Educational development and inclusion: reflections and possibilities of organizing pedagogical work with art and literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p428

Keywords:

Inclusão; Educação infantil; Teoria Histórico-Cultural.

Abstract

This article aims to present propositions for organizing pedagogical work with art and literature in early childhood education as a possibility for inclusive education. Supported by the theoretical-methodological foundations of Historical-Cultural Theory, we reflect on inclusive education in Brazil and make some considerations that present pedagogical interventions with art and literature as capable of promoting the development of Higher Psychological Functions and the learning of all children. The present study, with a bibliographical design, allowed us to conclude that the continuous training of teachers from a humanizing perspective is essential to promote the artistic and literary development of teachers and children, as well as the promotion of an inclusive early childhood education. The present study is linked to the achievements developed by the Research and Studies Group on Inclusive Early Childhood Education (GEEII-UEM-PR) and the Professional Master's Degree in Inclusive Education (PROFEI).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Francisca de Souza Costa, Universidade Estadual de Maringá

Master's student in the Post-Graduate Professional Master's program in Inclusive Education (PROFEI-UEM). Member of the Study and Research Group in Inclusive Early Childhood Education (GEEII-UEM).CAPES scholarship holder.

Lilian Cristina Cantarelli Mataroli , Universidade Estadual de Maringá

Master's student in the Professional Master's Degree program in Inclusive Education (PROFEI-UEM). Member of the Study and Research Group in Inclusive Early Childhood Education (GEEII-UEM).

Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá

PhD in Education from the Federal University of Paraná. Post-Doctorate at the Department of Educational Psychology, Faculty of Sciences and Letters, Araraquara Campus - Unesp. She is currently a professor at the State University of Maringá, in the Graduate Program in Education at UEM and leader of the Research and Studies Group in Inclusive Early Childhood Education.

References

BARBOSA, Gilvana Costa; FERREIRA, Márcia Maria Guimarães de Almeida; BORGES, Luzineide Miranda; SANTOS, Adilson Gomes dos. Tecnologias digitais: possibilidades e desafios na educação infantil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 11., 2014, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UNIREDE, 2014. p. 2888-2899.

Disponível em: http://esud2014.nute.ufsc.br/anais-esud2014/files/pdf/128152.pdf. Acesso em: 5 mar. 2024.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 3 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 mar. 2024.

BRASIL. Plano nacional de educação: lei n. 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 5 mar. 2024.

CHAVES, Marta. Eu te amo. In: CHAVES, Marta. Sentimentos e palavras. Maringá: Girassol Estudos e Capacitação, 2023. p. 11.

CHAVES, Marta. Formação contínua de professores e a teoria histórico-cultural na educação infantil. Fractal, Niterói, v. 32, p. 227-232, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036

CHAVES, Marta. Leontiev e Blagonadezhina: estudos e reflexões para considerar a organização do tempo e do espaço na educação infantil. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 17, n. 3, p. 81-91, 2014. DOI: https://doi.org/10.4025/tpe.v17i3.28210.

CHAVES, Marta; PASTRE, Cristiane Aparecida da Silva; FELICIO, Paula Gonçalves; SILVA, Mariane Elizabeth da; RIBEIRO, Poliana Hreczynski. Arte e literatura na educação infantil: contribuições para o desenvolvimento da imaginação e criação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA DA UEM, 7., 2018, Maringá. Anais [...]. Maringá: UEM, 2018. p. 1-10. Disponível em: https://npd.uem.br/eventos/assets/uploads/files/evt/6/trabalhos/6_160_1523853225.pdf. Acesso em: 3 mar. 2024.

DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, Lígia Marcia; DUARTE, Newton (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: UNESP, 2010. p. 33-49.

FUSARI, Maria F. de Resende; FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. Metodologia do ensino da arte: fundamentos e proposições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2, p. 75-92, 2011. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000200007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000200007

HELD, Jacqueline. O imaginário no poder: as crianças e a literatura fantástica. 3. ed. São Paulo: Summus, 1980.

LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 2004.

LURIA, Alexandre Romanovich. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

MAKARENKO, Antón Semiónovich. Acerca de la literatura: artículos, discursos, cartas. Tradução de Lydia K. de Velasco. Montevideo: Ediciones Pueblos Unidos, 1960.

MITTLER, Peter. Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2023.

MORI, Nerli Nonato Ribeiro. Metodologia da pesquisa. 2. ed. Maringá: Eduem, 2016.

NUNES, Elizane Assis; CHAVES, Marta. Teoria histórico-cultural: experiências formativas e possibilidades de desenvolvimento no estado de Rondônia. Cocar, Belém, v. 16, n. 34, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5063. Acesso em: 15 maio 2023.

PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Brasília, DF: Autores Associados, 2010.

QUARANTA, Daniel. Poema sonoro/música poética entre a música e a poesia sonora: uma arte de fronteira. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 27., 2007, Campinas. Anais [...]. Campinas: ANPPOM, 2017. p. 1-8. Disponível em: https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2007/sonologia/sonolog_DQuaranta.pdf. Acesso em: 15 maio 2023.

RAMOS, Rossana. Inclusão na prática: estratégias eficazes para a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2023.

RODRIGUES, David. Educação inclusiva: dos conceitos às práticas de formação. Lisboa: Instituto Piaget, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

STEIN, Vinícius; CHAVES, Marta. Criação e reprodução no ensino de artes visuais: análise de paradigmas teórico-metodológicos. Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 86-99, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267622020086 DOI: https://doi.org/10.5965/24471267622020086

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. O defeito e a compensação. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras completas. Cascavel: Edunioeste, 2022. p. 69-90.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicología USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003

WERNER, Andréa. Meu amigo faz iiiii. Barueri: Pingue Pongue Educação, 2010.

ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 22, n. 2, p. 147-155, 2018. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.14125. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.04

Published

2024-06-21

How to Cite

COSTA, Fabiana Francisca de Souza; MATAROLI , Lilian Cristina Cantarelli; CHAVES, Marta. Educational development and inclusion: reflections and possibilities of organizing pedagogical work with art and literature. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 2, p. 428–444, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n2p428. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50473. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.