Where are our educators?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p360

Keywords:

redes sociais, relações de convivência, desenvolvimento cultural.

Abstract

In the present text we aim to examine some effects of social networks on human life. We describe events that were already analyzed by a few authors and we try to outline short and medium-term effects on people’s relationships and their consequences for individual mental functioning and structure, as well as possible repercussions and consequences for political and social life. We try to outline possible consequences of this new way of life on intellectual and personality development of children and we also manifest our surprise at the absence of our educators in the debate on this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth Tunes, Universidade de Brasília

Graduated in Psychology from the University of Brasilia (UNB, 1971). Master's in Psychology from the University of São Paulo (USP, 1976). PhD in Psychology from the University of São Paulo (USP, 1981).

Zoia Prestes, Universidade Federal Fluminense

Graduated in Pedagogy and Preschool Psychology from Moscow State University (MGPU, 1983). Master's degree in Pedagogical Sciences from Moscow State Pedagogical University (MGPU, 1985). PhD in Education from the University of Brasilia (UNB, 2010).

References

ESTADOS americanos processam Meta por efeitos do Instagram sobre crianças. Folha de São Paulo, São Paulo, 27 out. 2022. Disponivel em: https://www1.folha.uol.com.br/tec/2023/10/instagram-esta-ligado-a-depressao-ansiedade-e-insonia-em-criancas-diz-acao-movida-nos-eua. Acesso em: 24 de out. 2023.

BARTHOLO, Roberto. Os labirintos do silêncio: cosmovisão e tecnologia na modernidade. São Paulo: Marco Zero, 1986.

BRANDÃO, Karine Fernandes. A polêmica PL das fake News, até onde vai a liberdade de expressão na internet?. In: CONGRESSO NACIONAL UNIVERSIDADE EAD E SOFTWARE LIVRE, 2023, Belo Horizonte. Anais [...]. [Belo Horizonte: s. n.], 2023.

CLARKE, Arthur C. 2001: uma odisseia no espaço. Tradução de Fábio Fernandes. São Paulo: Editora Aleph, 2013.

FERSTER, Charles B.; SKINNER, Burrhus F. Schedules of reinforcement. New York: Appleton-Century-Crofts, 1957. DOI: https://doi.org/10.1037/10627-000

FISHER, Max. A máquina do caos:como as redes sociais reprogramaram nossa mente e nosso mundo. Tradução de Érico Assis. São Paulo: Todavia, 2023.

ILLICH, Ivan. En el viñedo del texto, etologia de la lectura: un comentário al “Didascálicon” de Hugo de San Víctor. Tradução Marta I. González Garcia. México: Fondo de Cultura Econômica, 2002.

ILLICH, Ivan. Obras reunidas. México: Fondo de Cultura Econômica, 2006.

LEGISLADORES da Flórida aprovam proibição de redes sociais para menores de 16 anos. O Globo, Rio de Janeiro, 23 fev. 2024. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/tecnologia/noticia/2024/02/23/legisladores-da-florida-aprovam-proibicao-de-redes-sociais-para-menores-de-16-anos.ghtml. Acesso em: 24 fev. 2024.

MARK Zuckerberg pede desculpas às famílias de crianças vpitimas de danos causados pelas redes sociais. G1, São Paulo, 31 jan. 2024. Disponivel em: https://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2024/01/31/mark-zuckerberg-pede-desculpas-as-familias-de-criancas-vitimas-de-danos-causados-pelas-redes-sociais.ghtml. Acesso em: 31 de jan. 2024.

MATTOS, Laura. Escolas fecham o cerco a uso de celular na volta às aulas. Folha de São Paulo, São Paulo, 5 fev. 2024.

PEREIRA, Henrique Alonso de Albuquerque Rodrigues. A construção da desinformação e o papel das redes sociais na sociedade contemporânea. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 23, n. 240, p. 99-101, 2023.

SILVA, Gabriela T.; BARTHOLO, Roberto. Três caminhos para a servidão. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 18, n. 1/2, p. 17-40, jan./dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922003000100004

VERAKSA, Nikolai. Prefácio. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psirrologuia [Psicologia]. Moskva: Aprel Press, 2002.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. História do desenvolvimento das funções psíquicas superiores. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras reunidas. Moskva: Pedagoguika, 1983. t. 3. p. 5-328.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. O instrumento e o signo no desenvolvimento da criança. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras reunidas. Moskva: Pedagoguika, 1984. t. 6. p. 5-90.

Published

2024-06-21

How to Cite

TUNES, Elizabeth; PRESTES, Zoia. Where are our educators?. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 2, p. 360–374, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n2p360. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50467. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.