Approach of the Historical-cultural Theory to play in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.50744

Keywords:

Early Childhood Education, Historical-Cultural Theory, Childhood, Pedagogical Practice, Play

Abstract

This bibliographic work aimed to examine the importance of the contributions of Historical-Cultural Theory to play in Early Childhood Education within the process of human development. To this end, it sought to demonstrate how play is a fundamental activity for the integral development of children, grounded in the Historical-Cultural Theory as articulated in the works of Vygotsky (1896-1934), Leontiev (1903-1979), and Elkonin (1904-1984). The significance of these reflections lies in recognizing that play is not merely a recreational or natural activity, but a central element in the process of human formation. As highlighted in this literature, it is through play that children can experiment with different movements, which aids in their motor development and coordination. Together, the theories of these Soviet authors demonstrate that play is a vital activity for the holistic development of the child, fostering the acquisition of essential cognitive and social skills. Therefore, the contributions of Vygotsky, Leontiev, and Elkonin are crucial for understanding how play can be a powerful educational tool, transforming the learning environment and promoting the full development of children. In conclusion, play, when developed within the framework of Historical-Cultural Theory in early childhood, plays a crucial role in meaningful learning and the humanization of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Frans Robert Lima Melo, State University of Paraná

Master's Degree in Teaching from the State University of Paraná. Physical education teacher in the São Paulo state school system. Rosana, São Paulo, Brazil. E-mail address: frans_ef@hotmail.com.

Adão, State University of Paraná

PhD in Education from the State University of Maringá. Associate Professor in the Department of Education at the State University of Paraná. Paranavai, Paraná, Brazil. E-mail address: adaomolina@gmail.com.

References

BISSOLI, Michelle de Freitas. Desenvolvimento da Personalidade da Criança: o papel da Educação Infantil. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 19, n. 4, p. 587-597, out./dez. 2014.

BRASIL. Lei n.º 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília: Presidência da República, 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 2 fev. 2024.

DUARTE, Newton. Formação do individuo, consciência e alienação: o ser humano na psicologia de A.N. Leontiev. Caderno do Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 44-63, 2004.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Psicología del juego. Moscú: Visor, 1978.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Problemas Psicologicos Del Juego Em La Edad Preescolar. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (org.). La psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS: antología. Moscú: Progresso, 1987. p. 83-102.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias. A periodização do desenvolvimento psicológico individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigotski. Cadernos Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 64-81, 2004.

FRIEDMANN, Adriana. O brincar na educação infantil: observações, adequação e inclusão. São Paulo: Moderna, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas,1996.

IVIC, Ivan. Lev Semionovich Vygotsky. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Ed. Massangana, 2010.

LEONTIEV, Alexis. El Desarrollo Psiquico del ninõ em la Edad Preescolar. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (org.). La Psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS: antología. Moscú: Progreso, 1987. p. 57-70.

LEONTIEV, Alexis. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Edusp, 1988.

LEONTIEV, Alexis. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: Vygotsky, Lev S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 6. ed. São Paulo: Ícone, 2001. p.119-142.

LOMOV, Boris. Psicología soviética: su historia y su situación actual. Academia de Ciencias de la URSS. Revista Política y Sociedad, Madrid, v. 2, p. 99-115, 1989.

MELO, Frans Robert Lima; MOLINA, Adão Aparecido. Brincar na pré-escola: contribuições da psicologia soviética para o ensino educação física. In: SEMINÁRIO PPIFOR - FORMAÇÃO DOCENTE E O ENSINO NO BRASIL: DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS, 3., 2018, Paranavaí. Anais [...]. Paranavaí: UNESPAR, 2018. p. 216-225.

SOMMERHALDER, Aline; ALVES, Fernando Donizete. Jogo e a educação da infância: muito prazer em aprender. Curitiba: CRV, 2011.

SILVA, Janaina Cassiano; HAI, Alessandra Arce. A psicologia histórico-cultural e o marxismo: em defesa do desenvolvimento humano integral. CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL., 10., Maringá, 2011. Anais [...]. Maringá: UEM, 2011.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, Rio de Janeiro, v. 8, p. 23-36, jun. 2008.

Published

2025-04-23

How to Cite

MELO, Frans Robert Lima; MOLINA, Adão Aparecido. Approach of the Historical-cultural Theory to play in early childhood education . Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–14, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.50744. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50744. Acesso em: 15 dec. 2025.