For a transgressive education: on racism, mental health and Academic Environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.52601

Keywords:

Education, Mental health, Racism

Abstract

This article aims to reflect on mental health in the academic environment in the face of a neoliberal State. To this end, an integrative review methodology was employed, based on research in Cultural Studies and their intersections with racism, mental health, and educational institutions. The concerns arise from understanding mental health as a political concept that encompasses the structural factors of society, and from recognizing educational institutions as key spaces for health promotion — although they may also become harmful environments when reproducing the neoliberal and hegemonic logic (of cisnormativity, heteronormativity, white and elitist supremacy) embedded in the social fabric. In this context, the study seeks to understand the role of academia in mental health. Finally, the text offers provocations and an invitation to write about the transformations occurring in these spaces, through the lens of Black feminist scholars.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laisla Suelen Miranda Rocha, Instituto Federal Baiano

PhD candidate in Psychology at the Federal University of Sergipe. Psychologist at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Bahia. Xique-Xique, Bahia, Brazil. Email address: suelen.lmiranda@gmail.com.

José Francisco dos Santos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

PhD in History from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Professor at the Federal Technological University of Paraná. Apucarana, Paraná, Brazil. Email address: josef@utfpr.edu.br.

References

ANZALDÚA, Glória. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Estudos Feministas, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000.

ARRAES, Jarid. “Meu psicólogo disse que racismo não existe”. Portal Geledés, 27 jun. 2015. Disponível em: https://www.geledes.org.br/meu-psicologo-disse-que-racismo-nao-existe/. Acesso em: 2 jun. 2025.

BORDINI, Maria da Glória. Estudos culturais e estudos literários. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 41, n. 3, p. 11-22, 2006.

BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 02/06/2025

COLONIALISMO, racialização e sofrimento psíquico em frantz fanon: Palestra Prof Deivison Faustino. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (2h45min). Publicado pelo canal Lelita Oliveira Benoit. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jEBBNa8y6Ww. Acesso em: 2 jun. 2025.

DU BOIS, William Edward Burghardt. As almas do povo negro. Tradução de A. Boide. São Paulo: Veneta, 2021.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: UFBA, 2008.

FAUSTINO, Deivison Mendes. Revisitando a recepção de Frantz Fanon: o ativismo negro brasileiro e os diálogos transnacionais em torno da negritude. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n.109, 2020. Disponível em: https://dspace.almg.gov.br/handle/11037/48039. Acesso em: 24 mar. 2023

FAUSTINO, D. M. Frantz Fanon: um revolucionário particularmente negro. Minas Gerais: Círculo Contínuo Editorial, 2018.

GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio Janeiro: Zahar, 2020.

GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. (Coleção Cultura Negra e Identidades).

GROSFOGUEL, R. What is Racism?. Journal of World-Systems Research, San Francisco, v. 22, n. 1, p. 9–15, 2016. Disponível em: https://jwsr.pitt.edu/ojs/index.php/jwsr/article/view/609. Acesso em: 15 out. 2022.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HENNIGEN, I.; GUARESCHI, N. M. de F. A subjetivação na perspectiva dos estudos culturais e foucaultianos. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 23, p. 57–74, 2006.

IPEA - INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Atlas da Violência 2021. Brasília: IPEA, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/. Acesso em: 2 jun. 2024.

JESUS, C. M. de. Quarto de Despejo. [São Paulo]: Edição popular, 1963.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019

LIMA, C. H. L. Feminismos, estudos literários e epistemologia queer: imbricamentos. In: COLLING, L.; THÜRLER, D. (org.). Estudos e políticas do CUS. Salvador: Edufba, 2013. p. 263–268.

LORDE, A. Irmã outsider. Tradução de S. Borges. São Paulo: Autêntica Editora, 2019.

MACHADO, A. F. Odus: Filosofia Africana para uma metodologia afrorreferenciada. Voluntas, Santa Maria, v. 10, p. 1-25, 2019.

MBEMBE, A. Necropolítica. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n 32, p. 123-151, 2016.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares; ROSA, Katemari (org.). Descolonizando saberes: a Lei 10.639/2003 no ensino de ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.

SANTOS, Terezinha Oliveira. Tecendo palavras com desa(fios), resiliências e resistências: reflexões de uma mulher negra e docente acadêmica. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas,Mendonza, v. 22, p. 1-12, 2020.

SILVA, Maria Lúcia. O preconceito racial humilha, a humilhação faz sofrer I: reflexões sobre a construção psíquica do sujeito negro. In: CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (org.). Psicologia e Direitos Humanos: subjetividade e exclusão. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 217–222.

Published

2025-08-12

How to Cite

ROCHA, Laisla Suelen Miranda; SANTOS, José Francisco dos. For a transgressive education: on racism, mental health and Academic Environment. Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–20, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.52601. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/52601. Acesso em: 6 dec. 2025.