The teaching of literary reading: the formation of the reading student in 5th grade of elementary school

Authors

  • Fernanda Aparecida Ferreira Pinheiro Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Rovilson José da Silva Universidade Estadual de Londrina (UEL) https://orcid.org/0000-0002-8756-9421

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n2p207

Keywords:

Children’s literature, Formation of reader, Mediation of literary reading, Early years of Elementary School

Abstract

The purpose of this study was to investigate how the school performs the mediation of literary reading in the 5th year of elementary school, aiming at the student’s training as a reader. For this, the research was developed from a bibliographical and field study supported by the qualitative approach, using elements such as observations and records of class in order to understand the object investigated. Through the bibliographical study, we sought to understand the theme, starting from theories of specialists in teaching literary reading in elementary school. The field research was carried out in a public institution located in Cambé – Paraná, where we sought to understand how the institution oriented the work with children’s literature through the teacher mediation aiming at the student’s training as a reader in the 5th year of elementary school. The importance of children’s literature for the development of the child was evidenced, since it contributes to the acquisition of socio-cultural knowledge. It is also worth noting that the school as an institution responsible for teaching Reading literacy and reading training must have commitment and adequate physical and human structure to carry out, by means of the teaching work, the Mediation of this learning.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda Aparecida Ferreira Pinheiro, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Graduated in Psychology from the Universidade Estadual de Londrina - UEL

Rovilson José da Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doctorate Sandwich in Education by Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho / Marília Campus and Autonomous University of Barcelona / Spain. Post-doctorate in Information Science (UNESP / Marília). Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL

References

BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. O adolescente e a leitura da literatura. In: BARROS, Maria Helena Toledo Costa de; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006. p. 29 - 38.

BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. Vó, me conta uma história? In: BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006. p. 107 - 115.

BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. O professor como mediador de leitura. In: BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006. p. 133 - 138.

BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. De leitura, classes especiais e bibliotecas escolares. In: BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto Ed., 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 6. ed. São Paulo: Ática, 1993.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GOODY, Jack; WATT, Ian. As consequências do letramento. Tradução de Waldemar Ferreira Netto. São Paulo: Paulistana, 2006.

LAJOLO, Marisa. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, Regina (Org) et al. Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 10ª edição. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1991.

PARANÁ. Secretaria de Cultura do Estado do. Hora do Conto. Disponível em: http://www.bpp.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=24. Acesso em: 13 maio.2018.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Biblioteca escolar: da gênese à gestão. In: ZILBERMAN, Regina (Org.) Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 10. Ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1991.

SILVA, Rovilson José da; BORTOLIN, Sueli. Das prateleiras às mãos. In: BARROS, Maria Helena Toledo Costa de; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006. p. 75 - 87.

SILVA, Rovilson José da. A hora do conto na escola: paradoxos e desafios. In: SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006. p. 89 - 106.

SILVA, Rovilson José da. Formar leitores na escola: o projeto pedagógico, a biblioteca escolar e a mediação. Informação & Informação, Londrina, v. 20, n. 3, p. 487 - 506, set./dez. 2015. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao. Acesso em 25 maio.2018.

SILVA, Rovilson José da. Biblioteca escolar e a formação de leitores: o papel de mediador de leitura. Londrina: EDUEL, 2010.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: MARTINS, Aracy Alves; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (Org.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 17 - 48.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 6. ed. São Paulo: Global, 1987.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: Ibpex, 2010.

Published

2018-09-14

How to Cite

PINHEIRO, F. A. F.; SILVA, R. J. da. The teaching of literary reading: the formation of the reading student in 5th grade of elementary school. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 2, p. 207–230, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n2p207. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/34199. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos