Drom mass media to digital technologies

sociotechnical configurations that inform and form the Education and Communication group at SemiEdu/PPGE/UFMT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p785

Keywords:

Semiedu, education and communication, digital technologies, digital culture

Abstract

The study aimed to analyze the theme of technologies in the Education and Communication WG of the Education Seminar (SemiEdu) of the Postgraduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Mato Grosso (UFMT), from 1992 to 2023, observing the materialization of changes in the context of mass media to digital culture. The research was carried out through a survey of internet databases inspired by a systematic review, complemented by open interviews with two professors. The results point to the reconfiguration of the theme of technologies in education, in line with the changes in the socio-technical scenario of digital technologies in contemporary culture and their training processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iracema Cristina Fernandes da Silva, Federal University of Mato Grosso

Master in Education from PPGE/UFMT, in the research line School Organization, Training and Pedagogical Practices. Member of the research group LêTece (Laboratory of Studies on Information and Communication Technologies in Education).

Renata Martins Coronel, Federal University of Mato Grosso

Graduated in Social Work from the University Center of Várzea Grande - UNIVAG (2011), Graduated in Pedagogy from the University of São Paulo - UNICID (2018). Postgraduate in Educational Psychopedagogy (FMU-SP). Post-graduate course in ABA Intervention for Autism and Intellectual Disabilities (CBI Of Miami), Post-graduate course in Clinical Neuropsychopedagogy (CENSUPEG), Training Course for ABA Applicators (LUNA ABA), Master's in Education in the Post-Graduate Program in Education (PPGE), at the Federal University of Mato Grosso (UFMT), in the line of research School Organization, Training and Pedagogical Practices, member of the Research Group Laboratory of Studies on Information and Communication Technologies in Education (LêTECE / FEDERAL UNIVERSITY OF MATO GROSSO).

Tereza Fernandes, Federal University of Mato Grosso

Professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso - Brasil (ingresso em 2006). Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2020-2021). Doutora em Educação pela
Universidade Federal de Santa Catarina (2012-2016).

References

BONI, Valdete; QUARESMA, Silvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em tese, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 68-80, 2005.

REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 16, n. 31, 2007. Edição temática: Educação em Movimento: espaços, tempos e atores para o século XXI. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/issue/view/377. Acesso em: 29 set. 2021.

REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 17, n. 34, maio/ago. 2008. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/535. Acesso em: 29 set. 2021.

REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 18, n. 37, maio/ago. 2009. Edição especial dedicada ao SemiEdu 2008.

https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/473. Acesso em: 29 set. 2021.

REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 22, n. 49, maio/ago. 2013. Temática SemiEdu 2012. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/882. Acesso em: 29 set. 2021.

SAMPAIO, Rosana. Ferreira; MANCINI, Marisa.Cotta. Estudos de Revisão Sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013

SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SEMIEDU: educação e seus modos de ler-escrever em meio à vida. Cuiabá: UFMT, 2014. Disponível em: http://sistemas.ufmt.br/ufmt.evento/Site.aspx?conteudoUID=182&eventoUID=59. Acesso em: 29 set. 2021.

SEMINÁRIO de Educação 2012: histórico do seminário educação Cuiabá: UFMT, 2012. Disponível em: http://sistemas.ufmt.br/semiedu2012/FrmHistoria.aspx Acesso em: 1 out. 2021.

SEMINÁRIO de Educação 2021: a educação no digital: a pandemia no covid-19, democracias sufocadas e resistências. Cuiabá: UFMT, 2021. Disponível em: https://eventosacademicos.ufmt.br/index.php/semiedu/semiedu2021. Acesso em: 4 out. 2021.

SEMINÁRIO de Educação SemiEdu2023: aeducação e seus atuais labirintos: qual educação? com e para quem? com qual escola? Cuiabá: UFMT, 2023. Disponível em: https://setec.ufmt.br/eventos/semiedu/ Acesso em: 15 mar. 2024.

SEMINÁRIO Educação 2015: educação e seus sentidos no mundo digital. Cuiabá: UFMT, 2015. Disponível em: https://www.ufmt.br/curso/ppge/pagina/semiedu/5193#top_page. Acesso em: 29 set. 2021.

SILVA, Liana Deise. SIQUEIRA, Elizbeth Madureira. 20 anos do PPGE: balanço de sua produção. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 37, p. 329-350, maio/ago. 2009.

Published

2024-10-07

How to Cite

SILVA, Iracema Cristina Fernandes da; CORONEL, Renata Martins; FERNANDES, Tereza. Drom mass media to digital technologies: sociotechnical configurations that inform and form the Education and Communication group at SemiEdu/PPGE/UFMT. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 3, p. 785–805, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n2p785. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50263. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.