The written language and intelectual development of schoolchildren: reflecting in the light of the Historical- Cultural Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n2p370

Keywords:

Written language, Stages of prewriting, Children’s intellectual development

Abstract

This article aims to analyze the development of schoolchildren’s written language development and intellectual development, with emphasis on the stages of the early history of writing described by Luria (2006). This is a bibliographical study on the grounds of the historical-cultural theory, which seeks to highlight how the teacher’s work in the school environment, intentionally and objectively represents a differential in the development of children’s writing, taking into account their already reached milestones. As a result, it is possible to observe that when assigned activities are on a par with the child’s development, it will increase its level, which opens the way to their assimilating more complex ideas. In other words, leaning can promote a child’s psychic development, which by itself allows for the learning possibilities.

Author Biographies

Fatima Souza Francioli, Universidad del Estado de Paraná - UNESPAR Campus de Paranavaí

Phd. in School Education by UNESP. Professor of the Graduate Program PPIFOR Profa. of the College of Pedagogy.

João Júnior Bonfim Joia Pereira, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná; Secretaria Municipal de Educação de Alto Paraná

Master in Teaching at the State University of Paraná (UNESPAR) – Paranavaí Campus. Professor at the Paraná State Network and teacher in the early years of elementary school in the municipality of Alto Paraná-PR

References

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios críticos-dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

EIDT, Nadia Maria. A educação escolar e a relação entre o desenvolvimento do pensamento e a apropriação da cultura: a psicologia de A. N. Leontiev como referência nuclear de análise. 2009. 257 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade de São Paulo, Araraquara, 2009.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, o construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

FRANCIOLI, Fátima Aparecida Souza. Os estágios que constituem a história da pré-escrita: reflexões a partir dos experimentos realizados com crianças não alfabetizadas. Horizontes: revista de educação. Dourados, v. 1, n. 1, p. 73-85, jan./jun. 2013.

FRIEDRICH, Janette. Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento: uma leitura filosófica e epistemológica. Tradução de Anna Rachel Machado e Eliane Lousada. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

KOSTIUK, G. S. Alguns aspectos da relação recíproca entre educação e desenvolvimento da personalidade. In: LEONTIEV, Alexis N.; VYGOTSKY, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2005.

LURIA, Alexander Romanovich. Curso de Psicologia Geral: linguagem e pensamento. v. IV. Rio de Janeiro, Civilizações Brasileira, 1979.

LURIA, Alexandre Romanovich. A psicologia experimental e o desenvolvimento infantil. In: VIGOTSKII, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2006a. p. 85-102.

LURIA, Alexandre Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKII, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006b. p. 143-189.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2. ed. Campinas: Editores Associados, 2015.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SMIRNOV, Anatoli A. et al. Psicologia. México: Grijalbo, 1969. SOKOLOV, E. N. La percepción. In: SMIRNOV, Anatoli A. et al. Psicologia. México: Grijalbo, 1969. p. 144-176.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. Obras escolhidas. Madri: Visor, 1995. t. 3. VYGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na criança. In: LEONTIEV, Alexis N.; VYGOTSKY, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Centauro, 2005.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2006. p. 103-118.

Published

2020-12-28

How to Cite

FRANCIOLI, Fatima Souza; PEREIRA, João Júnior Bonfim Joia. The written language and intelectual development of schoolchildren: reflecting in the light of the Historical- Cultural Theory. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 2, p. 370–388, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n2p370. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/42615. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.