The The democratic education in the perspectives of Freire and Teixeira in confronting the conservative authoritarianism of capital
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n1p195Keywords:
Democratic education, Autonomy, NeoliberalismAbstract
This work seeks conceptual bases for carrying out a democratic education that overcomes the neoliberal and neoconservative movements in the current context. The research problem is: How the democratic education can be the factor of social transformation in a perspective of humanization and emancipation from neoliberal hegemony? The proposed objective is to investigate the contribution of a democratic education in the construction of a society emancipated from the hegemonies of neoliberal capital. The research is characterized as revision of literature focused on exploration of democratic education concept by Paulo Freire and Anisio Teixeira. The question studied becomes important considering that the lack of an education that promotes class consciousness and the critical thinking of current reality enable the ascension of hegemonic forces and the increase in inequalities, what restrains the oppressed to become subjects of their history. As result, the research rescues the contribution of Freire and Teixeira about one education that provides the experience of dialogue and critical thinking with democratic and liberating intentionality. Therefore, it is possible since school to form the autonomous subject committed to its active role in the construction of a society emancipated from domination of capitalist system.
Downloads
References
DORNELLES, João Ricardo W. Direitos humanos em tempos sombrios: barbárie, autoritarismo e fascismo do século XXI. RIDH. Bauru, v. 5, n. 2, p. 153-168, jul./dez., 2017. Disponível em: https://www3.faac.unesp.br/ridh/index.php/ridh/article/view/526. Acesso em: 14 abr. 2021.
FERREIRA, Sonia Maria; FRIGOTTO, Gaudêncio. Cultura autoritária, ultraconservadorismo, fundamentalismo religioso e o controle ideológico da educação básica pública. Trabalho necessário, Niterói, v. 17, n. 32, p. 88-113, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/28304. Acesso em: 14 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.17i32.p28304
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 63 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 74 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020b. 256 p.
HYPOLITO, Álvaro Moreira; LIMA, Iana Gomes. A expansão do neoconservadorismo na educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022019000100567&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 23 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-463420194519091
MAGOGA, Patrícia Melo; MURARO, Darcísio Natal. A escola pública e a sociedade democrática: a contribuição de Anísio Teixeira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, p. e236819, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.236819. Acesso em: 23 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/es.236819
TEIXEIRA, Anísio. Democracia e educação: o processo democrático da educação. In: TEIXEIRA, Anísio. Educação e o mundo moderno. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006. p. 253-270.
TEIXEIRA, Anísio. Revolução e educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 39, n. 90, p. 3-7, abr./jun. 1963.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rafaella Jovanovich de Souza, Darcisio Natal Muraro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.