pedagogos primordiais. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.

DALBOSCO, Cláudio A. Pesquisa educacional e experiência humana na perspectiva hermenêutica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 154, p. 1028-1051, out./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142820.

DALBOSCO, Cláudio A.; MÜHL, Eldon H. Filosofia da educação e pesquisa educacional: fragilidade teórica na investigação educacional. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 34, n. 70, p. 251-277, fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v34n70a2020-49642.

DEVECHI, Cátia P.; TREVISAN, Amarildo L. Desafios atuais das ciências da educação no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 43, p. 1-19, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.250547.

ERICSON, David P. Orientação para a filosofia da educação: localizando o campo de atuação em relação a novos públicos. In: GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo (org.). O que é filosofia da educação?. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 205-223.

FALCÃO, Jorge T.; RÉGNIER, Jean-Claude. Sobre os métodos quantitativos na pesquisa em ciências humanas: riscos e benefícios para o pesquisador. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 81, n. 198, p. 229-243, maio/ago. 2000. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.81i198.937.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 1987.

GATTI, Bernadete. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, DF, v. 28, n. 1, p. 13 34, jan./abr. 2012. DOI: https://doi.org/10.21573/vol28n12012.36066.

GATTI, Bernadete. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002.

HABERMAS, Jürgen. A ideia da universidade: processos de aprendizagem. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 74, p. 111-130, jan./abr. 1993. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.74i176.1217.

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

HABERMAS, Jürgen. Discurso filosófico da modernidade. São Paulo: Difel, 2000.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa I: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987a.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa II: crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus, 1987b.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Madrid: Cátedra, 1994.

HABERMAS, Jürgen. Textos e contextos. Barcelona: Ariel, 1996.

HABERMAS, Jürgen. Verdade e justificação: ensaios filosóficos. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

HENNING, Leoni M. P. Pesquisa filosófica em educação: a formação do pesquisador e a sua contribuição no campo educacional. In: HENNING, Leoni M. P. (org.). Pesquisa, ensino e extensão no campo filosófico-educacional: possibilidades presentes no contexto universitário. Londrina: Eduel, 2010. p. 21-40.

HERMANN, Nadja. A pesquisa em filosofia da educação: desafios atuais. In: PULLIN, Elsa Maria M. P.; BERBEL, Neusi A. N. Pesquisas em educação: inquietações e desafios. Londrina: Eduel, 2012. p. 309-325.

MENDES, Durmeval Trigueiro. Existe uma filosofia da educação brasileira?. In: MENDES, Durmeval T. (org.). Filosofia da educação brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994. p. 49-133.

MOTA, Fernanda Antônia Barbosa da. Entre a Educação e a Filosofia: aspectos históricos da filosofia da educação como disciplina acadêmica e como campo de investigação. Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 39, p. 19-30, jan./jun. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v22n39/v22n39a03.pdf. Acesso em: 22 jan. 2024.

MÜHL, Eldon H. Habermas e a educação: ação pedagógica como agir comunicativo. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020.

MÜHL, Eldon H.; MAINARDI, Elisa. A filosofia da educação nos cursos de pedagogia do Brasil: da obrigatoriedade à dispensa progressiva. Filosofia e Educação, Campinas, v. 9, n. 2, p. 7-22, jun./set. 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/rfe.v9i2.8649598.

NÓVOA, Antonio; ALVIM, Yara. Escolas e professores: proteger, transformar e valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

PAGNI, Pedro Angelo. A pesquisa e o ensino no campo da Filosofia da Educação: críticas e possibilidades. In: GUEDES, Neide Cavalcante; ARAÚJO, Hilda Mara Lopes; IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa em educação: contribuições ao debate na formação docente. Teresina: EDUFPI, 2013. v. 1, p. 111-146.

PAGNI, Pedro Angelo; DALBOSCO, Cláudio A. As produções do GT-17 da ANPED e o seu papel para o desenvolvimento da filosofia da educação no Brasil. In: OLIVEIRA, Avelino da Rosa; VALLE, Lílian do (org.). Filosofia da educação: posições sobre a formação humana. Curitiba: Appris, 2014. p. 23-56.

REPA, Luiz. A transformação da filosofia em Jürgen Habermas: os papeis da reconstrução, interpretação e crítica. São Paulo: Singular; Esfera Pública, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Tendências e correntes da educação brasileira. In: SAVIANI, Dermeval; MENDES, Durmeval Trigueiro Bosi; HORTA, Alfredo; BAIA, José Silverio. Filosofia da educação brasileira. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994. p. 19-47.

SEVERINO, Antonio J. A filosofia da educação no Brasil: esboço de uma trajetória. In: GHIRALDELLI, Paulo J. (org.). O que é filosofia da educação?. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 263-326.

SEVERINO, Antonio J. Filosofia da educação: a constituição do campo investigativo. In: HENNING, Leoni M. P. (org.). Pesquisa, ensino e extensão no campo filosófico-educacional: possibilidades presentes no contexto universitário. Londrina: Eduel, 2010. p. 67-83.

TEIXEIRA, Anísio. Pequena introdução à filosofia da educação. 7. ed. São Paulo: Nacional, 1975.

TOMAZETTI, E. M. Filosofia da educação: um estudo sobre a história da disciplina no Brasil. Ijuí: Unijuí, 2003

Published

2024-03-30

How to Cite

MÜHL, E. H.; MAINARDI, E. Research in philosophy of education: reconstructive perspective and mediative interpretation of education. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 1, p. 142–163, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n1p142. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/49372. Acesso em: 21 may. 2024.