Teacher education: training paradigms and professional knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v6n2p221

Keywords:

Education, Paradigms of Formation, Teacher training, Teaching Knowledge

Abstract

This is an investigation that has as its object of research the paradigms of teacher education and the necessary knowledge for the formative process. We aimed to map the paradigms of teacher education and the knowledge needed for the teaching profession. The research is a case study that articulates the following methodological procedures: bibliographic research, oral and thematic interviews, transcribed and textualized.  The quali-quantitative approach from the cultural-historical perspective was favored. The subjects investigated were teacher educators working in the undergraduate courses in History and Pedagogy. The study showed a multiplicity of paradigms of teacher education, how these paradigms constituted professional identities and how the collaborating teachers presented themselves facing these paradigms. The paradigms demand specific knowledge and this knowledge comes from various sources, especially the knowledge of the professional teaching experience, as well as the interfaces and relations between the training process, the knowledge, and the teaching practices. We can state that the investigated trainers possess constitutive characteristics of the professionalism of teacher trainers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliane Campos Machado, University of Brasília (UnB)

Ph.D. in Education from the Federal University of Uberlândia. Professor at the School of Education at the University of Brasília.

References

BURKE, P. A classificação do conhecimento: Currículos, Bibliotecas e Enciclopédias. In: BURKE, P. A. Uma história Social do Conhecimento. De Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003. p. 78-108.

CANDAU, V. M. (Org.). O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM., 1998.

CANDAU, V. M. Políticas públicas e docência na universidade: novas configurações e possíveis alternativas. Revista Portuguesa de Educação, Portugal, v. 16, n. 2, p. 45-68, 2004.

CONNELL, R. W. Teacher’s work. Boston: George Allen & Unwin, 1985.

CONTRERAS, D. J. La autonomia Del professorado. Madri: Morata, 1997.

DUBET, F; MARTUCCELLI, D. A l’ecole: sociologie de l’experience scolaire. Paris: Seuil, 1996.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Trad. L. F. B. Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 1987. (Original publicado em 1969).

GAMBOA, S. S. Teoria e prática: uma relação dinâmica e contraditória. Revista Motrivivência, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, ano 07, n. 8, p. 31-45, dez. 1995.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o Saber Docente. Ijuí: Unijuí, 1998.

GAUTHIER, C.; MELLOUKI, M'. O professor e seu mandato de mediador, herdeiro, intérprete e crítico. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 87, p. 537-571, ago. 2004. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302004000200011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 09 nov. 2020.

GHEDIN, E. Professor Reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In PIMENTA, S; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo. Cortez, 2002. p. 129-150.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais transformadores. In: GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais rumo a uma Pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. (cap. 9).

GIROUX, H. A. Los professores como intelctuales. Hacia una Pedagogia crítica Del apresndizaje. Barcelona: Paidós/ MEC, 1990.

GÓMEZ, A. P. A função e a formação do professor/a no ensino para a compreensão: diferentes perspectivas. In: SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. P. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. p. 353-379.

HARGREAVES, A. O ensino na sociedade do conhecimento: a educação na era da insegurança. Porto: Porto Editora, 2004.

MORAES, M. C. M.; TORRIGLIA, P. L. Sentidos de ser docente e da construção de seu conhecimento. In: MORAES, M. C. M. (Org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 45-60.

PACHECO, J. A. Políticas curriculares. Porto: Porto Editora, 2002.
PEREIRA, J. E. D. Formação de Professores: pesquisas, representações e poder. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote / Instituto de Inovação Educacional, 1993.

PERRENOUD, P. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Trad. Cláudia Schilling. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001. 208p.

PIMENTA, S. G. Formação dos profissionais da Educação - visão crítica e perspectivas de mudança. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 69, p. 4-28, 1999.

PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PIMENTA, S. G. A Didática como mediação na construção da identidade do professor: uma experiência de ensino e pesquisa. In: ANDRÉ, M.;
OLIVEIRA, M. R. (Orgs.). Alternativas do Ensino de Didática. Campinas: Papirus, 1997. p. 37-70.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez, 2002.

RODRIGUES, Â. A formação de Formadores para a Prática na Formação Inicial de professores. Faculdade de Psicologia e Ciência da Educação. Universidade de Lisboa. 2009. Disponível em < http://www.educ.fc.ul.pt/recentes/mpfip/pdfs/arodrigues.pdf>. Acesso em 09 de novembro 2020.

SACRISTÁN, J. G. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SANTOS, L. L C. P. Formação de professores e qualidade do ensino. In:
SANTOS, L. L. C. P. Escola Básica. Campinas: Papirus, 1992. p. 137-146. Coletânea CBE.

SAVIANI, D. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, M. A.; SILVA JUNIOR, C. A. (Orgs.). Formação do Educador: dever do Estado, tarefa da Universidade. São Paulo: Unesp, 1996. p.39-50.

SHIROMA, O. O eufemismo da profissionalização. In: MORAES, M. C. M. (Org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 61-79.

SCHÖN, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, M. H. G. F. Saber docente: Contingências culturais, experenciais, psico-sociais e formação. In: Anais da 20ª Anped, 1997 (disq.).
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimento universitário. Rio de Janeiro: PUC, 1999.

TARDIF, M.; LESSARD. C. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários – elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, ANPED, São Paulo, n. 13, p.5-24, jan./abr. 2000.

TARDIF, M.; GAUTHIER, C. O saber profissional dos professores – fundamentos e epistemologia. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA SOBRE O SABER DOCENTE, 1996, Fortaleza. Anais ... .Fortaleza: UFCE, 1996. (mimeo).

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber – esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

VEIGA, I. P. A. A Prática Pedagógica do Professor de Didática. Campinas, SP: Papirus, 1989.

ZEICHNER, K. El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de Pedagogía, 1992. n.220, p.44-49.

Published

2021-12-15

How to Cite

MACHADO, Liliane Campos. Teacher education: training paradigms and professional knowledge. Educação em Análise, Londrina, v. 6, n. 2, p. 221–239, 2021. DOI: 10.5433/1984-7939.2021v6n2p221. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/43370. Acesso em: 21 dec. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.