Curriculum of social communication: a brief study on photography education in graduation and formation of photographer communicator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2016v1n2p298

Keywords:

Curriculum, Social communication, Photography, Photojournalism

Abstract

This article is the result of research on the teaching of photojournalism in undergraduate courses in Social Communication, including Journalism, Advertising and Marketing, and Public Relations, still in force on the date the students attended higher education. The research carried out data, through online questionnaire, with students from the faculties and universities Opet, Positivo, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Tuiuti, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Universidade Federal do Paraná (UFPR), Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), UniBrasil and UniCuritiba. A brief research in thesis and dissertation database pointed out to the absence of studies focusing on the teaching of photography within the curricular matrix of higher education,indicating an area to be explored, besides evidencing a deficiency of attention by researchers on the subject. A priori, this work was done as a topic cut on the curriculum of the Social Communication and the teaching of photography discipline in the training of the communicator photographer, which was later deepened in a master's dissertation, whose realization required new research with greater theoretical depth and data collection with new focus. The result of this initial research is an essay that points out the evaluation that the alumni from Social Communication degree of the such Universities do about the teaching of photography offered to them during the graduation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Glaucia da Silva Brito, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

PhD in Linguistics - Federal University of Paraná - Brazil. Professor of the Department of Communication Teacher of the master's and doctorate in Education

Dayana Estevam Moreira, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Master in Communication - Universidade Federal do Paraná (UFPR)

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 492/2001. Disponível em: portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em 13 set. 2014.

BUENO, Natália de Lima; BRITO, Gláucia da Silva. Comunicação e tecnologia: da limitação à delimitação nos cursos de comunicação social. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE TECNOLOGIA E SOCIEDADE, 2005, Curitiba. Anais... Curitiba: UTFPR, 2005.

CAPES. Banco de teses e dissertações. Disponível em: http://bancodeteses.capes.gov.br/banco‐teses. Acesso em: 16 set. 2014.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177‐229, 1990.

FIORIN, José Luiz. Semiótica e comunicação. Revista Galáxia, São Paulo, v. 4, n. 8, out. 2004.

MARTÍN‐BARBERO, Jesus. A comunicação na educação. São Paulo: Ed. Contexto, 2014.

MARTINO, Luiz C.; HOHLFELDT, Antônio; FRANÇA, Vera V. (Org.). Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOREIRA, Dayana E. A teoria versus a prática e as novas diretrizes curriculares nacionais no ensino do fotojornalismo. 2016. 213 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) ‐ UFPR, Curitiba, 2016.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

MOURA, Cláudia. Curso de comunicação social no Brasil: do currículo mínimo às novas diretrizes curriculares. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 14, abr. 2001.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2008.

SCIELO. Scientific Eletronic Library Online. Disponível em: . Acesso em: 28 set. 2014. WOLTON, Dominique. Pensar a comunicação. Brasília: Ed. UnB, 2004.

Published

2017-07-06

How to Cite

BRITO, G. da S.; MOREIRA, D. E. Curriculum of social communication: a brief study on photography education in graduation and formation of photographer communicator. Educação em Análise, Londrina, v. 1, n. 2, p. 298‐315, 2017. DOI: 10.5433/1984-7939.2016v1n2p298. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/28965. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos