Conception of initial training teachers: knowledge about Dosvox Assistive Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n2p353

Keywords:

Assitive technology, Dosvox Software, Teacher training, Visual impairment, Inclusion

Abstract

The use of Assistive Technology has expanded the autonomy and enabled the inclusion of students with disabilities in the educational scope of teaching. Therefore, it is important for teachers to qualify to use these technologies in classroom. This study aims to investigate the conception of teachers in initial formation of a Pedagogy course on the knowledge of Assitive Technology – Dosvox Software for inclusive education, to project the teaching and learning process of visually impaired students. A qualitative approach of a descriptive nature was used, having as a strategy the case study. It was carried out in a Public Higher Education Institution, located in the interior of the state of Paraná, and brings as participants twenty-five teachers in initial training. The instuments used were questionnaires with open questions. The data were analyzed from the content analysis, divided into three categories: i) conception about visual impairment; ii) inclusive education; iii) assistive technology. The results reveal that there are gaps in relation to the teachers’ knowledge about TA for the teaching and learning process for visually impaired students, paying attention to the inclusion of subjects in the undergraduate curriculum, to address the application of consistent theories and practices.

Author Biographies

Jamile Santinello, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

PhD in Communication (ECO-UFRJ. Professor at the State University of Centro-Oeste- UNICENTRO.

Eliziane de Fátima Alvaristo, Associação de Pais e Amigos dos Deficientes Visuais de Guarapuava-PR

Master in Science and Technology Teaching from the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Professor at the Specialized Service Center in the area of visual impairment - Apadevi. Multifunctional Resource Room Teacher - SEMEC. Member of the Study Group on Teaching and Inclusion of People with Disabilities by (UTFPR).

Lucia Virginia Mamcasz Viginheski, Associação de Pais e Amigos dos Deficientes Visuais de Guarapuava-PR, Escola Professora Julita na modalidade de Educação Especial

PhD in Science and Technology Education from the Federal Technological University of Paraná. Professor of the Graduate Program in Health Promotion at the UniGuairacá University Center, Guarapuava, Paraná.

References

ALVES FILHO, Teófilo. Tecnologia assistiva para uma escola inclusiva: apropriação, demandas e perspectivas. 2009. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Bahia, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/10563/1/Tese%20Teofilo%20Galvao.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.

BERSCH, Rita. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: Assistiva: tecnologia e educação, 2017. Disponível em: https://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf.Acesso em: 5 fev. 2020.

BORGES, Antonio. Do Braille ao Dosvox: diferenças nas vidas dos cegos brasileiros. 2009. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://intervox.nce.ufrj.br/dosvox/textos/tese_antonio_borges.pdf. Acesso em: 21 mar. 2020.

BORGES, Wanessa Ferreira; MENDES, Enicéia Gonçalves. Usabilidade de aplicativos de tecnologia assistiva por pessoas com baixa visão. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 24, n. 4, p. 483-500, out./dez. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141365382018000400483&lng =en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 abr. 2020.

BRASIL. Saberes e Práticas da Inclusão. Estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília: MEC, [2003].Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me000428.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília. CORDE, [2009]. Disponível em: https://institutoitard.com.br/produto/livro-tecnologia-assistiva-do-comite-de-ajudastecnicas/. Acesso em set. 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 jun. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Declaração de Salamanca e princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Brasília: MEC, [1994]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/txt/salamanca.txt. Acesso em: 15 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes nacionais para educação especial na educação básica. Brasília: Secretaria de Educação Especial: MEC: SEESP, [2001]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 13 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: [MEC], [2008]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.

CANEJO, Elizabeth. Dosvox: rompendo barreiras da comunicação. Journal of Research in Special Educational Needs, London, v. 16, n. s1, p. 399-401. 2016. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1471-3802.12299. Acesso em: 18 set. 2020.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP 1, de 18 de Fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: CNE, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159261 -rcp001-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 ago. 2020.

DIAS, Angélica; FRANÇA, Juliana; BORGES, Antônio. Jogavox: uma abordagem de aprendizagem colaborativa com pessoas deficientes visuais. Nuevas Ideas em Informática Educativa TISE, [Santiago], v. 10, p. 358-366, 2014. Disponível em: http://www.tise.cl/volumen10/TISE2014/tise2014_submission_324.pdf. Acesso em: 17 set. 2020.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. MALTA,. et al. Prevalência autorreferida de deficiência no Brasil, segundo a Pesquisa Nacional de Saúde, 2013. Revista Ciência & Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 21, n. 10, p. 3253-3264. [2016]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141381232016001003253. Acesso em: 21 mai. 2020.

MAZZILLO, Beatriz Ida. Dosvox o que você deseja?. Rio de Janeiro: Ed. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010.

OTTAIANO, José Augusto et al. As condições de saúde ocular no Brasil. São Paulo: Conselho Brasileiro de Oftalmologia, 2019. Disponível em: http://www.cbo.com.br/novo/publicacoes/condicoes_saude_ocular_brasil2019.pdf. Acesso em: 15 jul. 2020.

PRAIS, Souza Lidiane Jacqueline; ROSA, Flor Vanderley: A Formação de professores para inclusão tratada na Revista Brasileira de Educação Especial: uma análise. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 30, n. 57, p. 129-144, jan/abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/19833. Acesso em: 12 ago. 2020.

SONZA, Andréa; SANTAROSA, Lucila. Ambientes digitais virtuais: acessibilidade aos deficientes visuais. Revista RENOTE: novas tecnologias da educação, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 1-11, fev. 2003. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/viewFile/13637 /7715. Acesso em: 9 ago. 2019.

SOUZA, Christianne Thatiana Ramos; MENDES, Enicéia Gonçalves. Revisão sistemática das Pesquisas colaborativas em educação especial na perspectiva da inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 23, n. 2, p. 279-292, abr./jun. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v23n2/1413-6538-rbee-2302- 0279.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

Published

2020-12-28

How to Cite

SANTINELLO, Jamile; ALVARISTO, Eliziane de Fátima; VIGINHESKI, Lucia Virginia Mamcasz. Conception of initial training teachers: knowledge about Dosvox Assistive Technology. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 2, p. 353–369, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n2p353. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/42755. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.