Teaching and learning to read and write as a humanizing process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n1p7

Keywords:

Education, Mother tongue, Reading and writing, Activity, Humanization.

Abstract

This article aims to reflect on teaching and learning to read and write as a humanizing process. The bases for this reflection are the assumptions of the Cultural-Historical Theory, which defends the socio-historical-cultural conditionality of man, of the Activity Theory, which proposes the activity as fundamental in the constitution of social subjects and, also, of bakhtinian thought about enunciation. Because of this reflection, we affirm that the best way to teach and learn the mother tongue is to think, plan and organize it in order to promote in the student the ability to read constituting a responsive understanding for statements and write producing statements addressed to real readers. Reading and writing projects are suitable for this purpose when developed through activities whose object is the discursive enunciation, and the study actions focus on the reading of statements produced socially and historically, and the production of statements in their social function. Thus, the work with reading and written production is no longer merely formal and becomes an instrument of humanization of the student, who will be able to gain an understanding of others' statements and the ability to produce statements for others.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Stela Miller, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

PhD in Teaching in Brazilian Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Retired professor at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ARENA, Dagoberto Buim; SANTOS, Sonia de Oliveira; MILLER, Stela. Cartas pessoais entre crianças brasileiras, portuguesas e angolanas. Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, ano 7, n. 12, p. 108-131, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/114895 . Acesso em 23 jul 2020.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

LEONTIEV, Alexis N. Actividad, Conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias del Hombre, 1978.

LEONTIEV, Alexis N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 4.ed. Tradução Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone: Universidade de São Paulo, 1988. p. 59-83.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

MILLER, Stela. O epilinguístico: uma ponte entre o linguístico e o metalinguístico (trabalho com narrativas).1988. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp – Campus de Marília, São Paulo, Marília, 1988.

OLIVEIRA, Sílvio Luiz. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira, 1997.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. 7 aulas de Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização [e tradução] de Zoia Prestes, Elizabeth Tunes. Tradução de Cláudia da Costa Guimarães Santana. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

VYGOTSKI, Lev Semiónovitch. Obras escogidas. 2.ed. Madrid: Visor, 2000, v. 3

Published

2020-07-15

How to Cite

MILLER, S. Teaching and learning to read and write as a humanizing process. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 1, p. 7–30, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n1p7. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/40185. Acesso em: 12 may. 2024.