Impacts of EJA training on the life students of graduated students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n1p143

Keywords:

Memory, Narratives, Life stories, Projects.

Abstract

This research was carried out at Cebja do SESC in Londrina / PR, with a group of twelve graduates of EJA who studied there between the years 2004 to 2007. Our objective was to know the repercussions of training in the lives of these graduates. We use the methodological assumptions of Christine Delory-Momberger (2008), who suggests data collection procedures in 'biographical project studios' in which, organized in triads, express memories and life stories with narratives in the collective, about the formation processes before, during and after school. It aims at analyzing training and also at reviewing projects that have been implemented or not in their lives. Josso (1999) and Pollak (1992), among other authors, have collaborated with the bibliographic research, clarifying the paths followed and the categories listed. We also analyzed the EJA, the methodologies and impacts of the training in the practical life of the graduates. The research results were articulated with the themes worked on, contemplating temporal displacements that could demonstrate some repercussions in the lives of these subjects. In the final remarks, we return to the analysis of the research objectives and conclude by endorsing the methodological proposal as another instrument of formative effectiveness in the spaces where scientific research is necessary.

Author Biographies

Cláudia Regina Alves dos Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master in Education from the Universidade Estadual de Londrina. Collaborating Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

Magda Madalena Tuma, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Education from the Universidade Estadual de Campinas. Post-doctorate in Education from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

AMARAL, R.; CABRAL, P. Oficina memória viva: intervenções em diferentes espaços (auto) biográficos. Revista Portal de Divulgação, São Paulo, n. 2, set. 2010.

ARROYO, M. Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Secretaria da Educação, 2006.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.;HANESIAN, H. Psicologia educacional. Tradução de Eva Nick. Rio de Janeiro: Editora Interamericana Ltda,1980.

BARROS, R. P.; HENRIQUES, R.; MENDONCA, R. Desigualdade e pobreza no Brasil: retrato de uma estabilidade inaceitável. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 123-142, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69092000000100009. Acesso: 5 jun. 2020.

BERGER, P. Perspectivas sociológicas: a sociedade no homem. Petrópolis: Vozes, 1991.

BORGH, I. S. M. Formação de educadores da EJA: inquietações e perspectivas. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2007.

BRANDÃO, V. M. T. Oficina de memória: teoria e prática: relato sobre a construção de um projeto. Revista Kairós Gerontologia, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 181-195, 2002.

BRASIL. Lei nº 7.716, de 5 de Janeiro de 1989. Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Brasília: Presidência da República, 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716compilado.htm. Acesso: 6 jun. 2020.

DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução Maria da Conceição Passegi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passegi. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

FISCHER, I.; MARQUES, F. 113 - gênero e exclusão social. Textos Para Discussão, [Brasília], n. 113, p. 1-13, 2012. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/TPD/article/view/928. Acesso em: 28 jul. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti, Lillian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

JOSSO, M. C. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Tradução de Denice B. Catani, helena C. Chamlian. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 11-23, jul./dez. 1999.

MENEZES, W. O preconceito racial e suas repercussões na instituição escola. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2002. (Trabalhos para Discussão, n. 147/2002). Disponível em: http://www.fundaj.gov.br/tpd/147.html. Acesso em: 24 Jan. 2020.

OLIVEIRA, M. K. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 12, p. 59-73, 1999.

PINHO, M. J. S. Abordagens de gênero e educação: estratégia para a igualdade e liberdade. In: ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE, 2003, Maceió. Anais [...]. Maceió: UFAL, 2003.

POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

RIEGER, M. Mulheres na educação de jovens e adultos: mobilizações para a reconstrução do percurso de escolarização. Sinop: Universidade do Estado de Mato grosso, 2010. Projeto de Pesquisa.

ROMÃO, J. E.; GADOTTI, M. Educação de adultos: identidades, cenários e perspectivas. Brasília: Líber Livro editora, 2007.

SANTOMÉ, J. T. Política educativa, multiculturalismo e práticas culturais democráticas nas salas de aula. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 4, p. 5-25, 1997.

SANTOS, G. L. Educação ainda que tardia a exclusão da escola e a reinserção em um programa de educação de jovens e adultos entre adultos das camadas populares. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

SESC – SERVIÇO SOCIAL DO COMÉRCIO. Projeto político-pedagógico para educação de jovens e adultos: ensinos fundamental e médio: SESC Londrina/Paraná. Curitiba: SESC, 1999. Divisão de Apoio Operacional.

VIEIRA, R. Histórias de vida e identidades, professores e interculturalidades. Porto: Edições Afrontamento, 1999.

XAVIER, M. R. S. Comunicação, conhecimento e docência: dimensões do processo de formação de educadores no contexto da educação de jovens e adultos. 2010. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

Published

2020-07-15

How to Cite

SANTOS, Cláudia Regina Alves dos; TUMA, Magda Madalena. Impacts of EJA training on the life students of graduated students. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 1, p. 143–160, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n1p143. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/40542. Acesso em: 4 jul. 2024.