Teaching doesn’t stop: the role of the monitor in a behavior analysis discipline during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p557

Keywords:

Educação a Distância, Monitoria acadêmica, Relato de experiência

Abstract

COVID-19, a new disease caused by the new coronavirus, was declared a pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. The pandemic declaration brought an unprecedented reality to Education. This article presents the monitoring activities in the discipline of Special Topics in Behavior Analysis, during the pandemic period of COVID-19, offered in the undergraduate course in Psychology at the Federal University of Grande Dourados (UFGD). Given the current situation of a Public Health Emergency Declaration of national importance, the contents were worked at a distance. The following topics are discussed: (1) what is monitoring, (2) teaching during the pandemic, (3) activities carried out in monitoring and (4) results obtained and perceptions of monitoring. Although it is an experience report, reflections are presented for proposals on how the monitor can act from a distance, while the pandemic period is in effect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique Cabral Furcin, Universidade Federal da Grande Dourados

Undergraduate student of Psychology at the Federal University of Grande Dourados (UFGD), member of the Study Group in Psychological Evaluation-intervention and Inclusive Processes: Interfaces with Education and Health (GEAPPI/CNPq) and the Center for Care of People with Autism (NAPA/UFGD). Assist in data collection of the Adaptive Functioning Scale (EFA). President of Kaizen Consultoria Jr.

Felipe Maciel dos Santos Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Holds a degree in Psychology from Centro Universitário da Grande Dourados, Dourados - MS (2007). She is a specialist in Strategic Management in Human Resources at the Castelo Branco University, Rio de Janeiro and in Methodology of Higher Education at the University Center of Grande Dourados, Dourados - MS. Master in Experimental Psychology: Behavior Analysis at Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2011). PhD in Experimental Psychology: Behavior Analysis at the Pontifical Catholic University of São Paulo (2017). He carried out a post-doctoral internship at the Catholic University Don Bosco (2018). He is a member of the History of Psychology WG of ANPEPP. Currently, he is an Adjunct Professor A, level 2 at the Federal University of Grande Dourados (UFGD), Dourados - MS.

References

ANDRADE, Erlon Gabriel Rego; RODRIGUES, Ivaneide Leal Ataíde; NOGUEIRA, Laura Maria; SOUSA, Dilma Fagundes. Contribuição da monitoria acadêmica para o processo ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 71, n. 4, p. 1596-1603, 2018. Suplemento.

ASSIS, Fernanda da; BORSATTO, Alessandra Zanei; SILVA, Pâmela Duarte Dias da; PERES, Patricia de Lima; Rocha, Patricia Rodrigues; LOPES, Gertrudes Teixeira. Programa de Monitoria Acadêmica: percepções de monitores e orientadores. Revista de Enfermagem da UERJ, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 391-397, 2006.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5540.htm. Acesso em: 24 set. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 set. 2020.

CARVALHO, Alan Pedrosa Viegas; BRUNO, Roberta Xavier; ABRANCHES, Maria Alice. Monitoria como agente motivador do processo ensino-aprendizagem. Revista Científica de Faminas, Muriaé, v. 5, n. 3, p.127-139, 2010.

CORTEGOSO, Ana Lucia; COSER, Danila Secolim. Elaboração de programas de ensino: material autoinstrutivo. São Carlos: EdUFSCAR, 2011.

COUTO, Carolina Morera do. Educação a distância e sistema personalizado de ensino: avaliação de um curso utilizando o sistema Capsi. 2009. Dissertação (Mestrado em Psicologia Experimental) - Pontifícia Universidade Católica De São Paulo, São Paulo, 2009.

DANTAS, Otilia Maria. Monitoria: fonte de saberes à docência superior. Revista Barasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95, n. 241, p. 567-589, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/301611386

FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 1, p. 133-153, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607908

KELLER, Fred Simons. Adeus, mestre!. Ciência e Cultura, Campinas, v. 24, n. 3, p. 207-212, 1972.

KELLER, Fred Simons. Pedro preguiça vai à escola. São Paulo: EDICON, 1987.

LIMA, Cintia Paloma Lopes; ISCHIARA, Julio Cesar. Relevância da monitoria para a formação acadêmica do monitor em Psicologia. In: EEDIC - ENCONTRO DE EXTENSÃO, DOCÊNCIA E INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 12., 2016, Quixadá. Anais [...]. Quixadá: Centro Universitário Católico de Quixadá, 2016. p.1-3.

