Portraits of education with mobility - a state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n1p79

Keywords:

Application, Mobile Devices, State of Knowledge, Education

Abstract

Currently, it is noticed that the generation of students entering the school environment is immersed in mobile digital technologies, especially in the use of smartphones, which, to some extent, has imposed on schools the need to use these technologies in an attempt to be consistent with the sociotechnical reality experienced. This article aims to present a state of knowledge in the scientific field regarding the use of mobile applications for education. The methodological approach is qualitative, and the searches were conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database, within the timeframe of 2015 to 2021. The study revealed research experiences related to different areas of knowledge, linked to repositories from Portugal and Brazil, which explored knowledge from diverse areas and in various levels of basic education, higher education disciplines, or professional training courses, all of which pointed out the potential of using mobile devices and applications for teaching and learning processes.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisânia Santana de Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Graduated in Mathematics from the Federal University of Sergipe (UFS) (2007), Specialization in Mathematics from UFS (2010) and Master in Mathematics from the Federal University of Paraíba (2012). PhD student at the Postgraduate Program in Education at UFS. Member of the Education and Digital Cultures Research Group (ECult) and the Agriculture, Sustainability, Management and Ruralities Research Group. She is currently a professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe, Campus Itabaiana.

Simone Lucena, Universidade Federal de Sergipe

Post-doctorate in Education by Proped/UERJ.

References

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; SANTOS, Camila Gonçalves. Revisão sistemática da literatura de dissertações sobre a metodologia webquest. Educaonline, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 1-35, maio/ago. 2014. Disponível em: https://www.academia.edu/10093191/Revis%C3%A3o_Sistem%C3%A1tica_da_Literatura_de_Disserta%C3%A7%C3%B5es_Sobre_a_Metodologia_WebQuest. Acesso em: 17 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.18247/1983-2664/educaonline.v8n2p1-12

DUDA, Rodrigo. Uso da plataforma app inventor sob a ótica construcionista como estratégia para estimular o pensamento algébrico. 2020. 175 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2020. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5218. Acesso em: 18 maio 2022.

FROTA, João Batista Bezerra. Usabilidade da plataforma portáctil: avaliação de professores e alunos. 2017. 134 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150816. Acesso em: 18 maio 2022.

HERPICH, Fabrício. Recursos educacionais em realidade aumentada para o desenvolvimento da habilidade de visualização espacial em física. 2019. 207 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/199101/001100362.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 17 maio 2022.

LIMA, Raquel Freitas de. Aplicativos para o ensino de inglês como língua estrangeira: uma análise sobre o lugar da leitura na prática docente e sua possível naturalização. 2020. 266 f. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16837. Acesso em: 19 maio 2022.

LUIZ, Learcino dos Santos. Formação continuada de professores para o uso de tecnologia digital da informação e comunicação baseada na teoria do mobile learning para o ensino de matemática. 2018. 264 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/59471. Acesso em: 18 maio 2022.

MARTINS, Vivian; SANTOS, Edméa. A educação na palma das mãos: a construção da pedagogia da hipermobilidade em uma pesquisa-formação na cibercultura. In: SANTOS, Edméa; PORTO, Cristiane (org.). App-education: fundamentos, contextos e práticas educativas luso-brasileiras na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 31-54.

MEIRELLES, Fernando S. Panorama do uso de TI no Brasil - 2022. Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 26 maio 2022. Disponível em: https://portal.fgv.br/artigos/panorama-uso-ti-brasil-2022. Acesso em:15 abr. 2023.

MOROSINI, Marília Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-116, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415822. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415822

OLIVEIRA, Elisânia Santana de; FONTES, Nayara Evellyn Santos; LUCENA, Simone. Educação on-line: prática pedagógica com o uso do padlet. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 5, n. 9, p. 35-52, jan./jun. 2022. Disponível em: https://itacarezinho.uneb.br/index.php/rieja/article/view/15578. Acesso em: 16 abr. 2023.

SANTOS, Priscila Kohls; MOROSINI, Marília Costa. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Panorâmica, Araguaia, v. 33, p. 123-145, maio/ago. 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1318. Acesso em: 10 mar. 2023.

Published

2023-07-31

How to Cite

OLIVEIRA, E. S. de; LUCENA, S. Portraits of education with mobility - a state of knowledge. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 1, p. 79–97, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n1p79. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48675. Acesso em: 13 may. 2024.