Bachelor of education: interdisciplinary pedagogical teaching strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n2p336

Keywords:

Interdisciplinary perspective, Didactic strategies, Bachelor of education

Abstract

The current work investigates pedagogical didactic strategies for teacher´s initial education. In parallel, it identifies whether these strategies present an interdisciplinary perspective. The research was carried out in a Pedagogy Course from a College located in São Paulo city. Given the research characteristics, a qualitative methodology was chosen, namely an ethnographic case study. Three different classes from three different subjects were observed and 38 questionnaires were applied to students in their last term. The data obtained indicates which strategies students prefer and the justifications show the relation between strategy and learning. The data also indicates that teachers do not intentionally use interdisciplinary pedagogical didactic strategies, but there is evidence that future teachers spontaneously establish non systemic relations to previous knowledge already addressed by the discipline.

Author Biographies

Maria Estela Lacerda Ferreira, Instituto Singularidades, São Paulo

Master in Pedagogical Supervision from Universidade Aberta de Portugal. Professor of the Pedagogy Course at Instituto Singularidade.

Daniela Melaré Vieira Barros, Universidade Aberta, Lisboa – Portugal

Doctorate in Education UNESP -BRASIL, Post-Doctorate from UNICAMP and UNED, second Doctorate from UNED in Madrid, Assistant Professor DEED at the Open University of Portugal.

References

AMADOR, Fernanda Spanier. Transdisciplinarizar. In: FONSECA, Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci. (org.). Pesquisar na diferença, um abecedário. Porto Alegre: Sulina,2015.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. (orgs.) Processos de Ensinagem na Universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC:UNIVILLE, 2009.

ANDRÉ, Marli Eliza D. A. de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.

ECHEVERRÍA, Javier. A escola contínua e o trabalho no espaço-tempo eletrônico. In: JARAUTA, Beatriz; IMBERNÓN, Francisco. (org.). Pensando no futuro da educação – uma nova escola para o século XXII. Porto Alegre: Penso, 2015.

FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2004.

FAZENDA, Ivani. (org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FAZENDA, Ivani. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2013.

LEITE, Alexandre César Cunha et al. Interdisciplinaridade, práticas curriculares e formação do docente interdisciplinar. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes; FERREIRA, Nali Rosa Silva. (org.). Formação de docentes interdisciplinares. Curitiba: CVR, 2013.

LENOIR, Yves. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, Ivani. (org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LENOIR, Yves; HASNI, Abdelkrim. Interdisciplinaridade no Ensino Fundamental e Médio: questões e perspectivas. Educação Criativa, v. 7, n. 16, 2016.

MANGAIN, Alain; DUFOUR, Barbara; FOUREZ, Gérard. Abordagens didácticas da interdisciplinaridade. Instituto Piaget. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 2002.

PAVIANI, Jayme. Pedagogia Interdisciplinar. In: PAVIANI, Jayme. Interdisciplinaridade – conceitos e distinções. Caxias do Sul, RS: Educs, 2014.

ROLDÃO, Maria do Céu. Estratégias de Ensino: o saber e o agir do professor. Portugal: Fundação Manuel Leão, V.N. Gaia, 2009.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Campinas: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

ZABALA, Antoni. A prática educativa – Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2020-12-28

How to Cite

FERREIRA, Maria Estela Lacerda; VIEIRA BARROS, Daniela Melaré. Bachelor of education: interdisciplinary pedagogical teaching strategies. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 2, p. 336–352, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n2p336. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/42586. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.