MARTINS, Janae Gonçalves; OLIVEIRA, Jaene Cristina de; CASSOL, Marlei Pereira. Chat: um recurso educativo para auxiliar na avaliação de aprendizagem baseada na Web. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 12., 2005, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ABED, 2005. p.1-7.

MOURA, Gabriela Costa; RABELO, Iana Dorta Moura; SANTOS, Alecia Maria Rocha; CATTARUZZA, Mariana Nogueira. Monitoria em psicologia: uma experiência acadêmica. Caderno De Graduação - Ciências Humanas E Sociais, Alagoas, v. 3, n. 3, p.157-169, 2017.

NICOLA, Rosane de melo et al. O valor da tutoria e da monitoria na educação a distância: a experiência de LETTC online. In: EDUCERE - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: EDUCERE, 2017. p. 19418-19429.

NUNES, João Batista Carvalho. Monitoria acadêmica: espaço de formação. In: SANTOS, Mirza Medeiros dos; LINS, Nostradamos de Medeiros (org.). A monitoria como espaço de iniciação à docência: possibilidades e trajetórias. Natal: EDUFRN, 2007. p. 45-58.

OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia. [S. l.]: OPAS, 2020. Disponível em:https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6120:oms-afirma-que-covid-19-e-agora-caracterizada-como-pandemia&Itemid=812. Acesso em: 24 set. 2020.

PEAR, Joseph J.; CRONE-TODD, Darlene E. A social constructivist approach to computer-mediated instruction. Computers & Education, London, v. 38, p. 221-331, 2002. DOI: https://doi.org/10.1016/S0360-1315(01)00070-7

SALVADOR, A. B. N.; SOUZA, F. M. S.; ALVES, M. S. A monitoria acadêmica durante a pandemia de COVID-19 em uma disciplina a distância em Dourados – MS. In: ABUD, Cristiane de Castro Ramos; DIAS, Karina de Araújo (org.). (Re)pensar a educação em tempos de pandemia. Rio de Janeiro: Libroe, 2020. p. 35-58. DOI: https://doi.org/10.35417/978-65-991247-1-6_35

SANTOS JÚNIOR, José Geraldo de Alencar et al. Monitoria acadêmica EAD uma nova ferramenta. Revista Interface: Saúde, Humanas e Tecnologia, Lagoa Seca, v. 2, n.4, p. 1-4, 2014.

SOUZA, Felipe Maciel dos Santo. Plano de ensino de tópicos especiais em análise do comportamento. Dourados: UFGD, 2020.

SOUZA, Felipe Maciel dos Santos. Sistema Personalizado de Ensino e educação a distância: Uma proposta de aplicação. 2016. Tese (Doutorado em Psicologia Experimental) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

SOUZA, Felipe Maciel dos Santos; BARBOZA, Leandro Côrrea. A prática de monitoria no ensino de Psicologia: Ciência e Profissão. Interbio, Dourados, v. 8, p. 17-23, 2014.

SOUZA, Felipe Maciel dos Santos; GOMIDE, Lucas Bilche. Experiência de monitoria no ensino de psicologia da aprendizagem. Revista online de extensão da UFGD, Dourados, v. 1, p. 67-78, 2014.

UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Edital de abertura PROGRAD nº 12 de 21 de julho de 2020: seleção simplificada para monitoria com bolsa e voluntária para o primeiro e segundo módulo do regime acadêmico emergencial (RAE) 2020. Dourados: UFGD, 2020a.

UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Portaria nº 367: Aprovação do Regime Acadêmico Especial Graduação. Boletim de serviços, Dourados, n. 4170, 2020b.

UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Portaria RTR nº 249: Suspensão do calendário acadêmico por tempo indeterminado a partir de 17-04-2020. Boletim de serviços, Dourados, n. 4060, 2020c.

VARGAS, Julie. Como formular objetivos comportamentais úteis. São Paulo: EPU, 1974.

Published

2022-12-23

How to Cite

FURCIN, Henrique Cabral; SOUZA, Felipe Maciel dos Santos. Teaching doesn’t stop: the role of the monitor in a behavior analysis discipline during the COVID-19 pandemic. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 2, p. 557–571, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n2p557. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/45661. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.