Teaching attribution and control of the work of rural primary teachers from the Foucault's perspective (Londrina, PR, 1961-1969)
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.51055Keywords:
History of education, Rural education, In-service teacher training, Teaching autonomy, Primary schoolAbstract
The aim of this study is to understand the teaching attributions and control mechanisms of rural elementary school teachers in Londrina between 1961 and 1969, from the perspective of Michel Foucault (2014). This is a bibliographical and documentary study, which combines the contributions of historiographical production and takes as its documentary source the minutes of pedagogical and extraordinary meetings of the Department of Education of the municipality of Londrina with the teachers of the time. It concludes that the vocational, missionary and selfless lay elementary school teachers, words that adjectivized them, were expected to be willing, aware of their duties and subject to the department's rules. In the 1960s, countless jobs included teaching duties that went beyond the strictly pedagogical. In the light of Foucault, the research points to discipline, activity control, hierarchical surveillance and normalizing sanctions as mechanisms for forging the desired teacher and controlling her work. However, the study considers that the insistence and constancy of control indicates the correlation of forces, the counter-conduct, indiscipline and resistance of rural primary school teachers in London in the 1960s.
Downloads
References
ALVES, Jolinda de Moraes. História da assistência social aos pobres em Londrina: 1940-1980. 2002. Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual Paulista, Assis, 2002. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/bc370587-7475-4559-af7a-3220607909dd/content. Acesso em: 10 jul. 2024.
CAPELO, Maria Regina Clivati. Educação, escola e diversidade cultural no meio rural de Londrina: quando o presente reconta o passado. 2002. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
CAPELO, Maria Regina Clivati. Educação rural em Londrina: cotidiano e cidadania. Revista Mediações, Londrina, v. 1, n. 1, p. 52-59, jan./jun. 1996. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9397. Acesso em: 10 jul. 2024.
CHALOBA, Rosa Fátima de Souza; CELESTE FILHO, Macioniro; MESQUITA, Ilka Miglio. História e memória da educação rural no século XX. São Paulo: Ed. Cultura Acadêmica, 2020.
CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira; FARIA, Thais Bento. Educação pública paranaense em discursos governamentais (1961 - 1971). Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 22, n. 73, p. 550-572, abr./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/28940/25585. Acesso em: 20 set. 2024.
COSTA, Helrison Silva. S. O lugar das contracondutas na genealogia foucaultiana do governo. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, Brasília, v. 7, n. 1, p. 61-78, abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/20767. Acesso em: 10 jul. 2024.
ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. As atas de reuniões enquanto fontes para a história da educação: pautando a discussão a partir de um estudo de caso. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 11, n. 2, p. 103-110, maio/ago. 2007. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5698/2899. Acesso em: 11 jul. 2024.
FARIA, Thais Bento. Paraná: território de "vocação agrícola"?! Interiorização do Curso Normal Regional (1946-1968). 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.
FARIA, Thais Bento; IVASHITA, Simone Burioli. A educação rural em evidência no Paraná (1997-2019). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 11., 2022, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: SBHE, 2022. p. 675.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
FURTADO, Alessandra Cristina; BEZERRA, Giovani Ferreira; MOREIRA, Kênia Hilda. Pesquisas em história da educação: problematizando o uso de arquivos, documentos e fontes. Patrimônio e Memória, Assis, v. 15, n. 2, p. 530-556, jul./dez. 2019. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/970. Acesso em: 11 jul. 2024.
GARCIA, Emily; GRISOTTO, Américo. Novas formas de controle biopolítico: uma leitura a partir de Foucault. Argumenta Journal Law, Jacarezinho, n. 28, p. 79-105, jan./jun. 2018. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.35356/argumenta.v0i28.1234. Acesso em: 11 jul. 2024.
GRABOIS, Pedro Fornaciari. Resistência e revolução no pensamento de Michel Foucault: contracondutas, sublevações e luta. Cadernos de Ética e Filosofia Política, São Paulo, v. 2, n. 19, p. 7-27, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/55736. Acesso em: 11 jul. 2024.
