Educational development and inclusion: reflections and possibilities of organizing pedagogical work with art and literature
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p428Keywords:
Inclusão; Educação infantil; Teoria Histórico-Cultural.Abstract
This article aims to present propositions for organizing pedagogical work with art and literature in early childhood education as a possibility for inclusive education. Supported by the theoretical-methodological foundations of Historical-Cultural Theory, we reflect on inclusive education in Brazil and make some considerations that present pedagogical interventions with art and literature as capable of promoting the development of Higher Psychological Functions and the learning of all children. The present study, with a bibliographical design, allowed us to conclude that the continuous training of teachers from a humanizing perspective is essential to promote the artistic and literary development of teachers and children, as well as the promotion of an inclusive early childhood education. The present study is linked to the achievements developed by the Research and Studies Group on Inclusive Early Childhood Education (GEEII-UEM-PR) and the Professional Master's Degree in Inclusive Education (PROFEI).
Downloads
References
BARBOSA, Gilvana Costa; FERREIRA, Márcia Maria Guimarães de Almeida; BORGES, Luzineide Miranda; SANTOS, Adilson Gomes dos. Tecnologias digitais: possibilidades e desafios na educação infantil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 11., 2014, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UNIREDE, 2014. p. 2888-2899.
Disponível em: http://esud2014.nute.ufsc.br/anais-esud2014/files/pdf/128152.pdf. Acesso em: 5 mar. 2024.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 3 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 mar. 2024.
BRASIL. Plano nacional de educação: lei n. 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 5 mar. 2024.
CHAVES, Marta. Eu te amo. In: CHAVES, Marta. Sentimentos e palavras. Maringá: Girassol Estudos e Capacitação, 2023. p. 11.
CHAVES, Marta. Formação contínua de professores e a teoria histórico-cultural na educação infantil. Fractal, Niterói, v. 32, p. 227-232, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036
CHAVES, Marta. Leontiev e Blagonadezhina: estudos e reflexões para considerar a organização do tempo e do espaço na educação infantil. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 17, n. 3, p. 81-91, 2014. DOI: https://doi.org/10.4025/tpe.v17i3.28210.
CHAVES, Marta; PASTRE, Cristiane Aparecida da Silva; FELICIO, Paula Gonçalves; SILVA, Mariane Elizabeth da; RIBEIRO, Poliana Hreczynski. Arte e literatura na educação infantil: contribuições para o desenvolvimento da imaginação e criação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA DA UEM, 7., 2018, Maringá. Anais [...]. Maringá: UEM, 2018. p. 1-10. Disponível em: https://npd.uem.br/eventos/assets/uploads/files/evt/6/trabalhos/6_160_1523853225.pdf. Acesso em: 3 mar. 2024.
DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, Lígia Marcia; DUARTE, Newton (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: UNESP, 2010. p. 33-49.
FUSARI, Maria F. de Resende; FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. Metodologia do ensino da arte: fundamentos e proposições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2, p. 75-92, 2011. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000200007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000200007
HELD, Jacqueline. O imaginário no poder: as crianças e a literatura fantástica. 3. ed. São Paulo: Summus, 1980.
LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 2004.
LURIA, Alexandre Romanovich. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
MAKARENKO, Antón Semiónovich. Acerca de la literatura: artículos, discursos, cartas. Tradução de Lydia K. de Velasco. Montevideo: Ediciones Pueblos Unidos, 1960.
MITTLER, Peter. Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2023.
MORI, Nerli Nonato Ribeiro. Metodologia da pesquisa. 2. ed. Maringá: Eduem, 2016.
NUNES, Elizane Assis; CHAVES, Marta. Teoria histórico-cultural: experiências formativas e possibilidades de desenvolvimento no estado de Rondônia. Cocar, Belém, v. 16, n. 34, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5063. Acesso em: 15 maio 2023.
PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Brasília, DF: Autores Associados, 2010.
QUARANTA, Daniel. Poema sonoro/música poética entre a música e a poesia sonora: uma arte de fronteira. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 27., 2007, Campinas. Anais [...]. Campinas: ANPPOM, 2017. p. 1-8. Disponível em: https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2007/sonologia/sonolog_DQuaranta.pdf. Acesso em: 15 maio 2023.
RAMOS, Rossana. Inclusão na prática: estratégias eficazes para a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2023.
RODRIGUES, David. Educação inclusiva: dos conceitos às práticas de formação. Lisboa: Instituto Piaget, 2011.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.
STEIN, Vinícius; CHAVES, Marta. Criação e reprodução no ensino de artes visuais: análise de paradigmas teórico-metodológicos. Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 86-99, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267622020086 DOI: https://doi.org/10.5965/24471267622020086
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. O defeito e a compensação. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras completas. Cascavel: Edunioeste, 2022. p. 69-90.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicología USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003
WERNER, Andréa. Meu amigo faz iiiii. Barueri: Pingue Pongue Educação, 2010.
ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 22, n. 2, p. 147-155, 2018. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.14125. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.04
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabiana Francisca de Souza Costa, Lilian Cristina Cantarelli Mataroli , Marta Chaves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.