Interactive digital curatorship: collective spaces and ambiences for research and training
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n1p30Keywords:
interactive digital curatorship, Google Maps, interactive digital environments, formative paths, open educationAbstract
This article is a part of the research "Open Education and Digital Culture: teachers, curatorship, social networks, paths and (trans)formative spaces", coordinated by the first author of this text, funded by CNPq and a Federal Public University, and deals with Interactive Digital Curatorship. The initial goal was to map and dialogue with Brazilian research groups that investigate and interact in/with the singularities of digital culture, and its artifacts, during the pandemic period of COVID-19, between 2020-2022. However, it became evident the need for expansion, and researchers and research groups from other countries were invited to participate, as well as integrated data about the period of return to classes in the spaces of physical presence. The digital space used was Google Maps and in this space the participants will be able to interact with others and edit their own information. This ambience is understood in the research as Interactive Digital Curatorship, and the data, shown throughout the text, evidences that this can be a great resource to contact/access researchers and research groups that investigate digital culture, and also enable the dialogue among all, especially about their research, publications and studies.
Downloads
References
ALMEIDA, Beatriz O.; ALVES, Lynn R. G. Lives, educação e COVID-19: estratégias de interação na pandemia. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, n. 1, 149–163, 2020. Disponível em https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/viewFile/8926/4135. Acesso em: 10 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p149-163
BARRETO, Aldo de Albuquerque. Uma quase história da ciência da informação. Data Grama Zero, [Curitiba], v. 9, n. 2, p. 1-15, 2008. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/01/pdf_69be720b0f_0007593.pdf. Acesso em: 2 maio. 2023.
BRUNO, Adriana Rocha. Cultura digital e educação aberta: as curadorias digitais como inter e intrafaces do ensino híbrido. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 115–126, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.9861. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9861. Acesso em: 28 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9861
BRUNO, Adriana Rocha. Formação de professores na cultura digital: aprendizagens do adulto, educação aberta, emoções e docências. Salvador: EDUFBA, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/34368/5/formacao-de-professores-na-cultura-digital-REPOSITORIO.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRUNO, Adriana Rocha. POMAR: percursos online múltiplos, abertos e rizomáticos. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2014. Disponível em: https://pt.slideshare.net/ARBRUNO/pomar-percursos-online-massivos-abertos-e-rizomticosby-adriana-rocha-bruno. Acesso: em 2 maio 2023.
BRUNO, Adriana Rocha; ALMEIDA, Suriane S. S. Leiroz. Relatório parcial interno: restrito: Pró-Reitoria de Pós- Graduação, Pesquisa e Inovação. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2023.
BRUNO, Adriana Rocha; MATTOS, Ana Carolina G. Dispositivos das práticas docentes na cultura digital: curadoria digital na educação aberta. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 15, n. 34, p. 210- 225, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22169/revint.v15i34.1737 Acesso em: 2 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.22169/revint.v15i34.1737
CASTILHO, Carlos Albano Volkmer de. O papel da curadoria na promoção do fluxo de notícias em espaços informativos voltados para a produção e conhecimento. 2015. 155f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/158799/337380.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 2 maio 2023.
CORRÊA, Elizabeth S.; BERTOCCHI, Daniella. O papel do comunicador num cenário de curadoria algoritmade informação. In: AMARAL, Adriana et al. Curadoria digital e o campo da comunicação. São Paulo: ECA: USP, 2012. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002994584.pdf. Acesso em: 2 maio 2023.
GARCIA, Mauro Neves; SANTOS, Silvana Mara Braga dos; PEREIRA, Raquel Da Silva; ROSSI, George Bedinelli. Software livre em relação ao software proprietário: aspectos favoráveis e desfavoráveis percebidos por especialistas. Gestão & Regionalidade, São Caetano do Sul, v. 26, n. 78, p. 106- 120, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/270543483_SOFTWARE_LIVRE_EM_RELACAO_AO_SOFTWARE_PROPRIETARIO_ASPECTOS_FAVORAVEIS_E_DESFAVORAVEIS_PERCEBIDOS_POR_ESPECIALISTAS. Acesso em: 2 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.13037/gr.vol26n78.1061
LEE, Christopher A.; TIBBO, Helen. Where's the Archivist in digital curation? exploring the possibilities through a matrix of knowledge and skills. Archivaria, Ottawa, v. 72, p. 123-168, 2011. Disponível em: https://ils.unc.edu/callee/p123-lee.pdf>. Acesso em: 5 jun. 2023.
MATTOS, Ana Carolina G; BRUNO, Adriana Rocha. Emergências da educação aberta no contemporâneo: Mooc, REA e Pomar. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. p. 1-18. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT16-4517.pdf. Acesso em: 2 maio. 2023.
OBSERVATÓRIO EDUCAÇÃO VIGIADA. Sobre. [S. l.]: Observatório Educação Vigiada, 2020. Disponível em: https://educacaovigiada.org.br/. Acesso em: 2 maio. 2023.
OLIVEIRA, Mário E. C.; SANTOS, Sonia R. M. Uso das tecnologias digitais na educação em tempos de pandemia: consequências de uma interação forçada com o mundo digital. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 9, n. 10, 2022. Disponível em https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/6582/4160. Acesso em: 10 jun. 2023.
SIEBRA, Sandra Albuquerque; BORBA, Vildeane Rocha; MIRANDA, Márjory Karoline Fernandes de Oliveira. Curadoria digital: um termo interdisciplinar. Informação & Tecnologia, Marília, v. 3, n. 2, p. 21-38, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Sandra-Siebra/publication/332584108_Curadoria_Digital_um_termo_interdisciplinar/links/6217ed156738db292ac4f4f1/Curadoria-Digital-um-termo-interdisciplinar.pdf. Acesso em: 2 maio 2023.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa. 7. ed. São Paulo: Loyola, 2014.
TIBBO, Helen R.; HANK, Carolyn; LEE, Christopher A. Challenges, curricula, and competencies: researcher and practitioner perspectives for informing the development of a digital curation curriculum. Archiving, Springfield, v. 5, p 234 - 238, 2008. https://doi.org/10.2352/issn.2168-3204.2008.5.1.art00048. Acesso em: 29 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.2352/issn.2168-3204.2008.5.1.art00048
YAMAOKA, Eloi Juniti. Ontologia para mapeamento da dependência tecnológica de objetos digitais no contexto da curadoria e preservação digital. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 65-78, 2012. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/41313/25240. Acesso em: 2 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/atoz.v1i2.41313
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriana Rocha Bruno, Suriane Leiroz Almeida, Isabelle Cristina de Lima Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.