The influence of psychomotricity on child development and learning during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n3p887Keywords:
Psychomotricity, Child education, Pandemic, Remote learning, Covid-19Abstract
After the World Health Organization (WHO) declared a pandemic in 2020 due to the accelerated spread of COVID-19 worldwide, the Brazilian government took measures to contain the spread of the disease. One of these measures included the suspension of classes in all educational institutions in the country. This paper aims to analyze the approaches and practices used by teachers to foster the socio-educational development of early childhood education students through psychomotor activities during remote classes. This is a qualitative research study using a case study method, which allows the researcher to interact more closely with the subject of study. The purpose of this study was to examine how teachers faced the challenges during the most critical period of the pandemic and how they managed to adapt their practices to fulfill their social role. When unexpected situations alter the lives of individuals and specific sectors of society, it becomes essential to understand all aspects, whether positive or negative, that may impact society
Downloads
References
ALVES, Fátima. Psicomotricidade: corpo, ação e emoção. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.
ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
ARAÚJO, Patrícia Silva Rosas de; PEREIRA, Paulo Ricardo Ferreira. Os desafios do ensino remoto na educação básica: entrevista com Denise Lino de Araújo. Leia Escola, Campina Grande, v. 20, n. 1, p. 231-239, abr. 2020. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/leia/article/view/2605. Acesso em: 29 jan. 2022 DOI: https://doi.org/10.35572/rle.v20i1.1834
BECKER, Fernanda da Rosa. Educação infantil no Brasil: a perspectiva do acesso e do financiamento. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 47, p. 141-155, maio/ago. 2008. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/708/1342. Acesso em: 29 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.35362/rie470708
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 jan. 2022.
BRITES, Luciana. Brincar é fundamental: como entender o neurodesenvolvimento e regatar a importância do brincar durante a primeira infância. São Paulo: Gente Editora, 2020.
CÔCO, Valdete. Educação infantil: considerações sobre a formação de professores. Educação em Análise, Londrina, v. 3, n. 2, p. 6-26, 2018. DOI 10.5433/1984-7939.2018v3n2p6. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n2p6
COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. #Fiqueemcasa: educação na pandemia da covid-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 200-217, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217
FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 102, p. 365-384, set./nov. 2016. Disponível em: https://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/505/importancia-das-emocoes-na-aprendizagem--uma-abordagem-neuropsicopedagogica. Acesso em: 29 jan. 2022.
FONSECA, Vitor da. Psicomotricidade: uma visão pessoal. Construção Psicopedagógica, São Paulo, v. 18, n. 17, p. 42-52, fev. 2010. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542010000200004. Acesso em: 29 jan. 2022.
GUARISO, Andrea; NYQVIST, Martina Björkman. The impact of the covid-19 pandemic on children’s learning and wellbeing: evidence from India. Journal of Development Economics, Amsterdam, v. 164, Sep. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2023.103133. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2023.103133
KHAN, Muhammad Jehangir; AHMED, Junaid. Child education in the time of pandemic: Learning loss and dropout. Children and Youth Services Review, Oxford, v. 127, p. 1-7, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106065. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106065
LIMA, Alzenete Guedes de Freitas de; AMORIM, Célia Maria Freitas Guedes; DURIGON, Valdemir Lúcio. A formação dos educadores infantil e a psicomotricidade. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 4., 2017, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Realize, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/35223. Acesso em: 29 jan. 2022.
MANEIRA, Fabiele Muchinski; GONÇALVES, Elaine Cristina. A importância da psicomotricidade na educação infantil. In. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2015. p. 16878-16892. Disponível em: https://faculdadeprojecao.nucleoead.net/pos/mod/resource/view.php?id=493. Acesso em: 2 jun. 2022.
MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberesfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Docência e Cíbercultura, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 215-224, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2020.51026. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2020.51026
OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2013.
PASCHOAL, Jaqueline Delgado; MACHADO, Maria Cristina Gomes. A história da educação infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. HISTEDBR, Campinas, v. 9, n. 33, p. 78-95, mar. 2009. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v9i33.8639555. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v9i33.8639555
PASQUALINI, Adriana. Educação remota e crianças com dificuldades de aprendizagem em tempos de pandemia. In: D’AURIA-TARDELI, Denise (org.). Educação, escola e pandemia: experiências e discussões sobre professores, alunos e gestores. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. p. 39-61. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2021.107.39-61
PEREIRA, Alexandre de Jesus; NARDUCHI, Fábio; MIRANDA, Maria Geralda de. Biopolítica e educação: os impactos da pandemia de covid-19 nas escolas públicas. Augustus, Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, p. 219-236, jul./out. 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p219. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p219
POUGY, Irene. Educação psicomotora: uma experiência de abordagem pela metodologia de projetos na educação infantil. In: FERREIRA, Carlos Alberto de Mattos (org.). Psicomotricidade da educação infantil à gerontologia: teoria e prática. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2020. p. 193-205.
ROSSI, Francieli Santos. Considerações sobre a psicomotricidade na educação infantil. Vozes dos Vales, Diamantina, ano 1, n. 1, p. 1-17, maio 2012. Disponível em: http://site.ufvjm.edu.br/revistamultidisciplinar/files/2011/09/Considera%C3%A7%C3%B5es-sobre-a-Psicomotricidade-na-Educa%C3%A7%C3%A3o-Infantil.pdf. Acesso em: 29 jan. 2022.
SILVA, Francisca Meire da. Trabalho docente na educação infantil durante a pandemia da covid-19: um estudo de caso em unidades da rede pública de Mossoró. 2021. 13 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciência e Tecnologia) – Universidade Federal Rural do Semiárido, Mossoró, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6896. Acesso em: 29 jan. 2022.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agenor Sousa Silva Junior, Fabrícia Gomes da Silva, Francione Charapa Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.