Understanding of multiplication by fifth-grade students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p185

Keywords:

Professional Education, Historical-Cultural Theory, Inclusive Processes

Abstract

This study investigated the understanding of multiplication by 32 students in the fifth year of elementary school from a public school in the Federal District of Brazil. The instrument used to assess their understanding of multiplication was the “Stick Test”, which classifies students’ performance into six levels, from the most elementary to the most complex one. The results found showed that students have difficulties with multiplication and division with natural numbers. Only two students were able to understand both the operation “n times x” doing mental calculation, without any empirical support, and the reversibility necessary for the operation of division. The students frequently memorized the multiplication table; however, this strategy did not guarantee a better understanding of multiplication.

Author Biographies

Beatriz Pereira Pinto, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Bachelor in Pedagogy from the Universidade Estadual de Goiás (UEG). Teacher at the Secretariat of Education of the Federal District.

Sônia Bessa, Universidade Estadual de Goiás - UEG

PhD in education from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Universidade Estadual de Goiás (UEG)

References

BESSA, Sônia; COSTA, Váldina Gonçalves da. Operação de multiplicação: possibilidades de intervenção com jogos. Revista Brasileira de Estudos Pedagogicos, Brasília, v. 98, n. 248, p. 130-147, jan./abr. 2017.

BESSA, Sônia; COSTA, Váldina Gonçalves da. Apropriação do conceito de divisão por meio de intervenção pedagógica com metodologias ativas. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 63, p. 155-176, abr. 2019.

BRANCO, Emerson Pereira et al. Uma visão crítica sobre a implantação da base nacional comum curricular em consonância com a reforma do ensino médio. Debates em Educação, Maceió, v. 10, n. 21, p. 47–70, maio/ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: Mec, 2017.

BRENELLI, Rosely Palermo. A influência de atividades com os jogos QUILLES e cilada no operatório e na compreensão de noções aritméticas em crianças com dificuldades desempenho de aprendizagem. Pro-posições, Campinas, v. 5, n. 1, p. 21-36, mar.
1994. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644328. Acesso em: 7 mar. 2022.

CASTORINA, José Antônio. Psicologia genética: aspectos metodológicos e implicações pedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 1988.

DELVAL, Juan. Crescer e pensar: a construção do conhecimento na escola. Tradução: Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

FARIA, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Raciocínio proporcional na matemática escolar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 57, p. 1-18, jul./set. 2020.

GÓMEZ-GRANELL, Carmen. Procesos cognitivos en aprendizaje de la multiplicación. In: MARIMÓN, Montserrat Moreno. La pedagogía operatória: un enfoque constructivista de la educación. Barcelona: Laia, 1983. p. 129-147.

GUIMARÃES, Karina Perez. Abstração reflexiva e construção da noção de multiplicação, via jogos de regras: em busca de relações. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1988. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252585. Acesso em: 24 mar. 2021.

GUIMARÃES, Karina Perez. Processos cognitivos envolvidos na construção de estruturas multiplicativas. 2004. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253428. Acesso em: 3 mar. 2021.

KAMII, Constance; HOUSMAN, Leslie Baker. Crianças pequenas reinventam a aritmética. 2. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

KAMII, Constance; JOSEPH, Linda Leslie. Crianças pequenas continuam reinventando a aritmética. Porto Alegre: ArtMed, 2008.

ASSIS, Orly Zucatto Mantovani de. Proepre: fundamentos teóricos e prática pedagógica para a educação infantil. São Paulo: Book, 2013.

MORO, Maria Lucia Faria. Notações da matemática infantil: igualar e repartir grandezas na origem das estruturas multiplicativas. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 251-266, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v17n2/22477.pdf. Acesso em: 27 jan. 2021.

NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. Classificação, seriação e contagem no ensino do número: um estudo de epistemologia genética. Marília: Oficina Universitária Unesp, 2007.

NUNES, Terezinha et al. Introdução à educação matemática: os números e as operações numéricas. São Paulo: Proem Editora, 2001.

PIAGET, Jean. Fazer e compreender. Tradução: Christina Larroudé de Paula Leite. São Paulo: Edusp, 1978.

PIAGET, Jean; SZEMINSKA, Alina. A gênese do número na criança. Tradução: Christiano Monteiro Oiticica. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

SILVA, Sonia Bessa da Costa Nicacio. Relação entre desenvolvimento cognitivo, psicogenese do conhecimento aritmetico de multiplicação e desempenho escolar. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253616. Acesso em: 24 mar. 2021.

VERGNAUD, Gérard. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactiques des Mathématiques, [s. l.], v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990.

ZAIA, Lia Leme. Estruturas operatórias concretas: os agrupamentos. In: MANTOVANI DE ASSIS, Orly Zucatto (org.). PROEPRE: fundamentos teóricos para o ensino fundamental. 2. ed. Campinas: Book Editora, 2013. p. 187-191.

Published

2022-07-12

How to Cite

PINTO, Beatriz Pereira; BESSA, Sônia. Understanding of multiplication by fifth-grade students. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 185–204, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n1p185. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/45936. Acesso em: 25 jul. 2024.