School-focused continuing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v6n2p353

Keywords:

Continuing Education, Teacher Professional Development, University-School Cooperation, Teacher training

Abstract

In this text we propose to discuss the continuing education centered in the school, defending the work in partnership with the university and investigating which are the possible theoretical approximations with the principles of Teacher Professional Development. The work is based on studies and reflections carried out from a training project with Basic Education teachers, as well as from a research project that aims to listen to the teachers of a municipal education network about their conceptions about the proposals of continuing education, We consider the importance of the school as a formative space and, as such, a privileged locus for collaborative practices of studies and research, since the teacher starts from his/her knowledge, experiences and needs to plan and study his/her practice, in an organizational and dynamic exercise in the school. We also highlight the importance of the partnership in the construction of this knowledge and in the proposition of this modality of continuing education, in the school space, for contemplating the teacher as a researcher of his/her teaching practice and in his/her workplace, aiming to contemplate the perspective of Teacher Professional Development (PDD).

Author Biographies

Fátima Santa Fé Borges, Municipal Secretary of Education of Itabuna/BA

Master's student in Education at the State University of Santa Cruz (UESC) - Ilhéus/BA. Teacher at the Municipal Secretary of Education of Itabuna/BA.

Luciana Sedano, Santa Cruz State University (UESC)

Doctorate in Education from the Universidade de São Paulo. Teacher at the Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Andréa Ribeiro da Silva, State Secretary of Education of Bahia

Master in Education from the State University of Santa Cruz (UESC) - Ilhéus/BA. Pedagogical Coordinator for the State Secretariat of Education of Bahia.

References

AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. Saberes pedagógicos e atividade docente, v. 2, p. 35-60, 1999.

BRASIL. Lei 9.394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal: Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p.

BRASIL. Lei n. 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 28 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional De Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file Acesso em: 28 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional De Educação. Resolução CNE/CP n º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Ministério da Educação, 2019.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2011.

CUNHA, Renata Cristina Oliveira Barrichelo; PRADO, Guilherme do Val Toledo. Formação centrada na escola, desenvolvimento pessoal e profissional de professores. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 28, p.101-111, jan./jun. 2010.

DARLING-HAMMOND, Linda. A importância da formação docente. Cadernos Cenpec, São Paulo, n. 2, v. 4, p.1-18, jun. 2015.

DARLING-HAMMOND, Linda; HYLER, Maria E.; GARDNER, Madelyn. Effective teacher professional development. Palo Alto: Learning Policy Institute, 2017.

DARLING-HAMMOND, Linda. Lo que necesitan conocer y saber hacer los profesores. In: DELGADO, Juan Arturo Padilha et al. (comp.). Educação Física III: antologia. Argentina: Secretaría de Educación Pública, 2008. p. 25-28.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional docente: percursos teóricos, perspectivas e (des)continuidades. Educação Em Perspectiva, Viçosa, v. 11, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9326. Acesso em: 7 maio 2020.

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 19. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. CNE ignora entidades da área e aprova Parecer e Resolução sobre BNC da Formação. Blog da Helena.[S. l.], 7 nov. 2019. Disponível em: https://formacaoprofessor.com/2019/11/07/cne-ignora-entidades-da-area-e-aprova-resolucao-sobre-bnc-da-formacao/#:~:text=O%20Conselho%20Pleno%20e%20a,Comum%20de%20Forma%C3%A7%C3%A3o%20Inicial%20de. Acesso em: 7 maio 2020.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GATTI, Bernardete Angelina. Políticas educacionais e educação básica: desafios para as políticas e formação docente. In: PACHECO RIOS, J. A. V. (org.). Políticas, práticas e formação na educação básica. Salvador: Editora da UFBA, 2015. p. 25-34.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. 12. ed. Brasília: Unesco, 2011.

GATTI, Bernadete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico, Brasília, v. 28, n. 1, 2012.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-450, 2015.

MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, Sevilha, v. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, B. A.; SILVA JÚNIOR, A. C.; PAGOTTO, M. D. S.; NICOLETTI, M. G. (org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2013. p. 23-54.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. Porto: Porto Editora, 1992.

PIMENTA, Selma Garrido. Organização saberes pedagógicos e atividades docentes. São Paulo: Cortez, 1999.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
PIMENTA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

RIBEIRO, Andréa; SEDANO, Luciana. Formação docente: o perfil dos professores de ciências dos anos finais do ensino fundamental. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 2, p. 1234-1255, 2020.

SILVA, Andréa Ribeiro; DE SOUZA, Luciana Sedano. Currículo e desenvolvimento profissional docente: um olhar sobre uma proposta de formação continuada. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 1518, p. 323-360, 2018.

VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente. In: VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012. p. 165-181.

WEI, Ruth Chung et al. Professional learning in the learning profession: a status report on teacher development in the united states and abroad. Washington DC: National Staff Development Council, 2009.

Published

2021-12-15

How to Cite

BORGES, Fátima Santa Fé; SEDANO, Luciana; SILVA, Andréa Ribeiro da. School-focused continuing education. Educação em Análise, Londrina, v. 6, n. 2, p. 353–368, 2021. DOI: 10.5433/1984-7939.2021v6n2p353. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/43377. Acesso em: 25 jul. 2024.