Digital interfaces and cyberliterature

confluence of visual, sound and verbal languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n3p648

Keywords:

Cyberliterature, Formation of digital readers in secondary education, Digital literature

Abstract

This study is the result of research carried out by the authors during their Master's Degree in Education in the Postgraduate Program in Education at Estácio de Sá University. The work analyzes the interrelationship between digital literacy, cyberliterature and the training of readers in secondary education in Brazil. Cyberliterature, mediated by digital interfaces and a confluence of visual, audio and verbal languages, challenges and reconfigures the traditional way of engaging with literary texts; however, the inclusion of the so-called digital excluded presents challenges that transcend socio-economic barriers, also addressing basic digital skills. Our intention is to understand the (in)direct dialog of literary education with the broader teaching and learning process of high school students. Adopting the State of the Art methodology, the research aims to map, systematize and critically analyse academic productions on the subject, serving as a guiding catalog for future researchers. We conclude that digital literacy and cyberliterature in education, particularly in secondary education, present challenges and opportunities for the formation of critical and engaged readers in the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Angelica Soares da Costa, Universidade Estácio de Sá

Master in Education and Contemporary Culture from Estácio de Sá University (UNESA - RJ), Research Line Information and Communication Technologies in Educational Processes. Researcher in the Research Group on Online Education and Network Learning (GIEAp), at Estácio de Sá University - RJ, Luso-Brazilian nucleus.

Andréa Villela Mafra da Silva, Estácio de Sá University -PPGE/UNESA

Professor in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education at Estácio de Sá University, in the Research Line Information and Communication Technologies in Educational Processes, where she also works on the Graduate Committee and leads the Research Group on Online Education and learning in network (GIEAp/UNESA/CNPq).

References

ALVES, Angelica Benicio; JUCÁ, Sandro César Silveira; SILVA, Maria Valdênia; SILVA, Solonildo Almeida. Plataforma ciberliteratura: inserção das TICs no ensino de língua portuguesa. Rio de Janeiro: PoD Editora, 2019.

ANATEL – AGÊNCIA NACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. Conectividade nas escolas. Brasília: Anatel, 2023. Disponível em: https://informacoes.anatel.gov.br/paineis/infraestrutura/conectividade-nas-escolas. Acesso em: 10 ago. 2023.

BARROS, Tayse Mendes. Navegando pelo livro interativo digital: análises e possibilidades. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Catalão, Catalão, 2022.

CABRAL, Ítala Ribeiro. Gêneros discursivos digitais em livros didáticos do ensino médio: análise dialógica. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade do Estado de Mato Grosso, Cáceres, 2019.

CARPINTÉRO, Ana Carolina Barbosa. Caminhos da literatura na internet: o booktube e a partilha de experiências de leitura. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontificia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

CARVALHO, Paola Catrina Pitol. Leitor autônomo: visualizações, leituras e pesquisas em ambiente on-line. 2020. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto de Artes e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2020.

CERVIERI, Lucivani. Hipercontos Itaubenses: uma proposta de letramento literário e digital. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado de Mato Grosso, Cáceres, 2019.

COSCARELLI, C. Leitura e tecnologia: perspectivas para o ensino. Campinas: Mercado e Letras, 2014.

DEICKE, Débora Keppi. Sobre literatura eletrônica e algumas questões de materialidade e autoria: fantasia breve, a palavra-espuma, De Rui Torres. 2022. Dissertação (Mestrado Estudos de Linguagem na Área de Concentração de Estudos Literários) – Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

KLEIMAM, A. Ciberliteratura: interatividade e imersão na leitura digital. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

LOPES, Renata Chaves. Práticas de leitura literária com gêneros emergentes no ambiente digital: impactos no letramento literário de alunos de Ensino Médio de uma escola pública de Fortaleza. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021.

MORAIS, Waleska Cristina Moreira. Cibercultura e letramento poético digital: as interfaces da leitura. Dissertação (Mestrado em m Educação, Linguagem e Tecnologias) - Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2021.

MOTA, Leonardo Ribeiro. A literatura infantil digital e seu potencial para a formação de leitores literários. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

OLVEIRA, Novack Nueli Cunha. Formação de leitores na cibercultura: o projeto estruturante como mediação para práticas hipertextuais no Ensino Médio. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2021.

ROJO, R. H. R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2007.

ROJO, R. H. R.; BARBOSA, J. P. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial. 2012.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 10, n. 22, p. 23-32, 2003.

SANTAELLA, Lucia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Rio de Janeiro: Paulus, 2007. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229

SILVEIRA, Alice Garcia. Entre estrelas e hyperlinks: uma leitura de 88 Constellations for Wittgenstein (to Be Played with the Left Hand), de David Clark. 2019. 87 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2019.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SOARES, Magda. Letramento e escolarização. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

TREVISAN, Daniele. Letramentos digitais críticos: habilidades mobilizadas por estudantes universitários em ambiente virtual de aprendizagem. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2019.

Published

2024-10-07

How to Cite

COSTA, Claudia Angelica Soares da; SILVA, Andréa Villela Mafra da. Digital interfaces and cyberliterature: confluence of visual, sound and verbal languages. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 3, p. 648–666, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n3p648. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/49662. Acesso em: 21 oct. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.