Research in philosophy of education and its impact on teacher formation: reflections on a research experience for teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n1p53

Keywords:

Pesquisa filosófica, Grupos de pesquisa, Filosofia da Educação, Teoria e prática, Formação de professores

Abstract

In this article, as an educator and researcher, I provide a brief account of my experiences, from my undergraduate studies to the present moment after completing my doctorate, marked by my teaching activities in elementary schools and involvement in research groups. The purpose of this experiential account was to highlight the impact of educational research on the training of teachers and pedagogy students and, consequently, emphasize the relevance of the interaction between theory and practice. The reflection on professional and personal development throughout the text is supported by theoretical contributions from various authors, with the main references on this journey being John Dewey's pragmatic philosophy and Paulo Freire's philosophical thought. In the concluding remarks, the significance of research groups is emphasized for enhancing perspectives, enriching knowledge, and personal development of educators. As a result, I advocate for the expansion of research spaces within both initial and continuous teacher training programs.

Author Biography

Marcela Calixto dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

She holds a PhD in Education (2021) from the Faculty of Education of the University of São Paulo (FE-USP), a Master's Degree in Education (2014) from the State University of Londrina (UEL) and a degree in Pedagogy (2011) from the same university (UEL). She worked for 10 years in the municipal education network of Londrina (PR) as a teacher in the Early Years of Elementary School.  In her research, she has dedicated herself to the area of Philosophy of Education with the following themes: Education; Experience; Teaching Practice; Pragmatism and John Dewey's educational thought.

References

ALARCÃO, Isabel. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 11-42, jul./dez. 1996.

AMARAL, Maria Nazaré de Camargo Pacheco. Dewey: filosofia e experiência democrática. São Paulo: Perspectiva, 1990. (Debates, v. 229).

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

CONTRERAS, José. A autonomia de professores. Tradução Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Coleção Todas as Artes).

DEWEY, John. Democracia e educação. Tradução Godofredo Rangel; Anísio Teixeira. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

DEWEY, John. La educación de hoy. 3. ed. Buenos Aires: Editorial Losada, 1960.

DEWEY, John. Liberalismo, liberdade e cultura. Tradução Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1970.

DEWEY, John. Reconstrução em filosofia. Tradução Marsely de Marco Martins Dantas. São Paulo: Ícone, 2011. (Coleção Fundamentos da Filosofia).

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2003.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Tradução Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. (Coleção Educação e Mudança, v. 1).

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução Rosiska Darcy de Oliveira. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Editora Scipione Ltda, 1991.

MOREIRA, Carlos Otávio Fiúza. Entre o indivíduo e a sociedade: um estudo da filosofia da educação de John Dewey. Bragança Paulista: Edusf, 2002. (Coleção Estudos CDAPH. Série Historiografia).

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.

OZMON, Howard A.; CRAVER, Samuel M. Fundamentos filosóficos da educação. 6. ed. Tradução Ronaldo Catado Costa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SANTOS, Marcela Calixto dos. O professor como profissional reflexivo em John Dewey.2021. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.teses.usp.br. Acesso em: 25 out. 2023.

SANTOS, Marcela Calixto. A concepção de experiência e educação em John Dewey. 2011. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Pedagogia) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011. Disponível em: https://www.uel.br/ceca/pedagogia/. Acesso em: 25 out. 2023.

SANTOS, Marcela Calixto. A experiência na relação professor-aluno: uma análise reflexiva a partir das contribuições teóricas de John Dewey e Paulo Freire. 2014. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014. Disponível em: https://www.ppedu.uel.br/pt/. Acesso em: 25 out. 2023.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 11. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOUZA, Rodrigo Augusto de; MARTINELI, Telma Adriana Pacífico. Considerações Históricas sobre a Influência de John Dewey no Pensamento Pedagógico Brasileiro. Revista HISTEDBR, Campinas, n. 35, p. 160-162, set. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/. Acesso em: 2 fev. 2024.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/. Acesso em: 13 set. 2017.

TRINDADE, Christiane Coutheux. Ética e educação em John Dewey: o homem comum e a imaginação moral na sociedade democrática. 2014. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

Published

2024-03-30

How to Cite

SANTOS, Marcela Calixto dos. Research in philosophy of education and its impact on teacher formation: reflections on a research experience for teaching practice . Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 1, p. 53–76, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n1p53. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/49323. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.