Educational activity from the perspective of marxist theory: Marx, Lukács, and Mészáros

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n4p1083

Keywords:

Educational activity, Marxist theory, Human emancipation

Abstract

The aim of this text is to reflect on educational activity from the perspective of Marxist theory, based mainly on the reflections of Karl Marx, György Lukács and István Mészáros. Thus, we will discuss the essential determinations of labour and educational activity in a broad and strict sense and their relationship with educational activity from a Marxist perspective. The essential question in our understanding, based on Marxist theory, is related to the purpose of this activity, how it is understood, and its function in the process of reproducing the social being. We consider that educational activity, based on Marxist theory, should have as its central objective the emancipation of labour, in other words, human emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmar Martins de Souza, Universidade Estadual do Paraná

PhD in Education from the Federal University of Ceará, in Marxism, Education and Class Struggles and Professor of Pedagogy at the State University of Paraná - Campo Mourão Campus - PR. Email address: prof.osmarunespar@gmail.com.

Ruth Maria de Paula Gonçalves, State University of Ceará

PhD in Education from the Federal University of Ceará (UFC). Professor in the Postgraduate Program in Education PPGE-UECE. Fortaleza - Ceará - Brazil. Email address: ruthm.goncalves@uece.br. 

References

BERTOLDO, Edna. Trabalho e educação no Brasil: da centralidade do trabalho à centralidade da política. Maceió: EDUFAL, 2009.

LIMA, Marteana Ferreira de; JIMENEZ, Susana Vasconcelos. O complexo da educação em Lukács: uma análise à luz das categorias trabalho e reprodução. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 73-94, ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000200005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000200005

LUKÁCS, George. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo, 2012.

LUKÁCS, George. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

LUKÁCS, George. Prolegônomos para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2010.

MACENO, Talvanes Eugênio. Educação e reprodução social: a perspectiva da crítica marxista. São Paulo: Instituto Lukács, 2017.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013. v. 1.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. Petrópolis: Vozes, 1996.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

MÉSZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2016.

MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico. São Paulo: Boitempo, 2007. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2008v7n13p17

TONET, Ivo. Educação, cidadania e emancipação humana. Maceió: EDUFAL, 2013. DOI: https://doi.org/10.36311/2013.978-85-7559-344-8.p73-86

TONET, Ivo. Educação e ontologia marxiana. Maceió: Universidade Federal de Alagoas, 2009. Disponível em: https://ivotonet.xp3.biz/arquivos/EDUCACAO_E_ONTOLOGIA_MARXIANA.pdf. Acesso em: 1 jan. 2012.

Published

2024-12-17

How to Cite

SOUZA, Osmar Martins de; GONÇALVES, Ruth Maria de Paula. Educational activity from the perspective of marxist theory: Marx, Lukács, and Mészáros. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 4, p. 1083–1100, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n4p1083. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50769. Acesso em: 6 mar. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.