Historical-cultural theory: contributions to inclusive processes in professional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p167

Keywords:

Professional EducatioNn, Historical-Cultural, Theory – Inclusive Processes

Abstract

The text reflects on the contributions of the Historical-Cultural Theory to inclusive processes in professional teaching in Brazil. With a historical review of professional education in the country, the text discusses what is the role of professional teaching in the current educational scenario, and to whom this education is directed. The nature of the text is literature review and ponders on the necessities of inclusive processes by legal and human means, until arriving at the Historical-Cultural Theory, bringing the contributions Vigostsky, Leontiev and Davidov, pointing possible ways for an inclusive education in this historical rescue, theoretical and bibliographic, which indicate the need for further study and approximations between the themes.

Author Biographies

Sônia Carla Gravena Cândido da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doctoral Student in Education at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquista Filho - Campus Marília.

Dionéia Foschiani Helbel, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doctoral student in Education at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus Marília. Full Professor at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia.

Suely Amaral Mello, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doctorate in Education from the Universidade Federal de São Carlos. Professor at the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) Campus Marília.

References

AQUINO, Orlando Fernández; CUNHA, Neire Márcia. Concepção didática da tarefa de estudo: dois modelos de aplicação. In: BARBOSA. Maria Valéria; MILLER Stela; MELLO, Suely Amaral. (org.). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 175-200.

BERNARDES, Maria Eliza Matosinho. Prefácio. In: BARBOSA, Maria Valéria; MILLER Stela; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 13-22.

BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Diário Oficial da União, Brasília: DF, p. 6975, 26 set. 1909. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 06 out. 2018.

BRASIL. Lei nº 13146 de 06 de Julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 12, 7 jul. 2015.

BRASIL. Senado Federal. Secretaria Especial de Editoração e Publicações. Subsecretaria de Edições Técnicas. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Senado Federal, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 10 out. 2018.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Sinopse estatística da educação básica. 2012. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 14 set. 2018.

CLARINDO, Cleber Barbosa da Silva; MILLER, Stela. Atividade de estudo e superação do modelo tradicional de ensino: contribuições davidovianas. Educação em Foco, Porto Alegre, v. 21, n. 33, p. 243-262, jan./abr. 2018.

CUNHA, Antônio Eugênio. Práticas pedagógicas para a inclusão e diversidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2013.

DAVIDOV, Vasily Vasilovich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Editorial Progresso, 1988.

DAVIDOV, Vasily Vasilovich. O que é atividade de estudo. Revista Escola Inicial, [s. l.], n. 7, p. 1-7, 1999.

ELHAMMOUMI, Mohamed. O paradigma de pesquisa histórico-cultural de Vygotsky: a luta por uma nova psicologia. In: BARBOSA, Maria Valéria; MILLER Stela; MELLO, Suely Amaral. (org.). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 25-36.

FONSECA, Celso Suckow. História do ensino industrial no Brasil. Rio de janeiro: Escola Técnica, 1961.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Teoria e práxis e o antagonismo entre as formação politécnica e as relações sociais capitalistas. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, p. 67-82, 2009. Suplemento.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevichi. Apendice: problemas psicológicos del caráter conciente del estudio. In: Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias Del Hombre, 1978. p. 183-234

MANTOAN. Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MENDES, Eniceia Gonçalves A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 11, n. 33, p. 387-405, set./dez. 2006.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo: 2008.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.
REED, Malcolm. “Que diabos você pensa que está fazendo?” uma abordagem histórico-cultural e pedagógica ao negativismo na escola. In: BARBOSA, Maria Valéria; MILLER Stela; MELLO, Suely Amaral. (org.). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 139-173.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Obras escogidas (v.V). Madri: Visor Distribuciones, 1997.

Published

2022-07-12

How to Cite

SILVA, Sônia Carla Gravena Cândido da; HELBEL, Dionéia Foschiani; MELLO, Suely Amaral. Historical-cultural theory: contributions to inclusive processes in professional education. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 167–184, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n1p167. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/42596. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.