Distance learning students narratives in blog and digital literacy appropriation

Authors

  • Iracema Cristina Fernandes da Silva Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
  • Terezinha Fernandes Martins de Souza Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v6n1p159

Keywords:

Digital culture, Digital technologies, Digital literacy, Narratives, distance Learning

Abstract

This article is a piece of the dissertation entitled “Digital Literacy in Distance Learning Pedagogy Students Narratives” (SILVA, 2020) and its main goal is to analyze students´ memories and narratives in blog produced by students from this course through digital literacy, in a social perspective and critical approach. The Study was developed by inspiration on the formation-research in cyberculture (SANTOS, 2014) and in the multireferential (BARBOSA; BARBOSA, 2008), contemplating bibliographical study, documental study, and Students´ memories and narratives content analysis. The results show difficulties and familiarities regarding digital technologies use from student at the beginning of the course, and throughout it, the functional dimensions mobilization and digital literacy communicational, such as time self-management dimensions, apprenticeship self-direction, and cognitive dimension, social and online communication. At the end of the course, other ubiquitous communication use emerged, multimodality, fake news, games and avatars. We comprehended that the changes and in the digital culture are continuous and that day-byday approach to digital technologies by the students potentiate the existing digital literacy and help in others emergency, challenging us, as teachers, to look for constant change in formation process.

Author Biographies

Iracema Cristina Fernandes da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Master in Education from the Federal University of Mato Grosso (UFMT). Member of the LêTece research group (Laboratory of Studies on Information and Communication Technologies in Education).

Terezinha Fernandes Martins de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

PhD in Education from the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor at the Institute of Education at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Post-doctorate in Education from the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ).

References

BARBOSA, Silvia Maria Costa; BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Etnometodologia multirreferencial: contribuições teórico-epistemológicas para a formação do professor-pesquisador. Revista Educação & Linguagem, São Paulo, ano 11, n. 18, p. 238-256, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. v. 1.

BUZATO, Marcelo El Khouri. Letramento e inclusão: do estado-nação à era das TIC. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 1-38, 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-44502009000100001. Acesso em: 1 jun. 2021.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

DEMO, Pedro. Praticar ciência: metodologias de conhecimento científico. São Paulo: Saraiva, 2011.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Tradução de Marcos Marcionilo. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

MADDALENA, Tania Lucía. Digital storytelling: uma experiência de pesquisa-formação na cibercultura. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Humanidades, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

MÜLLER, Ana Cristina Nunes Gomes; CRUZ, Dulce Márcia. Uso de jogos eletrônicos na escola e eventos de letramento: uma proposta de oficinas para docentes do Ensino Fundamental. In: SEMINÁRIO JOGOS ELETRÔNICOS, EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO – SJEEC, 11., 2015, Salvador. Anais [...]. Salvador: UNEB, 2015.

ROSA, Fernanda Ribeiro. Por um indicador de letramento digital: uma abordagem sobre competências e habilidades em TICs. In: CONGRESSO CONSAD DE GESTÃO PÚBLICA, 6., 2013, Brasília. Anais [...]. Brasília: CONSAD, 2013.

SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SANTAELLA, Lúcia. Cultura e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual e verbal. 3. ed. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2005.

SANTOS, Edméa Oliveira dos. Ambientes Virtuais de Aprendizagem: por autorias livres, plurais e gratuitas. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 11, n. 18, p. 417-424, jul./dez. 2002.

SANTOS, Edméa Oliveira dos. Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014.

SILVA, Iracema Cristina Fernandes da. Letramentos digitais em narrativas de estudantes de Licenciatura em Pedagogia EaD. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 6 jul. 2019.

SOUZA, Terezinha Fernandes Martins de. Ondas em ressonância: letramentos digitais de estudantes na Universidade Aberta de Portugal. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

SOUZA, Terezinha Fernandes Martins de; AMANTE, Lucia; CRUZ, Dulce Márcia. Formação de professores na perspectiva dos letramentos/literacies digitais: potencialidades para a educação a distância. In: MACIEL, Cristiano et al. (org.). Educação a Distância: experiências, vivências e realidades. Cuiabá: EdUFMT, 2016.

SOUZA, Terezinha Fernandes Martins de; SILVA, Eli Lopes da; CRUZ, Dulce Márcia. Letramento digital: linguagens como processo de polifonia no ciberespaço. In: SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 5., 2013, Recife. Anais [...]. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2013.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Projeto do curso: licenciatura em Pedagogia Modalidade a Distância. Cuiabá: EdUFMT, 2012. Disponível em: www.ufmt.br/ingressoead2017/images/uploads/licenciatura/PPC-Pedagogia.pdf. Acesso em: 1 jun. 2021.

VENTURA, Lidnei; CRUZ, Dulce Márcia. Metodologia de narrativas autobiográficas na formação de educadores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 60, p. 426-446, jan./mar. 2019.

XAVIER, Antonio Carlos dos Santos. Letramento Digital e Ensino. Livro: Conversas com linguistas: virtudes e controvérsias da linguística (org.) 2. ed. Parábola Editorial. 2005.

Published

2021-08-05

How to Cite

SILVA, Iracema Cristina Fernandes da; SOUZA, Terezinha Fernandes Martins de. Distance learning students narratives in blog and digital literacy appropriation. Educação em Análise, Londrina, v. 6, n. 1, p. 159–178, 2021. DOI: 10.5433/1984-7939.2021v6n1p159. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/44046. Acesso em: 4 jul. 2024.