O ensino híbrido e o retorno às aulas presenciais no pós-pandemia
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p536Keywords:
Pandemic; Education; Hybrid EducationAbstract
The general aim of this study is to discuss how hybrid teaching was implemented and the resumption of face-to-face classes in the 5th year of elementary school in the state of Mato Grosso do Sul. The study is based on a qualitative and descriptive approach. To this end, a bibliographic survey of articles on hybrid teaching during the COVID-19 pandemic was carried out, as well as field research in which a teacher and a teacher were interviewed. The results of the research show that hybrid teaching puts the student in the position of protagonist, offers greater autonomy when studying, encourages collaboration and the exchange of information and provides opportunities for learning with different methodologies. In the context of the COVID-19 pandemic, this methodology has been adapted to meet the needs of teachers and students in relation to health distancing measures and the return to face-to-face classes.
Downloads
References
ARANHA, Francisco (coord.). Tecnologia no ensino. Ensino Inovativo, São Paulo, v. esp., p. 1-43, 2015. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/ei/issue/view/3058/1206. Acesso em: 25 set. 2021.
BACICH, Lilian. Ensino híbrido: modelos que podem apoiar a reabertura das escolas. Inovação na Educação, São Paulo, 6 ago. 2021. Disponível em: https://lilianbacich.com/2020/05/31/ensino-hibrido-modelos-que-podem-apoiar-a-reabertura-das-escolas/. Acesso em: 12 de dez. 2021.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISAN, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BOMFIM, Luana Cristina da Silva; CASTRO, Juliene Fernandes Silva; RODRIGUES, Aline Camila. Educação infantil no contexto da educação online no município de Palmas-to em tempos de pandemia de covid-19. Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, n. 6, n. 5, p. 69-88, out. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2022.66616 DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2022.66616
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 5/2020, de 28 de abril de 2020. Reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da covid-19. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2020a. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3116.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 11/2020, de 7 de julho de 2020.
Orientações educacionais para a realização de aulas e atividades pedagógicas presenciais e não presenciais no contexto da pandemia. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2020b. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3264/parecer-cne-cp-n-11.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 15/2020, de 6 de outubro de 2020. Orientações para a retomada das atividades presenciais nas instituições educacionais de educação básica, conforme resolução n. 2, de 20 de julho de 2020, do conselho nacional de educação. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2020c. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECPN152020.pdf?query=2020.
CLOCK, Lizie Mendes; PEREIRA, Ana Lucia; LUCAS, Lucken Bueno; MENDES, Thamiris Christine. Profissão docente no século XXI: concepções do professor sobre seu papel na sociedade contemporânea. Conjuctura, Caxias do Sul, v. 23, n. 1, p. 77-96, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/5006. Acesso em: 27 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.18226/21784612.V23.N1.5
CORREIA, Caroline Melo; SILVA, Felipe Kaik Scatola Vianello; SILVA, Lídia Corbicelles; VERONESI, Marcela Maia; POIATTI, Clair; CRUZ, Alexandra Manoela Oliveira. Ensino híbrido: adversidades e superações encontradas pelos pibidianos em sala de aula. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, ago. 2022. Disponível em: https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/408. Acesso em: 10 jan. 2023.
COUTINHO, Emanuel Ferreira; MAGALHÃES, Regis Pires; SOUSA, Virgínia Farias de. Percepções técnicas e sociais de fatores que impactam no desempenho de práticas de estágio supervisionado em tempos de pandemia. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 27., 2021, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 64-74. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2021.218247 DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2021.218247
FAUSTINI, Marcella Correia. Trabalho docente do professor de matemática no contexto da pandemia: relatos de professores de ensino médio. 2021. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/y5wwG. Acesso em: 18 jan. 2023.
ITAQUIRAÍ. Prefeitura de Itaquiraí e secretaria municipal de educação, anunciam volta as aulas presenciais para 02/08. Prefeitura de Itaquiraí, Itaquiraí, 7 jul. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/NTBR9. Acesso em: 27 maio 2023.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira; RODRIGUES, Marina Campos Nori; CRUZ, Joseany Rodrigues. Educação semipresencial e híbrida no Brasil: descortinando conceitos e regulamentação. EducaOnline, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 59-76, abr. 2021. Disponível em: https://revistaeducaonline.eba.ufrj.br/edi%C3%A7%C3%B5es-anteriores/2021-1/educa%C3%A7%C3%A3o-semipresencial-e-h%C3%ADbrida-no-brasil-descortinando-conceitos-e-regul. Acesso em: 18 jan. 2023.
MACHADO, Nathália Savione; LUPEPSO, Marina; JUNGBLUTH, Anna. Educação híbrida. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2021.
MAROZO, Luís Fernando; FELIX, Sylvia. A tecnologia na educação em tempos de pandemia: propostas e vivências. Rio Grande: Editora da FURG, 2022.
MATO GROSSO DO SUL. Protocolo: volta às Aulas nas escolas estaduais de Mato Grosso do Sul. Campo Grande: Secretaria de Estado de Educação, 2022.
SILVEIRA, Ismar Frango. O papel da aprendizagem ativa no ensino híbrido em um mundo pós-pandemia: reflexões e perspectivas. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 2, p. 1-27, abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v2iEspecial.557 DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v2iEspecial.557
SOTILI, Lucilaine; STÖER, Jessica Ferreira; PINHEIRO, Izoldi Klein; BENVENUTTI, Dilva Bertoldi. Ensino híbrido na rede pública em tempos de pandemia: reflexões e possibilidades. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 34, v. 2, p. 579-588, 2021. DOI 10.22456/2595-4377.114126 DOI: https://doi.org/10.22456/2595-4377.114126
TAVARES, Guilherme Henrique Peterline; SOUSA, Cleyton Santana. Perspectivas para o ensino híbrido pós-pandemia. In: CONGRESSO NACIONAL UNIVERSIDADE, EAD E SOFTWARE LIVRE, 2021, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2021. v. 1, n. 12, p. 1-6. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/18187/1125613962. Acesso em: 20 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gilmara Pereira da Costa, Célia Regina de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.