The use of digital technologies in the view of teachers in the training process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n2p155

Keywords:

Digital technologies, Teaching, Teacher, Science teaching

Abstract

In this text, we intend to present some contributions for the analysis of the official discourse that emerges from the transposition of the concept of literary education to the normative texts referring to Portuguese (subject) in Basic Education in Portugal. Thus, we try to discuss, at first, the very concept of literary education, in order to articulate it with the problem of literary reading. We also seek, within the framework of theoretical reflection, to highlight the relation between literary reading and the subjectivity of the reader. Subsequently, proceeding the non-obtrusive data analysis of the above mentioned normative texts, we will present an analytical and critical reading of the official discourse. We conclude that there seems to be a mismatch between the objectives of an effective literary education and the Program and Curricular Goals of Portuguese with possible negative implications in the possible range of practices adopted in the classroom

Author Biographies

Yara Emilia Arlindo Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master in Biocencias by UNESP. Specialist in teaching in higher education. Profesor at Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Diene Eire Méllo, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professor of the Department of Education and Postgraduate Program of the SUniversidade Estadual de Londrina (UEL). Pedagogue, Master in Technology, PhD in Education and Post-doctorate in Education with an emphasis on E-learning

Dirce Aparecida Foletto Moraes, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Education. Professor of the Department of Education of the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

A TECNOLOGIA serve para despertar o funcionamento da inteligência, diz especialista em educação digital. Pioneiro, Caxias do Sul, 1 dez. 2012. Caderno Educação. Disponível em: http://pioneiro.clicrbs.com.br/rs/geral/cidades/noticia/2012/12/a-tecnologia-serve-para-despertar-o-funcionamento-da-inteligencia-diz-especialista-em-educacao-digital-3968190.html. Acesso em: 27 mar. 2018.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo: Paulus, 2011.

BARROS, D. M. V. EAD, tecnologias e TIC: introduzindo os aspectos didáticos e pedagógicos do tema. In: YONEZAWA, W. M.; BARROS, D. M. V. (org.). EAD, tecnologias e TIC. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013. p. 35-49. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/af-livro_12__barros-v2.pdf. Acesso em: 3 jan. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro com base nos resultados do Censo Escolar da Educação Básica 2007. Brasília: Inep, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/estudoprofessor.pdf. Acesso em: 8 mar. 2017.

CARVALHO, A. B.; ALVES, T. P. Apropriação tecnológica e cultura digital: o programa “Um computador por aluno” no interior do nordeste brasileiro. Logos: Comunicação e Universidade, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 88-101, 2011. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/1250/1598. Acesso em: 15 jan. 2017.

CETIC - CENTRO DE ESTUDOS SOBRE AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E DA COMUNICAÇÃO. Pesquisa sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação no Brasil. São Paulo: CETIC, 2017. Disponível em: http://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2016_coletiva_de_imprensa.pdf. Acesso em: 12 jan. 2018.

CETIC - CENTRO DE ESTUDOS SOBRE AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E DA COMUNICAÇÃO. TIC Educação 2015: apresentação dos principais resultados. São Paulo: CETIC, 2016. Disponível em: http://cetic.br/media/analises/tic_educacao_2015_coletiva_de_imprensa.pdf. Acesso em: 14 jan. 2018.

CEZAROTTO, M. A.; RÜCKL, B. F. N.; BRITO, G. S. A percepção dos professores em relação ao termo tecnologia. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2017. p. 2540-2553. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26879_13654.pdf. Acesso em: 8 mar. 2018.

COLL, C.; MAURI, T.; ONRUBIA, J. A incorporação das tecnologias de informação e da comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. In: COLL, C.; MONEREO, C. (org.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as Tecnologias da Informação e da Comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 66-93.

COLL, C.; MONEREO, C. (org.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as Tecnologias da Informação e da Comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CONCEIÇÃO, C.; SOUSA, O. Ser professor hoje: o que pensam os professores das suas competências. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 20, n. 20, p. 81-98, ago. 2012. Disponível em: http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/2939. Acesso em: 12 mar. 2018.

