Morality, autonomy and justice in moral psychology
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p360Keywords:
morality, justice, autonomy, Genetic epistemologyAbstract
The article aims to relate the concepts of morality, autonomy and justice, in the light of the Moral Psychology of Jean Piaget (1896-1980). The construction of morality is discussed in partnership between the cognitive, social and affective domains to understand the notion of justice. They present different types of justice related to heteronomy or autonomy, recognizing in the work of Constance Kamii (1931-), important contributions to the study of autonomy, to develop the sociomoral value of justice in the school context. Qualitative, the literature review presents positions of researchers about Genetic Epistemology. As a result, the notion of justice is complex, difficult to construct given the level of abstraction required and should be related to other aspects of child and adolescent development: cognition, affectivity and social relations. It is concluded as a pedagogical implication for the development of the notion of justice that collective, constructive, interrelated work is necessary and that it is based on the notion of mutual respect and reciprocity of relations. It is indicated that there is a relationship between the notion of justice and autonomous morality. Autonomous morality corresponds to a more complex sense of justice, collective and related to the ethics of the common good.
Downloads
References
ALEIXO, Ana Carolina Meixa; OLIVEIRA, Francismara Neves de; GODOI, Guilherme Aparecido; THOMAS, Silvana; ALMEIDA, Sérgio Luís Evangelista de; SANTOS, Heloisa Braga dos. O preconceito de classe social no livro didático: um estudo apoiado na epistemologia genética. Conjecturas, Caxias do Sul, v. 22, n. 1, p. 778–791, 2022. DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-542-808. DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-542-808
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Brasília: MEC, 2013.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Míni aurélio: o dicionário da língua portuguesa. 6. ed. Curitiba: Editora Positivo, 2004.
FURTH, Hans G. Conhecimento como desejo: um ensaio sobre Freud e Piaget. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GAMBOA, Silvio Sanchez. Os projetos de pesquisa: alguns fundamentos lógicos necessários. In: MIRANDA, Estela; BRYAN, Newton Antonio Pacciuli (org.). (Re)pensar la educación pública: aportes desde argentina y Brasil. Córdoba: ed. universidad nacional de córdoba, 2011. p. 121-150.
GATTI, Bernadete. Algumas considerações sobre procedimentos metodológicos nas pesquisas educacionais. EccoS Revista Científica, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 63-79, 1999. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.v1i1.155
GONÇALVES, Carlos E. S. Preconceito de classe social nas significações de estudantes de ensino técnico: um estudo embasado no aporte teórico da epistemologia genética. 2022. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2022.
GONÇALVES, Carlos E. S.; OLIVEIRA, Francismara N. Dimensões intelectual e afetiva do juízo moral de estudantes sobre manifestações de preconceito. Schème - Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, Marília, v. 11, n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2019.v11n2.04.p80
KAMII, Constance. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação com escolares de 4 a 6 anos. 39. ed. Campinas: Papirus, 2012.
KAMII, Constance; DECLARK, Georgia. Reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. 12. ed. Campinas: Papirus, 1996.
KAMII, Constance; DEVRIES, Rheta. Piaget para a educação pré-escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
LA TAILLE, Yves de. A dimensão ética na obra de Jean Piaget. Idéias, São Paulo, n. 20, p. 75-82, 1994.
LA TAILLE, Yves de. A importância da generosidade no início da gênese da moralidade na criança. Psicologia: reflexão e crítica, Porto Alegre, v. 19, n. 1, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722006000100003
LA TAILLE, Yves de. Construção da consciência moral. Prima Facie Revista de Ética, João Pessoa, n. 2, p. 7-30, 2008.
LA TAILLE, Yves de. Desenvolvimento humano: contribuições da psicologia moral. Psicologia USP, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 11-36, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642007000100002
LA TAILLE, Yves de; MAIORINO, Clarissa; STORTO, Daniela Nogueira; ROSS, Luciana C. do Prado Velloso. Construção da fronteira da intimidade: a humilhação e a vergonha na educação moral. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 82, p. 43-55, 1992.
LA TAILLE, Yves de. Moral e contemporaneidade. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genética, Marília, v. 11, p. 6-24, 2019. Número especial. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2019.v11esp.02.p6
MENIN, Maria S. de S.; BATAGLIA, Patricia U. R. Uma balança para as virtudes: o valor da justiça. Americana: Adonis, 2017.
OLIVEIRA, Francismara N.; GODOI, Guilherme A.; Noções de espaço e lugar na perspectiva de alunos o 6º ano do ensino fundamental II: relações de interdependência entre conhecimento social e cognitivo. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 25, n. 1, p. 134-158, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v25n1a2018-06
PAPALIA, Diane; MARTORELL, Gabriela. Desenvolvimento humano. 14. ed. Rio de Janeiro: Editora Grupo A Educação S/A RIO, 2021.
PIAGET, Jean. Intelligence and affectivity: their relationship during child development. Translated by T. A. Brown and C. E. Kaegi. Palo Alto: Annual Reviews, 1981.
PIAGET, Jean. A Equilibração das estruturas cognitivas: problema central do desenvolvimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
PIAGET, Jean. Estudos sociológicos. Rio de Janeiro: Forense, 1973.
PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus, 1994.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Rio de janeiro: Forense-Universitária, 1999.
REIS, Leandro A. dos. Músico na sala de aula ou professor no palco: processos de sinificações de licenciandos nas dimensões do músico e professor – encontros possíveis. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.
SOUZA, Maria Thereza Costa Coelho de. As relações entre afetividade e inteligência no desenvolvimento psicológico. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 27, n. 2, p. 249-254, abr./jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000200005
TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; ASSIS, Orly Zucatto Mantovani de. A construção da solidariedade na escola: as virtudes, a razão e a afetividade. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 32, n. 1, p. 49-66, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100004
TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; LA TAILLE, Yves. A formação de personalidades éticas: representações de si e moral. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 24, n. 2, p. 181-188, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722008000200007
TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; ROSÁRIO, Pedro. Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 56, p. 106-137, set./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.18222/eae245620132736
VINHA, Telma Pileggi; TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. Construindo a autonomia moral na escola: os conflitos interpessoais e a aprendizagem dos valores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 28, p. 525-540, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v9i28.3316
WADSWORTH, Barry J. Inteligência e afetividade da criança na teoria de Piaget. 5 ed. São Paulo: Pioneira, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francismara Neves de Oliveira, Anna Julia Carvalho de Moura, Ana Carolina Mexia Aleixo, Eliane Giachetto Saravali, Guilherme Aparecido Godoi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.