Once upon a time... a story about adoption: contributions to the establishment of an adoption culture at school
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v6n1p120Keywords:
Adoption, School, Children's Literature, Child Development, Teaching workAbstract
The article is about the relevance of literature in child development and the use of literary stories to talk about adoption with children at school. The objective was to present children's books that deal with the theme and their contributions to the construction of the culture of adoption. This is a qualitative research, of bibliographic type, and the analysis of literary works that talk about adoption. The results highlight literature as a mediator in the formation of children, capable of presenting adoption in a simple and playful way. We hope that the analyzed books can contribute with the teaching work in the construction of the adoptive culture.
References
ARENA, Dagoberto Buim. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: MENIN, Ana Maria da C. S.; GIROTTO, Cyntia Graziella G. S.; ARENA, Dagoberto Buim; SOUZA, Renata Junqueira de (org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 13-44.
BATISTA, Cleide Vitor Mussini. Hora do conto: um espaço para brincar com as palavras. In: PASCHOAL, Jaqueline Delgado (org.). Trabalho pedagógico na educação infantil. Londrina: Humanidades, 2007. p. 105-120.
BATISTA, Cleide Vitor Mussini. Um gato chamado Peppo. Londrina: Zeroseuns, 2018. 28 p.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Tradução de Arlene Caetano. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980. 335 p.
BITTENCOURT, Sávio. Nino e a casa dos meninos invisíveis. Rio de Janeiro: SRB Estudos, 2014. 36 p.
CANDIDO, Antonio. Direitos humanos e literatura. In: FESTER, A. C. Ribeiro (org.). Direitos Humanos e.... São Paulo: Brasiliense, 1989. p. 169-191.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 1991. 288 p.
COSTA, Yngrid Karolline Mendonça; GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões. Literatura infantil e formação de professores da infância. Educação em Análise, Londrina, v. 1, n. 2, p. 24-44, ago./dez. 2016. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/29133/21448. Acesso em: 27 abr. 2021.
CURTIS, Jamie Lee. Conta de novo: a história da noite em que eu nasci. Tradução de Clo Franklin. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2005. 32 p.
CUTBILL, Andy. A vaca que botou um ovo. Tradução de Lenice Bueno. São Paulo: Moderna, 2010. 32 p.
EITERER, Carmem Lucia. O menino que não nasceu da barriga da mãe. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011. 32 p.
FERNANDES, Maria Lúcia Outeiro. O texto literário na formação da criança. In: ANGOTTI, Maristela (org.). Educação Infantil: da condição de direito à condição de qualidade no atendimento. Campinas: Alínea, 2009. p. 89-104.
JACOBY, Sissa. Criança e Literatura: mais livros, mais livres. In: JACOBY, Sissa (org.). A criança e a produção cultural: do brinquedo à literatura. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003. p. 183-208.
JORGE, Linice da Silva. Roda de histórias: a criança e o prazer de ler, ouvir e contar histórias. In: DIAS, Marina Célia Moraes; NICOLAU, Marieta Lúcia Machado (org.). Oficinas de sonho e realidade na formação do educador da infância. Campinas: Papirus, 2003. p. 95-111.
KAERCHER, Gládis Elise P. da Silva. E por falar em literatura... In: KAERCHER, Gládis Elise P. da Silva; CRAIDY, Maria (org.). Educação Infantil: pra que te quero?. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001. p. 81-88.
LEITÃO, Míriam. Flávia e o bolo de chocolate. Rio de Janeiro: Rocco Pequenos Leitores, 2015. 36 p.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978. 350 p.
MORENO, Gilmara Lupion; BATISTA, Cleide Vitor Mussini. Adoção, Educação Infantil e formação de professores: contextos, concepções e práticas. In: EDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: SIPD: CÁTEDRA UNESCO, 2017. p. 5343-5359.
MORENO, Gilmara Lupion. Histórias infantis e adoção: por uma cultura adotiva na escola. In: JORNADA DE DIDÁTICA, 4., 2017, Londrina. Anais [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2017. p. 388-396.
PANTOJA, Ana Claudia Freitas. Adoção em foco: tendências emergentes na literatura infantil contemporânea. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE LITERATURA INFANTIL E JUVENIL, 7, 2020, Presidente Prudente. Anais [...]. Presidente Prudente: Universidade Estadual Paulista, 2020. p. 903-914.
PARR, Todd. Somos um do outro: um livro sobre adoção e famílias. São Paulo: Panda Books, 2009. 32 p.
PROGRAMA Transversais – Guilherme Lima. Por Dilma Tavares Luciano. [Recife]: UFPE, 2016. 1 vídeo (20 min52). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2aP5Don6Nt4. Acesso em: 26 abr. 2021.
RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira. Cultura, arte e contação de histórias. Goiânia: Editora Gwaya, 2005.
SCHETTINI, Suzana. Atitude adotiva. [Entrevista cedida a] Instituo Geração Amanhã. Instituo Geração Amanhã, [S. l.], 12 jun. 2020. Disponível em: https://geracaoamanha.org.br/o-que-e-atitude-adotiva/. Acesso em: 09 fev. 2021.
VIEIRA, Joice Melo. Era uma vez... esta pode ser a sua história: a adoção em livros infantis. Cadernos Pagu, Campinas, v. 26, p. 59-85, jan./jun. 2006.
YAMASHITA, Tereza; BRÁS, Luiz. Ganhei uma menina. São Paulo: Scipione, 2012. 24 p.
ZILBERMAN, Regina. A criança, o livro e a escola. In: ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 6. ed. São Paulo: Global Editora, 1987. p. 11-32.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.