Teacher´s perception on educational policy in the city of Rio de Janeiro - 2009/2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n2p167

Keywords:

Public policies, Education, Rio de Janeiro

Abstract

The present work seeks to analyze a new public educational policy implemented in the city of Rio de Janeiro, from 2009 to 2016, characterized by management with a focus on public management. The main objective was to identify whether educational policy left the city a positive legacy, according to the perception of professionals (teachers) who lived this policy before, during and after its implementation. It became clear that these teachers were not satisfied with the policy. With the exception of some typically professional aspects and one at a national level, it was clear to note the group's dissatisfaction and, mainly, the low adherence to the ideas implemented during the eight years in which the policy was in practice.

Author Biographies

Jairo Campos dos Santos, Secretaria Municipal de Fazenda da cidade do Rio de Janeiro - SMF - PCRJ

PhD in Education, in the line of Research Policies and Educational Institutions - PPGE - UFRJ. Planning and Budget Analyst at the Municipal Finance Department of the city of Rio de Janeiro -

Luiza Alves de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

PhD in Education from the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Adjunct Professor at the Federal Rural University of Rio de Janeiro - UFRRJ

References

ARROYO, M. G. Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 143-162, dez. 1999.

BARRETTO, E. S. S.; SOUSA, S. Z. Estudos sobre ciclos e progressão escolar no Brasil: uma revisão. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 31-50, jan./abr. 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). Brasília, DF: FNDE, 2018.

CAPELA, M. B. Qualidade do ensino sob a lógica do capital: o IDEB em foco. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís. Anais [...]. São Luís: UFMA, 2017. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/38a-reuniao-nacional-da-anped-site-proprio. Acesso em: 22 jan. 2018.

CAVALCANTI, P. A. Análise de políticas públicas: o estudo do Estado em ação. Salvador: EDUNEB, 2013.

FETZNER, A. R. A implementação dos ciclos de formação em Porto Alegre: para além de uma discussão do espaço tempo escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 51-65, jan./abr. 2009.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Consulta ao IDEB. Brasília, DF: INEP, 2017.

KRAWCZYK, N. A gestão escolar: um campo minado... Análise das propostas de 11 municípios brasileiros. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 67, p. 112-149, ago. 1999.

LIBÂNEO, J.C. O sistema de organização e gestão da escola. In: LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2013. p. 117-134.

LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

MORAES, S. C. (Re) Discutindo a ação do estado na formulação e implementação das políticas educacionais. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 159-164, maio/ago. 2009.

PARO, V. H. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 763-778, set./dez. 2010.

PASSONE, E. F. K. Contribuições atuais sobre o estudo de implementação de políticas educacionais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 596-613, maio/ago. 2013.

PEREZ, J. R. R. Por que pesquisar implementação de políticas educacionais atualmente? Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1179-1193, out./dez. 2010.

RIO DE JANEIRO. Prefeitura Municipal. Plano estratégico da prefeitura da cidade do Rio de Janeiro para o quadriênio 2009-2012. Rio de Janeiro: Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro, 2008.

RIO DE JANEIRO. Prefeitura Municipal. Plano estratégico da prefeitura da cidade do Rio de Janeiro para o quadriênio 2013-2016. Rio de Janeiro: Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro, 2012.

SANTOS, J. C. O gerencialismo no novo modelo de educação pública da cidade do Rio de Janeiro (2009-2012): origens, implantação, resultados e percepções. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

SECRETARIA MUNICIPAL DA CASA CIVIL (Rio de Janeiro). Informações Públicas. Rio de Janeiro: CVL, 2013. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/cvl. Acesso em: 15 dez.2018.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO (Rio de Janeiro). Educação em Números. Rio de Janeiro: SME, 2018. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/sme. Acesso em: 10 out. 2018.

TREVISAN, A. P.; BELLEN, H. M. Avaliação de políticas públicas: uma revisão teórica de um campo em construção. RAP, Rio de Janeiro, v. 42, n. 3, p.529-550, maio/jun. 2008.

VIEIRA, S. L. Política(s) e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 53-69, jan./abr. 2007

Published

2019-12-21

How to Cite

SANTOS, Jairo Campos dos; OLIVEIRA, Luiza Alves de. Teacher´s perception on educational policy in the city of Rio de Janeiro - 2009/2016. Educação em Análise, Londrina, v. 4, n. 2, p. 167–186, 2019. DOI: 10.5433/1984-7939.2019v4n2p167. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/37951. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.