Scientific knowledge and the new corona virus 19 pandemic: what implications of common sense in the field of education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n2p446

Keywords:

Scientific knowledge; Pandemic Coronavirus/19; Common sense; Education.

Abstract

The implications of common sense in the relationship between scientific knowledge and the pandemic of the new coronavirus 19, in the field of Education, are analyzed. It deals with two well-disseminated and distinct forms of knowledge, one based on the experimentation of phenomena, verifying and validating them, and another, assumed based on beliefs and cultural heritage that becomes a constant. It is a State of the Art, exploratory and qualitative research. The theoretical framework comes from CAPES journals from 2019-2022: Saviani (2019); Perini (2019); Martins-son; Saints (2020); Dias and Secron (2022), among others. The results indicate that, following common sense, there is a presence of denialism in educational spaces, influencing practices and theoretical clashes, which intended to invalidate the great contributions of the scientific field throughout history. A new meaning emerges for the teaching practice, considering that the public university and science are pillars of a nation and its sovereignty.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joselma Ferreira Lima e Silva

PhD in Education from the State University of Ceará UECE. Master's in Education from UFPB - Federal University of Paraíba. Specialist in PROEJA from IFPI; Specialist in Psychology Applied to Education from URCA - Universidade Regional do Cariri (2007).

Maria Bernadete de Sousa Carvalho Monte, Faculdade Unida de Vitória/ES

Master's degree in Religious Sciences from Faculdade Unida de Vitória/ES. Graduated in Law from Christus Faculdade do Piauí-CHRISFAPI. Postgraduate degree in Municipal Public Management from the State University of Piauí-UESPI.

References

BOSCO, Francisco. A vítima tem sempre razão?: lutas identitárias e o novo espaço público brasileiro. São Paulo: Todavia, 2017. 205p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: versão Final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 7 mar. 2023.

CAMPOS, Celso Ribeiro; PERIN, Andréia Pavan; PITA, Ana Paula Gonçalves. Reflexões sobre o impacto da pandemia do covid-19 na educação. Prometeica - Revista De Filosofia E Ciências, São Paulo, v. 24, p. 143–156. 2022. DOI: https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.13141. DOI: https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.13141

COSTA, Helton Messini. Educação, ciência e verdade em tempos de “miséria do saber”. Educação em Revista, São Paulo, v. 22, p. 137–156, 2021. DOI 10.36311/2236-5192.2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/11899 Acesso em: 23 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p137

DE LUCA PRETTO, Nelson. O desafio de educar na era digital: educações. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 24, n. 1, p. 95-118, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37421276005.pdf. Acesso em: 7 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.3042

DIAS, Rosimeri de Oliveira; SECRON, Liliana; BUSQUET, Líbia. Educação Remota e Pandemia em Close-Up. Práxis Educacional, Vitória da Conquista , v. 18, n. 49, e9099, 2022 . Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792022000100102&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9121

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões?: quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas: Autores Associados, 2008.

FREIRE, Paulo. A prática pedagógica e a formação de professors. Educar em Revista, Curitiba, v. 61, jul./set. 2016.

FERNANDES, Ana Maria; SOBRAL, Fernanda Antônia da Fonseca. Colapso da Ciência & Tecnologia no Brasil. Ana Maria Fernandes e Fernanda Antônia da Fonseca Sobral (orgs.). Rio de Janeiro, Relume- Dumará, 1994. Guimarães, Arthur Oscar Sociedade e Estado, [S. l.], v. 10, n. 01, p. 249–257, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43901. Acesso em: 23 set. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere: introdução ao estudo da filosofia; a filosofia de Benedetto Croce. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. v. 1.

HODSON, Derek. Teaching and learning science: towards a personalized approach. Buckingham: Open University Press, 1998. 200p.

KOSMINSKY, Luis; GIORDAN, Marcelo. Visões de Ciência e sobre cientistas entre estudantes do Ensino Médio. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 15, p. 11-18, 2002.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social 2. Tradução de Nélio Schneider, Ivo Tonet e Ronaldo Vielmi Fortes. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2013.

