The zoology museum as a teaching space: an experience that is worth being lived

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n2p405

Keywords:

Museum of zoology, Environmental education, Taxidermy

Abstract

This article aims to: a) understand the importance of the Zoology Museum as a formative space, and b) identify how the Zoology Museum can assist in the process of teaching and learning of students from the final years of elementary school in a public school located in the city of Londrina, about the concepts of environmental conservation and biodiversity, having as parameter, the taxidermied animals. We used as methodology the bibliographic and field research. At the end of the research it was found that the students were able to know the concept and the context that involves the taxidermied animals, as well as the need to realize the importance of the relationship between man and nature regarding the preservation of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Henrique dos Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master's student in Biological Sciences of the Graduate Program in Biology at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Fernando Jerep, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doctorate in Zoology from PUCRS, Post doctorate from NMNH. Adjunct Professor and Coordinator of the Graduate Program in Biological Sciences at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Pos Doctor in Education from the Fluminense Federal University. Professor at the Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

ABÍLIO, F. J. P. Educação Ambiental no Bioma Caatinga: formação continuada de professores de escolas públicas de São João do Cariri, Paraíba. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 5, n. 1, p. 171-193, 2010.

ACHUTTI, L. E. R. Fotos e palavras, do campo aos livros. Studium, n. 12, p.5-16, 2003.

ALMEIDA, L. Q. Vulnerabilidades socioambientais de rios urbanos: Bacia hidrográfica do Rio Maranguapinho. Região metropolitana de Fortaleza, Ceará. 2010.

AURICCHIO,P; SALOMÃO, M. G. Técnicas de coleta e preparação de vertebrados para fins científicos e didáticos. São Paulo: Instituto Pau Brasil de História Natural, 2002.

AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning. 1963.

ASTETE P. Ecologia da onça-pintada nos parques nacionais Serra da Capivara e Serra das Confusões, Piauí. 2008.

BARBOSA, I.G. Educação Infantil: o lugar da pedagogia e da educação física em uma perspectiva sócio-histórico-dialética. 2002.

BOGDAN, R. C. Qualitatif Research for Education Theory and Methods, 1982.

BRANDÃO, C. R. Estrutura e funcionamento do ensino. São Paulo: AVERCAMP, 2004.

CAZELLI, S; QUEIROZ, G; ALVES, F. Tendências pedagógicas das exposições de um museu de ciência. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, p. 1-12, 1999.

CAZELLI, S. Padrões de interação e aprendizagem compartilhada na exposição laboratório de astronomia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 78, n. 188-89-90, 1997.

CERVO, A. L; et al. Metodologia científica. 1980.

COELHO, T. Cultura e educação. Iluminuras e Itaú Cultural, 2011.

DE ANDRADE, L. P.; VICTÓRIO, C. F. Proposta de Criação de uma Coleção de Vertebrados Taxidermizados como Modelo para Atividades de Ensino. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 16, n. 5, p. 479-482, 2015.

DEBOER, G. Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, v. 37, n. 6, p. 582-601, 2000.

DE BUDAPESTE, Declaração. Marco geral de ação. Retirado em, v. 15, n. 11, p. 2008, 1999.

DUARTE, N. Qualidade da educação e política de remuneração docente: quais as implicações dessa relação?. Revista Educação em Questão, v. 46, n. 32, 2013.

CUNHA, M. L. O processo educativo segundo Paulo Freire & Pichon-Rivière. Produção de terceiros sobre Paulo Freire; Série Livros, 1989.

LAKATOS, E; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. Rio de Janeiro: Atlas, 1992.

LANGHI, R.; NARDI, R. Trajetórias formativas docentes: buscando aproximação na bibliografia sobre formação de professores. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Teconologia, v. 5, n.2, p.7-28, 2012.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 1986.

MARANDINO, M. Educação em museus: a mediação em foco. 2008.

MARTINS, R.C; ROCHA, M. F. A formação de profissionais da educação-perspectivas e desafios na educação profissional. Educação & Tecnologia, v. 5, n. 2, 2010.

MOREIRA, J. C. Geoturismo e interpretação ambiental. SciELO-Editora UEPG, 2014.

PRAIA, J; GIL-PEREZ, D. A. O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, v.2, n. 141-156, 2007.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 2011.

ROCHA, E. V. Educação ambiental com o auxílio de animais taxidermizados do bioma cerrado: formação continuada de professores que trabalham com pessoas cegas e de baixa visão, 2012.

SANDRIN, M. F. N; PUORTO, G; NARDI, R. Serpentes e acidentes ofídicos: um estudo sobre erros conceituais em livros didáticos. Investigações em ensino de ciências, v. 10, n. 3, p. 281-298, 2016.

SAPIRAS, A. Aprendizagem em museus: uma análise das visitas escolares no museu biológico do Instituto Butantan. 2007. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

SMOLKA, A. L. B. O impróprio e o impertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos Cedes, v. 20, n. 50, p. 26-40, 2000.

TAFFAREL, C. D. Museus escolares: a utilização de técnicas de taxidermia como auxílio no ensino da educação ambiental, 2011.

VASCONCELOS, S. D; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciências & Educação (Bauru), v.9, n.1, p.93-104, 2003.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto,Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VON, M., S. Ornitologia e conservação: ciência aplicada, técnicas de pesquisa e levantamento. Technical Books Editora, 2010.

Published

2020-12-28

How to Cite

SANTOS, Lucas Henrique dos; JEREP, Fernando; SANTOS, Adriana Regina de Jesus. The zoology museum as a teaching space: an experience that is worth being lived. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 2, p. 405–419, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n2p405. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/42194. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.