Multilingualism in Primary School
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n3p739Keywords:
Multiliteracies, Reading, Writing, Elementary EducationAbstract
In this bibliographic research, our objective is to comprehend the importance of multiliteracies in literacy during the early years of Elementary School and, consequently, to produce a critical literature review on the subject at present. To achieve this goal, we consult theses, dissertations and articles published from 2013 to 2023, which are available in the Scielo and CAPES Periodicals Portal databases. Based on the analyzed documentary material, we aim to generate provisional meanings regarding multiliteracies in literacy. As a result, we understand that the examined works emphasize the need to comprehend multiliteracy in a broader and contextualized manner, going beyond traditional literacy practices. They highlight the relationship between multiliteracies, discursive genres, and didactic sequences, underscoring the importance of a more integrated approach involving reading, writing, and oral skills. The integration of multiliteracy practices, coupled with the use of technological resources, is seen as a way to enhance students' interest and create new learning possibilities.
Downloads
References
ARAÚJO, Mônica Daisy Vieira; FRADE, Isabel Cristinal Alves da Silva; COSCARELLI, Carla Viana. Multimodalidade: aproximações conceituais, produções infantis e propostas pedagógicas no processo de alfabetização. Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, n. 13, p. 4-25, 2020. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020454. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020454
CALIXTO, Helaine Cristina Amaro; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; CABRAL, Giovanna Rodrigues; LAUDARES, Ellen Maria Alcântara. A multimodalidade em práticas de letramentos com gênero cantiga. Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, n. 13, p. 88-106, 2020. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020459. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020459
CASTRO, Marcelo Macedo Correa; AMORIM, Rejane; CERDAS, Luciene. O conceito de Letramento e as práticas de alfabetização. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, p. 251-270, 2018. DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v13i27.16691. DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v13i27.16691
CERDAS, Luciene. Alfabetizar é mais que ensinar um código: discurso e autoria no ensino da língua. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, p. 1-19, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248240660. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202248240660por
COSTA, Sonia Santana da; GODOY, João Paulo; MANHENTE, Wanessa. Alfabetização e letramento em uma perspectiva histórico-cultural. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 1, n. 3, p. 553–575, 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv1n3a2017-6. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv1n3a2017-6
GONÇALVES, Angela Vidal. Alfabetização: o olhar das crianças sobre o aprendizado da linguagem escrita. Revista Caderno Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 125-140, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622013000100008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622013000100008
GOULART, Cecilia Maria A. O conceito de letramento em questão: por uma perspectiva discursiva na alfabetização. Revista Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 35-51, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000200004. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000200004
GOULART, Cecília Maria A; GONÇALVES, Angela Vidal. Alfabetização: linguagem e vida, uma perspectiva discursiva. Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, n. 14, p. 48-61, 2021. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2021527. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2021527
GRUPO NOVA LONDRES. Uma pedagogia dos multiletramentos: projetando futuros sociais. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 101–145, 2021. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578
KLEIMAM, Angela B. Letramento na contemporaneidade. Revista Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 72-91, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000200006. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000200006
MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes. Contribuições teórico metodológicas para pesquisa sobre letramento na escola. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 2, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623699897. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623699897
MARSICO, Aline Mourão Domingues; VIEIRA, Maurício Aires. Pedagogia dos multiletramentos na educação integral. Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, Foz do Iguaçu, v. 2, n. 2, p. 37–56, 2016. DOI: https://doi.org/10.23899/relacult.v2i02.231. DOI: https://doi.org/10.23899/relacult.v2i02.231
MONTEIRO, Sara Morão; MORAES, Arthur Gomes; MONTUANI, Daniela Freitas Brito. Apresentação, alfabetização e letramento, perspectivas e análises do campo educacional. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-5, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698000036. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698000036
MOYA, Paula Tamyris; ARRAIS, Luciana Figueiredo Lacanallo; LUCAS, Maria Angélica Olivo Francisco. Alfabetização e letramento: uma discussão sobre gêneros textuais digitais. Revista Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, p. 1751–1768, 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2021.64044. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2021.64044
OLIVEIRA, Maria Bernadete Fernandes de; SZUNDY, Paula Tatiane Carréra. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Revista Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 184-205, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000200012. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000200012
PIMENTEL, Mariano; AZEVEDO, Viviane; CARVALHO, Felipe. ChatGPT: a era da autoria híbrida humana/o-IA. SBC Horizontes, Porto Alegre, 21 mar. 2023a. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-a-era-da-autoria-hibrida/. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; AZEVEDO, Viviane; CARVALHO, Felipe. ChatGPT é realmente inteligente?. SBC Horizontes, Porto Alegre, 17 mar. 2023b. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-e-realmente-inteligente/. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; AZEVEDO, Viviane; CARVALHO, Felipe. ChatGPT substituirá professoras e professores?. SBC Horizontes, Porto Alegre, 10 mar. 2023c. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-substituira-professoras-e-professores. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe. ChatGPT: concepções epistêmico-didático-pedagógicas dos usos na educação. SBC Horizontes, Porto Alegre, 6 jun. 2023a. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/06/chatgpt-concepcoes/. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe; CHATGPT-4, OpenAI. ChatGPT: potencialidades e riscos para a Educação. SBC Horizontes, Porto Alegre, 8 maio 2023b. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/05/chatgpt-potencialidades-e-riscos-para-a-educacao/. Acesso em: 20 ago. 2023.
PREZENSZKY, Bruno Cortegoso; MELLO, Roseli Rodrigues. Pesquisa bibliográfica em educação: análise de conteúdo em revisões críticas da produção científica em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 63, p. 1569-1595, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v19n63/1981-416X-rde-19-63-1569.pdf. Acesso em: 26 out. de 2023. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.19.063.AO01
ROCHA, Célia Aparecida. Gêneros discursivos, sequência didática e multiletramentos na pesquisa crítica colaborativa. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 39, p. 1-5, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469842173 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469842173
ROJO, Roxane; KARLOS-GOMES, Geam; SILVA, Ana Maria dos Santos Honorato da. Multiletramentos na escola: uma entrevista com Roxane Rojo. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 8, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1998/866. Acesso em: 29 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1998
SILVA, Obdália Santana Ferraz; ANECLETO, Úrsula Cunha; SANTOS, Sirlaine Pereira Nascimento. Educação, formação docente e multiletramentos articulando projetos de pesquisa-formação. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147221083. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147221083
SILVA, Obdália Santana Ferraz; SANTOS, Sirlaine Pereira Nascimento. Ações pedagógicas em contextos de multiletramentos digitais: desafios ao docente dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 5, p. 304–330, 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p304. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p304
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
TERRA, Márcia Regina. Letramento & letramentos: uma perspectiva sociocultural dos usos da escrita. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 29, n. 1, p. 29-58, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502013000100002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502013000100002
VERGNA, Maria Aparecida. Concepções de letramento para o ensino da língua portuguesa em tempos de usos de artefatos digitais. Revista Texto Livre, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24366. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24366
VICENTINI, Luiza; ZANARDI, Juliene Kely. Entrevista com Roxane Rojo, professora do departamento de linguística aplicada da UNICAMP. Palimpsesto, Rio de Janeiro, v. 14, n. 21, p. 329-339, 2015. Disponível em: https://www.pgletras.uerj.br/palimpsesto/num21/entrevista/Palimpsesto21entrevista01.pdf.Acesso em: 26 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luciana da Silva Santos Oliveira, Felipe Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.