“Bookstans” LGBTQIAP+: a phenomenon of cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n1p168Keywords:
Cyberculture. Bookstans. LGBTQIAP Literature. Instagram. Tik TAbstract
Social networks are increasingly present in our daily lives, and, through them, readers began to express their opinions and recommend books. These readers became known as bookstans. Their presence in the literary world has become extremely important, as these influencers focus on literature with LGBTQIAP+ protagonism, showing that these stories are powerful and help other readers to understand themselves, feel represented and, above all, to accept themselves. Therefore, we aim to understand how LGBTQIAP+ literature is developing through these bookstans. Through cyberculture studies, it was possible to base the research and, thus, we created a device called Literavitu on Instagram and Tik Tok to understand this phenomenon. By getting in touch with this world, we realize how important the literary productions conveyed in it are and make a difference, not only in the reader's life, but also in those who produce and write.
Downloads
References
AMARAL, Miriam; SANTOS, Rosemary dos; VELLOSO, Luciana. Booktube: uma proposição para a produção de conhecimentos na cibercultura com o uso de webquest interativa. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (org.). O livro na cibercultura. Santos: Editora Universitária Leopoldianum, 2019. p. 239-258.
BARROS, Susane; ROSA, Flávia. O lugar do livro no contexto da cibercultura. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (org.). O livro na cibercultura. Santos: Editora Universitária Leopoldianum, 2019. p. 123-144.
BEL Rodrigues. [S. l.]: Bel Rodrigues, [2022]. Canal Bel Rodrigues. Disponível em: https://www.youtube.com/@belrodrigues/featured. Acesso em: 25 maio 2022.
BIBLIOLETICIA. [Perfil]. [S. l., 2022a]. TikTok: @biblioleticia. Disponível em: https://www.tiktok.com/@biblioleticia?lang=pt-BR. Acesso em: 18 maio 2022.
BIBLIOLETICIA. [Perfil]. [S. l.,] abr. 2020. Instagram: @biblioleticia. Disponível em: https://www.instagram.com/biblioleticia/?hl=pt-br. Acesso em: 18 maio 2022.
BIBLIOLETICIA. Tw: violência, agressão sexual, tortura, alcoolismo, ideação suicida (16+). [S. l.], 24 mar. 2022b. Instagram: @Biblioleticia. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CbfZOlAO44V/?hl=pt-br. Acesso em: 5 jun. 2022.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.
DEBOOK_. [Perfil]. [S. l., 2022]. Tiktok: @debook_. Disponível em: https://www.tiktok.com/@debook_?lang=pt-BR. Acesso em: 18 maio 2022.
DIGAOROQUE. [Perfil]. [S. l., 2022]. Tiktok: @digaoroque. Disponível em: https://www.tiktok.com/@digaoroque. Acesso em: 18 maio 2022.
DUNKER, Christian. O que os likes dizem do nosso narcisismo (e da nossa inadequação)? Blog do Dunker. [S. l.], 16 ago. 2019. Disponível em: https://blogdodunker.blogosfera.uol.com.br/2019/08/16/o-que-os-likes-dizem-do-nosso-narcismo-e-da-nossa-inadequacao/ Acesso em: 9 ago. 2022.
EXPOSTO à internet, robô da Microsoft vira racista em 1 dia. VEJA, São Paulo, 24 mar. 2016. Disponível em: https://veja.abril.com.br/tecnologia/exposto-a-internet-robo-da-microsoft-vira-racista-em-1-dia/. Acesso em: 2 set. 2022.
GAROTEDOSLIVROS. [Perfil]. [S. l.], 2020b. TikTok: @garotedoslivros. Disponível em: https://www.tiktok.com/@garotedoslivros. Acesso em: 5 jun. 2022.
GAROTEDOSLIVROS. [Perfil]. [S. l.], jul. 2020a. Instagram: @garotedoslivros. Disponível em: https://www.instagram.com/garotedoslivros/. Acesso em: 5 jun. 2022.
GAROTEDOSLIVROS. Viúva de Ferro, não deu certo pra mim. [S. l.], 7 mar. 2022. Instagram: @garotedoslivros. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Ca0RQuuvFMy/?hl=pt-br. Acesso em: 5 jun. 2022.
GASTALDI, Alexandre Bogas Fraga; BENEVIDES, Bruna; COUTINHO, Gustavo (org.). Dossiê 2022: mortes e violências contra LGBTI+ no Brasil. Florianópolis: Acontece: ANTRA: ABGLT, 2023. Disponível em: https://observatoriomorteseviolenciaslgbtibrasil.org/wp-content/uploads/2023/05/Dossie-de-Mortes-e-Violencias-Contra-LGBTI-no-Brasil-2022-ACONTECE-ANTRA-ABGLT.pdf. Acesso em: 14 jul. 2023 DOI: https://doi.org/10.29327/5236045
GNISCI, Vanessa Monteiro Ramos; HOFFMANN, Adriana Fernandes. Canais literários: redes de leitura e diálogo entre booktubers e seus seguidores. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (org.). O livro na cibercultura. Santos: Editora Universitária Leopoldianum, 2019. p. 147-161.
INSTAGRAM. Canaltech, [S. l.], 6 out. 2010. Disponível em: https://canaltech.com.br/empresa/instagram/ Acesso em: 23 maio 2022.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
LER antes de morrer. São Paulo: Isabella Lubrano, [2023]. Canal Ler antes de morrer. Disponível em: https://www.youtube.com/@LerAntesdeMorrer/featured. Acesso em: 14 jul. 2023.
LIMA, Stefany. Dicionário Bookstan: as gírias e siglas literárias mais usadas por leitores na Internet. Biblioteca do Maranhão, [s. l.], 30 set. 2020. Disponível em: https://bibliotecasma.org/tag/bookstan/. Acesso em: 17 fev. 2022.
LITERAVITU. [Perfil]. [S. l., jan. 2022a]. Instagram: @literavitu. Disponível em: https://instagram.com/literavitu?igshid=YmMyMTA2M2Y=. Acesso em: 18 maio 2022.
LITERAVITU. [Perfil]. [S. l., jan. 2022b]. Tiktok: @literavitu. Disponível em: https://www.tiktok.com/@literavitu?is_from_webapp=1&sender_device=pc. Acesso em: 18 maio 2022.
PAM Gonçalves. [S. l.]: Pam Gonçalves, [2022]. Canal Pam Gonçalves. Disponível em: https://www.youtube.com/@apamgoncalves/featured. Acesso em: 25 maio de 2022.
PATZZIC. [Perfil]. [S. l., jan. 2022]. Tiktok: @patzzic. Disponível em: https://www.tiktok.com/@patzzic. 18 maio 2022.
PATZZIC. [Perfil]. [S. l.], fev. 2013. Instagram: @patzzic. Disponível em: https://www.instagram.com/patzzic/. 18 maio 2022.
ROCHA, Aline Andrade Weber Nunes da. Educação e cibercultura: narrativas de mobilidade ubíqua. 2012. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Humanos hiper-híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
TATIANA Feltrin. [S. l.]: Tatiana Feltrin, [2023]. Canal Ligando livros às pessoas. Disponível em: https://www.youtube.com/@tatifeltrin/featured. Acesso em: 25 maio 2022.
TIKTOK. Canaltech, [s. l.], 23 fev. 2012. Disponível em: https://canaltech.com.br/empresa/tiktok/ Acesso em: 23 maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Victor Hugo Viana da Silva, Edméa Santos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.