Decifer me or i will devour you! – the socioeconomic-cultural foundations of the capitalist production mode and its implications in the history of education and educational work
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p5Keywords:
Education, Pedagogical práxis, PhilosophyAbstract
This work intends to discuss the philosophical and political foundations of education, from the dialectical-historical materialist perspective, as a worldview, method of analysis and praxis. We live in a paradoxical historical situation in relation to socioeconomic and cultural conditions: on the one hand, the discourse that we are in the best of possible worlds, of constant technical and scientific progress and, on the other hand, the reality of exploration of the clear majority of human beings. Our objective is to present a reflection to challenge the discourses and practices and their defense of the current state of things, which is based on political liberalism and the capitalist mode of production, specifically the question of alienation and ideology and its implications on education. Hence, we start from an reflection-action on the concrete circumstances, inseparable from a reflection-action on the consciences, since we understand that education is an activity of interpretation-understanding, as well as intervention-action in the world of concrete and contradictory relations. We propose the recognition of the actuality of dialectical-historical materialism and its scientific, historical, philosophical and political potentiality as a possibility of construction of the unilateral man, capable of being aware of the real and of an interventionist and transforming praxis, in overcoming and abolishing all forms of purely operational, technical, instrumental, exploratory and mercantilist education. It is necessary to think of an “education beyond capital” that does not submit or adapt to the interests of the capital, of the “labor market”. Our aim is to discuss the possibility and objective necessity of the construction of politically emancipated society and man.References
ENGELS, F. Anti-Dühring. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
GOERGEN, P. Pós-Modernidade, Ética e Educação. Campinas: Autores Associados, 2001.
LÉNIN, V. I. As três fontes e as três partes constitutivas do marxismo. Lisboa: Avante, 1984. (Obras Escolhidas 2).
MARX, K. O Capital. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
MARX, K. Introdução à Crítica da Economia Política. São Paulo: Nova Cultural, 2000.
MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, K. Crítica do Programa de Gotha. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARX, K.; ENGELS, F. Textos Sobre Educação e Ensino. São Paulo: Moraes, 1983.
MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.
MÉSZÁROS, I. A Educação Para Além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
NUNES, C. Educar para a Emancipação. Florianópolis: Sophos, 2003.
SAVIANI, D. Filosofia da educação: crise da modernidade e o futuro da filosofia da práxis. In: FREITAS, M.C (Org.). A reivindicação do futuro: trabalho, educação, política na globalização do capitalismo. São Paulo: Cortez; Bragança Paulista: USF-IFAN, 1996.
SAVIANI, D. Educação: do Senso Comum à Consciência Filosófica. Campinas: Autores Associados, 2002.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico- Crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 1991. SCHAFF, A. A sociedade Informática. São Paulo: Brasiliense, 2001.
SHISKHIN, A. Ética. Buenos Aires: Cartago, 1966.
GOERGEN, P. Pós-Modernidade, Ética e Educação. Campinas: Autores Associados, 2001.
LÉNIN, V. I. As três fontes e as três partes constitutivas do marxismo. Lisboa: Avante, 1984. (Obras Escolhidas 2).
MARX, K. O Capital. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
MARX, K. Introdução à Crítica da Economia Política. São Paulo: Nova Cultural, 2000.
MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, K. Crítica do Programa de Gotha. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARX, K.; ENGELS, F. Textos Sobre Educação e Ensino. São Paulo: Moraes, 1983.
MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.
MÉSZÁROS, I. A Educação Para Além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
NUNES, C. Educar para a Emancipação. Florianópolis: Sophos, 2003.
SAVIANI, D. Filosofia da educação: crise da modernidade e o futuro da filosofia da práxis. In: FREITAS, M.C (Org.). A reivindicação do futuro: trabalho, educação, política na globalização do capitalismo. São Paulo: Cortez; Bragança Paulista: USF-IFAN, 1996.
SAVIANI, D. Educação: do Senso Comum à Consciência Filosófica. Campinas: Autores Associados, 2002.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico- Crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 1991. SCHAFF, A. A sociedade Informática. São Paulo: Brasiliense, 2001.
SHISKHIN, A. Ética. Buenos Aires: Cartago, 1966.
Downloads
Published
2018-01-03
How to Cite
SOUZA, Antonio Carlos; NUNES, César Aparecido. Decifer me or i will devour you! – the socioeconomic-cultural foundations of the capitalist production mode and its implications in the history of education and educational work. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 1, p. 5–20, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n1p5. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/30337. Acesso em: 25 jul. 2024.
Issue
Section
Artigos
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.