The relationship between conceptual art and mathematics as a way to favor the teaching learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n1p187

Keywords:

Matemática, Arte Conceitual, Modelagem Matemática

Abstract

The research in question relates Conceptual Art and Mathematics based on mathematical modeling with the purpose of observing how these can favor the teaching-learning process, both Visual Arts and Mathematics are related in the history of humanity and converge at the same point which is human reflection and reasoning. The objective of this article is to investigate the contributions of the relationship between Conceptual Art and Mathematics to the teaching-learning process. The method that relates Conceptual Art and Mathematics allows the carrying out of practices that advance the understanding of these components, valuing the teaching-learning process and providing meaning to the construction of the understanding of mathematics and Conceptual Art. The research is a qualitative approach of the action research type that had as subjects high school and technical students from Colégio Estadual Barbosa Ferraz de Ivaiporã-Pr. The results describe the students' perception in relation to the pedagogical work that makes use of Conceptual Art and Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Alberto Flores de Matos, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

He has a degree in science with a major in mathematics, chemistry, pedagogy, geography, arts, physics and philosophy. In his professional career, he is a secondary school teacher in the state of Paraná, teaching mathematics and financial education in secondary schools. Post-graduate specialization in mathematics and physics, environmental education and special education. He is currently studying for an academic master's degree in science teaching and mathematics education at the State University of Ponta Grossa (PPGECEM).

Nelson Silva Junior, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

PhD in Science and Technology Teaching from the Federal Technological University of Paraná, Master in Applied Social Sciences from the State University of Ponta Grossa (2008). Graduated in Civil Engineering from the State University of Ponta Grossa (1987) and in Visual Arts from the State University of Ponta Grossa (2006). Professor at the State University of Ponta Grossa, in the Arts department. Permanent lecturer in the Postgraduate Program in Science Teaching and Mathematics Education (Master's Degree).

References

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2004.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem matemática e implicações no ensino e na aprendizagem de matemática. 2. ed. Blumenau: Edifurb, 2004.

BURAK, Dionísio. A modelagem matemática e a sala de aula. In: ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1., 2004, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2004. p. 03-10.

BURAK, Dionísio. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. 1992. 460 p. Tese (Doutorado em Psicologia Educacional) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1992. Disponível em: https://www.psiem.fe.unicamp.br/pf-psiem/burak_dionisio_d.pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.

BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática: uma metodologia alternativa para o ensino de matemática na 5. série. 1987. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) –Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, Rio Claro, 1987. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unes. Acesso em: 10 dez. 2022.

CHAVES, Maria Isaura de Albuquerque; ESPÍRITO SANTO, Adilson Oliveira. Modelagem matemática: uma concepção e várias possibilidades. Bolema, Rio Claro, v. 21, número 30, p. 149-161, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=291221878009. Acesso em: 10 dez. 2022.

CILDO Meireles. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2018. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa10593/cildo-meireles. Acesso em: 23 nov. 2023.

EM 10 ANOS, aprendizado adequado no ensino médio segue estagnado, apesar dos avanços no 5. ano do fundamental. Todos pela Eduacação, São Paulo, 21 mar. 2019. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/meta-3-em-10-anos-aprendizado-adequado-ensino-medio-segue-estagnado-avancos-5-ano-fundamental/#. Acesso em: 7 dez. 2022.

FREIRE, Maria Cristina Machado. Arte conceitual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

LEWITT, Sol. Parágrafos sobre arte conceitual. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006a. p. 176-181.

LEWITT, Sol. Sentenças sobre arte conceitual. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006b. p. 205-207.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MEIRELES, Cildo. Entrevendo. São Paulo: Sesc Pompeia, 2020.

OSBORNE, Peter. Conceptual art and/as philosophy. In: NEWMAN, Michael; BIRD, Jon (ed.). Rewriting conceptual art. London: Reaktion, 1999. p. 48.

SÁNCHEZ, José Luis; ALMARZA, Meritxell. O códice atlântico de Leonardo da Vinci. Barcelona: Fólio, 2008. v. 10.

Published

2024-03-30

How to Cite

MATOS, Luis Alberto Flores de; SILVA JUNIOR, Nelson. The relationship between conceptual art and mathematics as a way to favor the teaching learning process. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 1, p. 187–204, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n1p187. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48528. Acesso em: 6 mar. 2025.