Where are our educators?
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p360Keywords:
redes sociais, relações de convivência, desenvolvimento cultural.Abstract
In the present text we aim to examine some effects of social networks on human life. We describe events that were already analyzed by a few authors and we try to outline short and medium-term effects on people’s relationships and their consequences for individual mental functioning and structure, as well as possible repercussions and consequences for political and social life. We try to outline possible consequences of this new way of life on intellectual and personality development of children and we also manifest our surprise at the absence of our educators in the debate on this issue.
Downloads
References
ESTADOS americanos processam Meta por efeitos do Instagram sobre crianças. Folha de São Paulo, São Paulo, 27 out. 2022. Disponivel em: https://www1.folha.uol.com.br/tec/2023/10/instagram-esta-ligado-a-depressao-ansiedade-e-insonia-em-criancas-diz-acao-movida-nos-eua. Acesso em: 24 de out. 2023.
BARTHOLO, Roberto. Os labirintos do silêncio: cosmovisão e tecnologia na modernidade. São Paulo: Marco Zero, 1986.
BRANDÃO, Karine Fernandes. A polêmica PL das fake News, até onde vai a liberdade de expressão na internet?. In: CONGRESSO NACIONAL UNIVERSIDADE EAD E SOFTWARE LIVRE, 2023, Belo Horizonte. Anais [...]. [Belo Horizonte: s. n.], 2023.
CLARKE, Arthur C. 2001: uma odisseia no espaço. Tradução de Fábio Fernandes. São Paulo: Editora Aleph, 2013.
FERSTER, Charles B.; SKINNER, Burrhus F. Schedules of reinforcement. New York: Appleton-Century-Crofts, 1957. DOI: https://doi.org/10.1037/10627-000
FISHER, Max. A máquina do caos:como as redes sociais reprogramaram nossa mente e nosso mundo. Tradução de Érico Assis. São Paulo: Todavia, 2023.
ILLICH, Ivan. En el viñedo del texto, etologia de la lectura: un comentário al “Didascálicon” de Hugo de San Víctor. Tradução Marta I. González Garcia. México: Fondo de Cultura Econômica, 2002.
ILLICH, Ivan. Obras reunidas. México: Fondo de Cultura Econômica, 2006.
LEGISLADORES da Flórida aprovam proibição de redes sociais para menores de 16 anos. O Globo, Rio de Janeiro, 23 fev. 2024. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/tecnologia/noticia/2024/02/23/legisladores-da-florida-aprovam-proibicao-de-redes-sociais-para-menores-de-16-anos.ghtml. Acesso em: 24 fev. 2024.
MARK Zuckerberg pede desculpas às famílias de crianças vpitimas de danos causados pelas redes sociais. G1, São Paulo, 31 jan. 2024. Disponivel em: https://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2024/01/31/mark-zuckerberg-pede-desculpas-as-familias-de-criancas-vitimas-de-danos-causados-pelas-redes-sociais.ghtml. Acesso em: 31 de jan. 2024.
MATTOS, Laura. Escolas fecham o cerco a uso de celular na volta às aulas. Folha de São Paulo, São Paulo, 5 fev. 2024.
PEREIRA, Henrique Alonso de Albuquerque Rodrigues. A construção da desinformação e o papel das redes sociais na sociedade contemporânea. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 23, n. 240, p. 99-101, 2023.
SILVA, Gabriela T.; BARTHOLO, Roberto. Três caminhos para a servidão. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 18, n. 1/2, p. 17-40, jan./dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922003000100004
VERAKSA, Nikolai. Prefácio. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psirrologuia [Psicologia]. Moskva: Aprel Press, 2002.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. História do desenvolvimento das funções psíquicas superiores. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras reunidas. Moskva: Pedagoguika, 1983. t. 3. p. 5-328.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. O instrumento e o signo no desenvolvimento da criança. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras reunidas. Moskva: Pedagoguika, 1984. t. 6. p. 5-90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elizabeth Tunes, Zoia Prestes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.