Drom mass media to digital technologies
sociotechnical configurations that inform and form the Education and Communication group at SemiEdu/PPGE/UFMT
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p785Keywords:
Semiedu, education and communication, digital technologies, digital cultureAbstract
The study aimed to analyze the theme of technologies in the Education and Communication WG of the Education Seminar (SemiEdu) of the Postgraduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Mato Grosso (UFMT), from 1992 to 2023, observing the materialization of changes in the context of mass media to digital culture. The research was carried out through a survey of internet databases inspired by a systematic review, complemented by open interviews with two professors. The results point to the reconfiguration of the theme of technologies in education, in line with the changes in the socio-technical scenario of digital technologies in contemporary culture and their training processes.
Downloads
References
BONI, Valdete; QUARESMA, Silvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em tese, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 68-80, 2005.
REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 16, n. 31, 2007. Edição temática: Educação em Movimento: espaços, tempos e atores para o século XXI. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/issue/view/377. Acesso em: 29 set. 2021.
REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 17, n. 34, maio/ago. 2008. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/535. Acesso em: 29 set. 2021.
REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 18, n. 37, maio/ago. 2009. Edição especial dedicada ao SemiEdu 2008.
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/473. Acesso em: 29 set. 2021.
REVISTA DE EDUCAÇÃO PÚBLICA. Cuiabá, v. 22, n. 49, maio/ago. 2013. Temática SemiEdu 2012. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/882. Acesso em: 29 set. 2021.
SAMPAIO, Rosana. Ferreira; MANCINI, Marisa.Cotta. Estudos de Revisão Sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013
SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
SEMIEDU: educação e seus modos de ler-escrever em meio à vida. Cuiabá: UFMT, 2014. Disponível em: http://sistemas.ufmt.br/ufmt.evento/Site.aspx?conteudoUID=182&eventoUID=59. Acesso em: 29 set. 2021.
SEMINÁRIO de Educação 2012: histórico do seminário educação Cuiabá: UFMT, 2012. Disponível em: http://sistemas.ufmt.br/semiedu2012/FrmHistoria.aspx Acesso em: 1 out. 2021.
SEMINÁRIO de Educação 2021: a educação no digital: a pandemia no covid-19, democracias sufocadas e resistências. Cuiabá: UFMT, 2021. Disponível em: https://eventosacademicos.ufmt.br/index.php/semiedu/semiedu2021. Acesso em: 4 out. 2021.
SEMINÁRIO de Educação SemiEdu2023: aeducação e seus atuais labirintos: qual educação? com e para quem? com qual escola? Cuiabá: UFMT, 2023. Disponível em: https://setec.ufmt.br/eventos/semiedu/ Acesso em: 15 mar. 2024.
SEMINÁRIO Educação 2015: educação e seus sentidos no mundo digital. Cuiabá: UFMT, 2015. Disponível em: https://www.ufmt.br/curso/ppge/pagina/semiedu/5193#top_page. Acesso em: 29 set. 2021.
SILVA, Liana Deise. SIQUEIRA, Elizbeth Madureira. 20 anos do PPGE: balanço de sua produção. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 37, p. 329-350, maio/ago. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iracema Cristina Fernandes da Silva, Renata Martins Coronel, Tereza Fernandes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.