Teaching doesn’t stop: the role of the monitor in a behavior analysis discipline during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p557Keywords:
Educação a Distância, Monitoria acadêmica, Relato de experiênciaAbstract
COVID-19, a new disease caused by the new coronavirus, was declared a pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. The pandemic declaration brought an unprecedented reality to Education. This article presents the monitoring activities in the discipline of Special Topics in Behavior Analysis, during the pandemic period of COVID-19, offered in the undergraduate course in Psychology at the Federal University of Grande Dourados (UFGD). Given the current situation of a Public Health Emergency Declaration of national importance, the contents were worked at a distance. The following topics are discussed: (1) what is monitoring, (2) teaching during the pandemic, (3) activities carried out in monitoring and (4) results obtained and perceptions of monitoring. Although it is an experience report, reflections are presented for proposals on how the monitor can act from a distance, while the pandemic period is in effect.
Downloads
References
ANDRADE, Erlon Gabriel Rego; RODRIGUES, Ivaneide Leal Ataíde; NOGUEIRA, Laura Maria; SOUSA, Dilma Fagundes. Contribuição da monitoria acadêmica para o processo ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 71, n. 4, p. 1596-1603, 2018. Suplemento.
ASSIS, Fernanda da; BORSATTO, Alessandra Zanei; SILVA, Pâmela Duarte Dias da; PERES, Patricia de Lima; Rocha, Patricia Rodrigues; LOPES, Gertrudes Teixeira. Programa de Monitoria Acadêmica: percepções de monitores e orientadores. Revista de Enfermagem da UERJ, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 391-397, 2006.
BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5540.htm. Acesso em: 24 set. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 set. 2020.
CARVALHO, Alan Pedrosa Viegas; BRUNO, Roberta Xavier; ABRANCHES, Maria Alice. Monitoria como agente motivador do processo ensino-aprendizagem. Revista Científica de Faminas, Muriaé, v. 5, n. 3, p.127-139, 2010.
CORTEGOSO, Ana Lucia; COSER, Danila Secolim. Elaboração de programas de ensino: material autoinstrutivo. São Carlos: EdUFSCAR, 2011.
COUTO, Carolina Morera do. Educação a distância e sistema personalizado de ensino: avaliação de um curso utilizando o sistema Capsi. 2009. Dissertação (Mestrado em Psicologia Experimental) - Pontifícia Universidade Católica De São Paulo, São Paulo, 2009.
DANTAS, Otilia Maria. Monitoria: fonte de saberes à docência superior. Revista Barasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95, n. 241, p. 567-589, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/301611386
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 1, p. 133-153, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607908
KELLER, Fred Simons. Adeus, mestre!. Ciência e Cultura, Campinas, v. 24, n. 3, p. 207-212, 1972.
KELLER, Fred Simons. Pedro preguiça vai à escola. São Paulo: EDICON, 1987.
LIMA, Cintia Paloma Lopes; ISCHIARA, Julio Cesar. Relevância da monitoria para a formação acadêmica do monitor em Psicologia. In: EEDIC - ENCONTRO DE EXTENSÃO, DOCÊNCIA E INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 12., 2016, Quixadá. Anais [...]. Quixadá: Centro Universitário Católico de Quixadá, 2016. p.1-3.
MARTINS, Janae Gonçalves; OLIVEIRA, Jaene Cristina de; CASSOL, Marlei Pereira. Chat: um recurso educativo para auxiliar na avaliação de aprendizagem baseada na Web. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 12., 2005, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ABED, 2005. p.1-7.
MOURA, Gabriela Costa; RABELO, Iana Dorta Moura; SANTOS, Alecia Maria Rocha; CATTARUZZA, Mariana Nogueira. Monitoria em psicologia: uma experiência acadêmica. Caderno De Graduação - Ciências Humanas E Sociais, Alagoas, v. 3, n. 3, p.157-169, 2017.
NICOLA, Rosane de melo et al. O valor da tutoria e da monitoria na educação a distância: a experiência de LETTC online. In: EDUCERE - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: EDUCERE, 2017. p. 19418-19429.
NUNES, João Batista Carvalho. Monitoria acadêmica: espaço de formação. In: SANTOS, Mirza Medeiros dos; LINS, Nostradamos de Medeiros (org.). A monitoria como espaço de iniciação à docência: possibilidades e trajetórias. Natal: EDUFRN, 2007. p. 45-58.
OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia. [S. l.]: OPAS, 2020. Disponível em:https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6120:oms-afirma-que-covid-19-e-agora-caracterizada-como-pandemia&Itemid=812. Acesso em: 24 set. 2020.
PEAR, Joseph J.; CRONE-TODD, Darlene E. A social constructivist approach to computer-mediated instruction. Computers & Education, London, v. 38, p. 221-331, 2002. DOI: https://doi.org/10.1016/S0360-1315(01)00070-7
SALVADOR, A. B. N.; SOUZA, F. M. S.; ALVES, M. S. A monitoria acadêmica durante a pandemia de COVID-19 em uma disciplina a distância em Dourados – MS. In: ABUD, Cristiane de Castro Ramos; DIAS, Karina de Araújo (org.). (Re)pensar a educação em tempos de pandemia. Rio de Janeiro: Libroe, 2020. p. 35-58. DOI: https://doi.org/10.35417/978-65-991247-1-6_35
SANTOS JÚNIOR, José Geraldo de Alencar et al. Monitoria acadêmica EAD uma nova ferramenta. Revista Interface: Saúde, Humanas e Tecnologia, Lagoa Seca, v. 2, n.4, p. 1-4, 2014.
SOUZA, Felipe Maciel dos Santo. Plano de ensino de tópicos especiais em análise do comportamento. Dourados: UFGD, 2020.
SOUZA, Felipe Maciel dos Santos. Sistema Personalizado de Ensino e educação a distância: Uma proposta de aplicação. 2016. Tese (Doutorado em Psicologia Experimental) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
SOUZA, Felipe Maciel dos Santos; BARBOZA, Leandro Côrrea. A prática de monitoria no ensino de Psicologia: Ciência e Profissão. Interbio, Dourados, v. 8, p. 17-23, 2014.
SOUZA, Felipe Maciel dos Santos; GOMIDE, Lucas Bilche. Experiência de monitoria no ensino de psicologia da aprendizagem. Revista online de extensão da UFGD, Dourados, v. 1, p. 67-78, 2014.
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Edital de abertura PROGRAD nº 12 de 21 de julho de 2020: seleção simplificada para monitoria com bolsa e voluntária para o primeiro e segundo módulo do regime acadêmico emergencial (RAE) 2020. Dourados: UFGD, 2020a.
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Portaria nº 367: Aprovação do Regime Acadêmico Especial Graduação. Boletim de serviços, Dourados, n. 4170, 2020b.
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Portaria RTR nº 249: Suspensão do calendário acadêmico por tempo indeterminado a partir de 17-04-2020. Boletim de serviços, Dourados, n. 4060, 2020c.
VARGAS, Julie. Como formular objetivos comportamentais úteis. São Paulo: EPU, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação em Análise
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.