Study and living history: a complex look at the study of the past
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p147Keywords:
History, Education, Complexity, Teaching HistoryAbstract
The study of complexity theories was of fundamental importance to trigger a research on the process of cognition and subjectivation of students and teachers participating in an experience called History Class - World Day of Rock (AH-DMR), a pedagogical environment organized in an elementary school in the state of Rio Grande do Sul since 2008. As a starting point for the intertwining of the complexity perspective (MORIN, 2013), the Biology of Cognition (MATURANA and VARELA, 2011), the narratives studies (GONÇALVES, 2002) and AH-DMR experience itself, conceived as a noisy learning environment, this reflection had the objective of problematizing to what extent studying History could mean living History. This research used a predominantly qualitative methodology and was based on the existence of a dynamical relationship between AH-DMR experience and the process of cognition and subjectivation of its participants. In a general way, this study allowed me to perceive History as an emotionalized and embodied action on what we know as the past, by re-signifying the historical becoming and thus expanding the study of History from the point of view of complexity. In addition, I operated in this research with the perception that each participant in the AH-DMR learning environment, studying the past and at the same time experiencing that past, not only elaborated a narrative about it but, above all, was him/herself in History and also assumed his/her authorship over History.References
BOETTCHER, D. M.; PELLANDA, N. M. C. (Org.). Vivências Autopoieticas. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010.
BUSTAMANTE, Aarón Grageda. História, Desconstrucionismo e Relativismo: notas para uma reflexão contemporânea. In: SALOMON, Marlon (Org.). História, Verdade e Tempo. Chapecó (SC): Argos, 2011. p. 155-184.
CAPRA, Fritjof; LUISI, P. L. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014.
FEBVRE, Lucien. Combates pela História. 2. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1985.
GONÇALVES, Óscar F. Psicoterapia cognitiva narrativa. Manual de terapia breve. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2002.
HORNÄK, Sara. Espinosa e Vermeer: imanência na filosofia e na pintura. São Paulo: Paulus, 2010.
JULIÃO, José Nicolao. Nietzsche e a Interpretação Niilista da História. In: GUIDO, H.; SAHD, L. F.N. (Org.). Tempo e História no pensamento ocidental. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. p. 231-244.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. 2. ed. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.
MATURANA, Humberto. Transformación em la convivência. Santiago: Dólmen Ediciones, 1999.
MATURANA, Humberto R.; VARELA, Francisco J. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2011.
MORAES, Maria Cândida. Educar na biologia do amor e da solidariedade. Petrópolis: Vozes, 2003.
MORIN, Edgar; ALMEIDA, M. C.; CARVALHO, E. A. (Org.). Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
NEVES, José Luís. Pesquisa Qualitativa – Características, Usos e Possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, 2. sem., 1996.
NUNES, Silma do Carmo. Concepções de mundo no ensino da História. Campinas: Papirus Editora, 1996.
PELLANDA, Nize Maria Campos. Maturana & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O conceito de anacronismo e a verdade do historiador. In: SALOMON, Marlon (Org.). História, Verdade e Tempo. Chapecó (SC): Argos, 2011. p. 21-49.
THOMPSON, Evan. A mente na vida. Biologia, Fenomenologia e Ciências da Mente. Lisboa: Instituto Piaget, 2007.
VALENTE, José Armando. Prefácio. In: MORAES, Maria Cândida. Educar na biologia do amor e da solidariedade. Petrópolis: Vozes, 2003.
VARELA, Francisco. Conhecer, As Ciências Cognitivas, Tendências e Perspectivas. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.