GUEDES, Shirlei Terezinha Roman; SCHELBAUER, Analete Regina. Da prática do ensino à prática de ensino: os sentidos da prática na formação de professores no Brasil do Século XIX. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, p. 227-245, maio 2010. Número especial. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639791/7354. Acesso em: 11 jul. 2024.
HONORATO, Tony; YAMASHITA, Bruna Ester Gomes. Ações municipais de Londrina-PR na estruturação da profissão professor (1934-1963). Educar em Revista, Curitiba, v. 38, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/KJCv7RxLHxK858dzpPGQ6BJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 jul. 2024.
IPARDES - INSTITUTO PARANAENSE DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. O Paraná reinventado: política e governo. Curitiba: Ipardes, 1989.
IVASHITA, Simone Burioli. Boletim da Secretaria de Educação e Cultura do Paraná (1951-1953): representações de ensino, professor e escola rural. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.
LEAL, Adriana Bergold; HENNING, Paula Corrêa. História, regulação e poder disciplinar no campo da supervisão escolar. Educação em Revista, Curitiba, v. 26, n. 2, p. 359-382, ago. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000200017. Acesso em: 11 jul. 2024.
LIRA, Alexandre Tavares do Nascimento. A legislação de educação no Brasil durante a ditadura militar (1964-1985): um espaço de disputas. 2010. Tese (Doutorado em História Social) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010. Disponível em: https://www.historia.uff.br/stricto/td/1265.pdf. Acesso em: 10 jul. 2024.
LONDRINA. Prefeitura Municipal. Departamento de Educação Pública e Assistência Social. Ata de reunião pedagógica de 1961-1974. Londrina: Departamento de Educação Pública e Assistência Social, 1961.
LONDRINA. Prefeitura Municipal. Departamento de Educação Pública e Assistência Social. Ata de reunião pedagógica de 1961-1974. Londrina: Departamento de Educação Pública e Assistência Social, 1962.
LONDRINA. Prefeitura Municipal. Departamento de Educação Pública e Assistência Social. Ata de reunião pedagógica de 1961-1974. Londrina: Departamento de Educação Pública e Assistência Social, 1963.
LONDRINA. Prefeitura Municipal. Departamento de Educação Pública e Assistência Social. Ata de reunião pedagógica de 1961-1974. Londrina: Departamento de Educação Pública e Assistência Social, 1965.
LONDRINA. Prefeitura Municipal. Departamento de Educação Pública e Assistência Social. Ata de reunião pedagógica de 1961-1974. Londrina: Departamento de Educação Pública e Assistência Social, 1968.
LONDRINA. Prefeitura Municipal. Departamento de Educação Pública e Assistência Social. Ata de reunião pedagógica de 1961-1974. Londrina: Departamento de Educação Pública e Assistência Social, 1969a.
LONDRINA. Prefeitura Municipal. Departamento de Educação Pública e Assistência Social. Relatório geral dos anos de: 1956-1969. Londrina: Departamento de Educação Pública e Assistência Social, 1969b.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristovão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Rio Grande, v. 1, n. 1, p. 1-15, jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 11 jul. 2024.
SILVA, Carla Andréia Alves da. Poder político e relações de parentesco no município de Londrina - Paraná. Revista NEP (Núcleo de Estudos Paranaenses), Curitiba, v. 1, n. 1, p. 203-223, dez. 2015. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/nep/article/view/43270/26282. Acesso em: 11 jul. 2024.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Apresentação. In: GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. 10. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1995. p. 7-13.
SPÍNDOLA, Pablo. O panoptismo de Foucault: uma leitura não utilitarista. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA., 26, 2011, São Paulo. Anais […]. São Paulo: ANPUH, 2011. p. 1-16.
SCHELBAUER, Analete Regina; CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. Expansão e modalidades de escola primária rural no estado do Paraná: iniciativas de governos estadual e federal de 1930-1960. In: CONGRESSO LUSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO., 2013, Cuiabá. Anais […]. Cuiabá: [s. n.], 2013. p. 1-16.
VICENTINI, Paula Perin; LUGLI, Rosario Genta. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thais Bento Faria, Jéssica Mayara Ariza Mariano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.