JENICHEN, N. M. Os padrões de competência em TIC para professores estabelecidos pela UNESCO: investigando o desejável e o provável na percepção de docentes do ensino superior de Santa Catarina para o decênio 2014-2024. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2014. Disponível em: https://siaiap39.univali.br/repositorio/bitstream/repositorio/1713/1/Natalia%20Mueller%20Jenichen.pdf. Acesso em: 12 fev. 2018.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LEITE, G. M. S.; LIMA, F. G. C.; CALDAS, A. J. O ensino de ciências por meio de práticas lúdicas no recreio escolar. Revista da SBEnBio, Niterói, v. 7, p. 2722-2730, out. 2014. Disponível em: https://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0211-1.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LOUZANO, P.; ROCHA, V.; MORICONI, G. M.; OLIVEIRA, R. P. Quem quer ser professor? Atratividade, seleção e formação docente no Brasil. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, n. 47, p. 543-568, set./dez. 2010. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1608/1608.pdf. Acesso em: 14 mar. 2018.

MACHADO, M. J.; KAMPFF, A. J. C. A cultura digital na educação básica: investigação sobre concepções, práticas e necessidades formativas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2017. p. 1341-1356. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26322_14084.pdf. Acesso em: 5 mar. 2018.

MARINHO, S. P. As tecnologias digitais no currículo da formação inicial de professores da educação básica: o que pensam alunos de licenciaturas. Relatório técnico de pesquisa. Programa de Pós-graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica, Belo Horizonte, 2008. Disponível em: http://portal.pucminas.br/imagedb/mestrado_doutorado/publicacoes/PUA_ARQ_ARQUI20120828101647.pdf. Acesso em: 6 jan. 2018.

MARTINEZ, R.; LEITE, C.; MONTEIRO, A. Os desafios das TIC para a formação inicial de professores: uma análise da agenda internacional e suas influências nas políticas portuguesas. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 1, n. 1, p. 21-40, jan./jun. 2015. Disponível em: www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/22/169. Acesso em: 8 mar. 2018.

MEIRINHOS, M.; OSÓRIO, A. Práticas educativas com TIC: uma proposta de ação. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, La Coruña, n. 13, p. 120-124, 2015. Disponível em: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2015.0.13.452/pdf_380. Acesso em: 20 mar. 2017.

MELLO, D. E.; MORAES, D. A. F.; BARROS, D. M. V. Formação de professores e TIC: em busca de inovações didáticas. In: SOBRAL, M. N.; GOMES, C. M.; ROMÃO, E. (org.). Didática on-line: teorias e práticas. Maceió: EDUFAL, 2017. p. 123-142.

NERI, M. (coord.). Mapa da inclusão digital. Rio de Janeiro: FGV: CPS, 2012.

NICOLACI-DA-COSTA, A. M. (org.). Cabeças digitais: o cotidiano na Era da Informação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio: Loyola, 2006.

PASSERINO, L. M. Apontamentos para uma reflexão sobre a função social das tecnologias no processo educativo. Revista Texto Digital, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 58-77, 2010.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Orizon, Bradford, v. 9, n. 5, Oct. 2001.

SALOMON, G. Las diversas influencias de la tecnologia em el desarrolo de la mente. Infancia y Apredizaje, Madrid, v. 58, p. 143-159, 1992. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/48400.pdf. Acesso em: 5 mar. 2018.

SILVA, M. Sala de Aula Interativa. 3. ed. Rio de Janeiro: Quartet, 2002.

SILVA, M. Educar na cibercultura: desafios à formação de professores para docência em cursos online. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, n. 3, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2010/edicao_3/3-educar_na_cibercultura-desafios_formacao_de_professores_para_docencia_em_cursos_online-marco_silva.pdf. Acesso em: 12 fev. 2018.

SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011.

TAPSCOTT, D. Geração digital: a crescente e irreversível ascensão da Geração Net. São Paulo: Makron Books, 1999.

WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, maio/ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a09v29n2.pdf. Acesso em: 15 fev. 2018.

Published

2018-12-07

How to Cite

SILVA, Yara Emilia Arlindo; MÉLLO, Diene Eire; MORAES, Dirce Aparecida Foletto. The use of digital technologies in the view of teachers in the training process. Educação em Análise, Londrina, v. 3, n. 2, p. 155–175, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2018v3n2p155. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/35721. Acesso em: 4 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.