The relationship between conceptual art and mathematics as a way to favor the teaching learning process
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n1p187Keywords:
Matemática, Arte Conceitual, Modelagem MatemáticaAbstract
The research in question relates Conceptual Art and Mathematics based on mathematical modeling with the purpose of observing how these can favor the teaching-learning process, both Visual Arts and Mathematics are related in the history of humanity and converge at the same point which is human reflection and reasoning. The objective of this article is to investigate the contributions of the relationship between Conceptual Art and Mathematics to the teaching-learning process. The method that relates Conceptual Art and Mathematics allows the carrying out of practices that advance the understanding of these components, valuing the teaching-learning process and providing meaning to the construction of the understanding of mathematics and Conceptual Art. The research is a qualitative approach of the action research type that had as subjects high school and technical students from Colégio Estadual Barbosa Ferraz de Ivaiporã-Pr. The results describe the students' perception in relation to the pedagogical work that makes use of Conceptual Art and Mathematics.
Downloads
References
BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2004.
BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem matemática e implicações no ensino e na aprendizagem de matemática. 2. ed. Blumenau: Edifurb, 2004.
BURAK, Dionísio. A modelagem matemática e a sala de aula. In: ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1., 2004, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2004. p. 03-10.
BURAK, Dionísio. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. 1992. 460 p. Tese (Doutorado em Psicologia Educacional) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1992. Disponível em: https://www.psiem.fe.unicamp.br/pf-psiem/burak_dionisio_d.pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.
BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática: uma metodologia alternativa para o ensino de matemática na 5. série. 1987. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) –Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, Rio Claro, 1987. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unes. Acesso em: 10 dez. 2022.
CHAVES, Maria Isaura de Albuquerque; ESPÍRITO SANTO, Adilson Oliveira. Modelagem matemática: uma concepção e várias possibilidades. Bolema, Rio Claro, v. 21, número 30, p. 149-161, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=291221878009. Acesso em: 10 dez. 2022.
CILDO Meireles. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2018. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa10593/cildo-meireles. Acesso em: 23 nov. 2023.
EM 10 ANOS, aprendizado adequado no ensino médio segue estagnado, apesar dos avanços no 5. ano do fundamental. Todos pela Eduacação, São Paulo, 21 mar. 2019. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/meta-3-em-10-anos-aprendizado-adequado-ensino-medio-segue-estagnado-avancos-5-ano-fundamental/#. Acesso em: 7 dez. 2022.
FREIRE, Maria Cristina Machado. Arte conceitual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
LEWITT, Sol. Parágrafos sobre arte conceitual. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006a. p. 176-181.
LEWITT, Sol. Sentenças sobre arte conceitual. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006b. p. 205-207.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MEIRELES, Cildo. Entrevendo. São Paulo: Sesc Pompeia, 2020.
OSBORNE, Peter. Conceptual art and/as philosophy. In: NEWMAN, Michael; BIRD, Jon (ed.). Rewriting conceptual art. London: Reaktion, 1999. p. 48.
SÁNCHEZ, José Luis; ALMARZA, Meritxell. O códice atlântico de Leonardo da Vinci. Barcelona: Fólio, 2008. v. 10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Alberto Flores de Matos, Nelson Silva Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.