Reading practices developed in children's school during the covid-19 pandemic: considerations with contributions from Historical-Cultural Theory
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p499Keywords:
Reading practices; Child education; Early Years of Elementary School; Pandemic; covid-19.Abstract
During the pandemic period, due to social isolation, the school context was affected. Among the activities that were implied by this imposed reality, there are reading practices. Thus, considering the scientific articles produced in the area of Education, the question is: how did these works perceive and analyze the reading practices developed in the Escola da Infância in times of the covid-19 pandemic? The objective is to seek to understand how reading practices were worked on in the Escola da Infância in the context of the covid-19 pandemic, having as a parameter the data obtained in scientific articles published between 2020-2022, comprising the period of public calamity resulting from the pandemic of the covid-19, located on the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), using the markers: “Leitura”; “Reading Practices”; “Childhood Education” and “Early Years of Elementary School”. The methodological procedure adopted for this investigation was bibliographical research with qualitative data treatment. The results showed that reading practices in remote teaching were: use of different literary genres, games, storytelling via meet and through transmissions on the Facebook application, reading for pleasure, etc., aiming to stimulate imagination and playfulness in the universe of the kindergarten. However, the results are incipient, due to the low number of publications, so there is still a need to investigate more about the strategies adopted in this period.
Downloads
References
ADOLFO, Sérgio Paulo. Literatura e visão de mundo. In: REZENDE, Lucinea Aparecida de (org.). Leitura e visão de mundo: peças de um quebra‐cabeça. Londrina: EDUEL, 2007.
ANJOS, Ricardo Eleutério dos. Atividade consciente do ser humano: fundamentos filosóficos da teoria histórico cultural. Reflex, Santa Cruz do Sul, v. 27, n. 1, p. 19-33, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v27i1.11988 DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v27i1.11988
DUARTE, Newton. Formação do indivíduo, consciência e alienação: o ser humano na psicologia de A. N. Leontiev. Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 44-63, abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622004000100004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622004000100004
FACCI, Marilda Gonçalves Dias. A periodização do desenvolvimento psicológico individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigotski. Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 64-81, abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622004000100005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622004000100005
GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões. Celebrando possibilidades leitoras: as crianças necessitam, podem e apreciam ler já desde a pequena infância. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória, v. 1, n. 4, p. 35-48, jul./dez. 2016. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/178/136. Acesso em: 31 jul. 2023.
MELLO, Suely Amaral. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, jan./jun. 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rp/v25n01/v25n01a05.pdf. Acesso em: 31 jul. 2023.
MILLER, Stela; ARENA, Dagoberto Buim. A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 341-353, jul./dez. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstreams/860c536d-95f7-4434-95f1-fc374761d909/download. Acesso em: 10 maio 2023.
SOUZA, Renata Junqueira de; GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SILVA, Joice Ribeiro Machado da. Educação literária e formação de leitores: da leitura em si para leitura para si. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 168-177, jan./jun. 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/114926/ISSN01043757-2012-19-01-194-214.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 6 maio 2023.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Obras escogidas. Madrid: Centro de Publicaciones del M.E.C.; Visor Distribuciones, 1993.
WORLD BANK. The state of global learning poverty: 2022 update. Washington, DC: The World Bank, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Luiza Marques Pedraçoli , Thais Christine de Oliveira da Silva , Luiz Gustavo Tiroli, Adriana Regina de Jesus Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.