MAGRIN, Natália Papacídero; REIS, Laudeth Alves dos; MOREIRA, Wagner Wey. A (in)visibilidade do corpo nos guias de ensino remoto: educação, tecnologia, pandemia. Linhas Críticas, Brasília, v. 28, p. e40369, 2022. DOI: 10.26512/lc28202240369. Acesso em: 23 set. 2023.

MARQUES, Ivan da Costa. Ciência e negacionismos: pelo menos um X das questões. Simbiótica Revista Eletrônica, Vitória, v. 8, n. 3, p. 19–38, 2021. DOI 10.47456/simbitica.v8i3.36810. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/36810. Acesso em: 23 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.47456/simbitica.v8i3.36810

MARTINS-FILHO, Paulo Ricardo; SANTOS, Victor Santana. No evidence supports the use of ether and chloroform inhalation for treating COVID-19. Revista Panamericana de Salud Publica, Washington, v. 44, p. e41, 2020. DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.41 DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.41

MOITOSO, Gisele Schmidt; CASAGRANDE, Cledes Antonio. A gênese e o desenvolvimento da empatia: fatores formativos implicados. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 209-224, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.28515

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011.

PERINI, Ernesto. O que move as fake news e o negacionismo científico? [Entrevista cedida a] Marco Weissheimer. Outras Mídias. São Paulo, 27 nov. 2019. Disponível em: https://outraspalavras.net/outrasmidias/o-que-move-as-fake-news-e-negacionismo-cientifico/. Acesso em: 2 mar. 2023.

REIS, Pedro. Ciência e Educação: que relação? Revista Interacções, Santarém, PT, n. 3, p. 160-187, 2006.

RELPH, Edward. Reflexões sobre a emergência: aspectos e essência de lugar. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Wether; OLIVEIRA, Lívia de. (org.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 81-94

ROGRIGUES, Cesar Augusto. Educação escolar em tempos de pandemia: direito à educação, ensino remoto e desigualdade social. Roteiro, Joaçaba, v. 47, p. e27430, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.27430. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27430. Acesso em: 23 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v47.27430

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019. DOI: https://doi.org/10.29388/978-85-53111-23-7-0-f.39-54

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-critica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SEPÚLVEDA, José Antonio Miranda; SEPULVEDA, Denize. O pensamento conservador e sua relação com práticas discriminatórias na educação: a importância da laicidade. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 17, n. 47, p. 141-154, out./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2016.24767

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; ELEUTERIO FARGONI, Everton Henrique. Notas sobre o colapso da ciência no Brasil. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 58, p. e20850, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n58.20850. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/20850. Acesso em: 23 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n58.20850

SOUSA, Janara. As sete teses equivocadas sobre conhecimento científico: reflexões epistemológicas. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 8, p. 143-152, 2006.

SOUZA, Ana Paula Gestoso de; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. Construção de práticas pedagógicas na educação básica em tempos de pandemia. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e9099, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.9099. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9099. Acesso em: 23 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9099

SOUZA, Talita Araujo de; GOMES, Sávio Marcelino; GALVÃO, Maria Helena Rodrigues; BARBOSA, Isabelle Ribeiro. Avaliação do conhecimento sobre a pandemia Covid-19 entre estudantes de graduação do interior do estado Rio Grande do Norte. Revista Sustinere, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 23–43, 2020. DOI: 10.12957/sustinere.2020.50821. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/sustinere/article/view/50821 Acesso em: 23 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/sustinere.2020.50821

VILELA, Mariana Lima; SELLES, Sandra Escovedo. possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 3, p. 1722-1747, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1722. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74999. Acesso em: 23 set. 2023 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1722

Published

2023-12-01

How to Cite

SILVA, J. F. L. e; MONTE, M. B. de S. C. Scientific knowledge and the new corona virus 19 pandemic: what implications of common sense in the field of education?. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 2, p. 446–464, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n2p446. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48211. Acesso em: 14 may. 2024.