Self-regulation circuit of learning: interlocutions with university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n1p43

Keywords:

Pedagogical workshop, Learning strategies, University student, Higher education

Abstract

This article aims to analyze the meanings and challenges faced by students who participated in the workshops about the self-regulation of learning (SLR), in the university context. This work is part of the research project "Ways of learning in the university environment: from self-regulation to life projects", which includes the LEARNING Circuit: self-regulation to learn, carried out by the Self-Regulatory Learning Studies and Research group - GEPAAR. Data were collected through a demographic information questionnaire containing information about the course in which students were enrolled, as well as the reasons that led them to choose the workshops in which they participated. A narrative was requested from participants at the end of the workshops. Each student was invited to reflect on the difficulties faced as well as possible contributions to the learning process. They also suggested ways to carry out subsequent work. The data were analyzed qualitatively following the precepts of the content analysis. It was found that the participants revealed that the workshops provided an important space for reflection, exchange of experiences and improvement of selfregulatory strategies, in a way that contributes to the academic performance of university students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lourdes Maria Bragagnolo Frison, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Dr. in Education. Professor at the Universidade Federal de Pelotas (UFPel). UFPel Associate Professor

Célia Artemisa Gomes Rodrigues Miranda, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doctoral Student in Education - Fae. Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

References

BANDURA, A. A teoria social cognitiva na perspectiva da agência. In: BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. (org.). Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 69-96.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

BZUNECK, J. A.; RUFINI, S. É. Aprendizagem escolar em contextos competitivos. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (org.). Aprendizagem: processos psicológicos e o contexto social na escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

CNPQ. Tabela de áreas do conhecimento. 2018. Disponível em: http://www.cnpq.br/documents/10157/186158/TabeladeAreasdoConhecimento.pdf. Acesso em: 12 nov. 2018.

FREITAS-SALGADO, F. A. Autorregulação da aprendizagem: intervenção com alunos ingressantes. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
GANDA, D. R. A autorregulação da aprendizagem de alunos em curso de formação de professores: um programa de intervenção. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

GOMES, G.; SOARES, A. B. Inteligência, habilidades sociais e expectativas acadêmicas no desempenho de estudantes universitários. Psicologia: reflexão e crítica, Porto Alegre, v. 26, n. 4, p. 780-789, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v26n4/19.pdf. Acesso em: 20 set. 2017.

HADWIN, A. F.; JÄRVELÄ, S.; MILLER, M. Self-regulated, co-regulated, and socially shared regulation of learning. In: ZIMMERMAN, B. J.; SCHUNK, D. H. Handbook of self-regulation of learning and performance. Londres: Routledge, 2011. v. 30, p. 65-84.

JÄRVELÄ, S.; HADWIN, A. New frontiers: regulating learning in CSCL. Educational Psychologist, Hillsdale, v. 48, n. 1, p. 25­39, 2013.

MARTINS, R. M. M. Estratégias de aprendizagem em universitários: avaliação e intervenção. Tese (Doutorado em Psicologia) - Faculdade de Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba, 2016. Disponível em: https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/427/17279032934113009.pdf. Acesso em: 20 abr. 2016.

MIRANDA, C. A. G. R.; NONTICURI, A. R.; FRISON, L. M. B. Estratégias autorregulatórias para o controle do desempenho em estudantes universitários: mudanças após processo reflexivo. Revista de Estudios e Investigacion en Psicología Y Educación, Elviña, n. 1, 2017. DOI: 10.17979/reipe.2017.0.01.2726.

MIRANDA, C. A. G. R.; SCHIAVON, A. A.; FRISON, L. M. B. Circuito de autorregulação para aprender – APRENDIZagem: uma proposta para o envolvimento estudantil. In: CIDU – CONGRESSO IBERO-AMERICANA DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA, 10., 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUCRS, 2018. p. 1-10.

PANADERO, E.; JÄRVELÄ, S. Socially shared regulation of learning: a review. European Psychologist, London, v. 20, n. 3, p. 190­203, 2015. DOI: 10.1027/1016­9040/a000226.

RAMDASS, D.; ZIMMERMAN, B. J. Developing self-regulation skills: the important role of homework. Journal of Advanced Academics, Thousand Oaks, v. 22, n. 2, p. 194-218, 2011.

ROSÁRIO, P.; MOURÃO, R.; SOARES, S.; ARAÚJO, J. F.; NUÑEZ PEREZ, J. C.; GONZÁLEZ-PIENDA, P.; GRÁCIO, M. L.; CHALETA, E.; SIMÕES, F.; GUIMARÃES, C. Promover as competências de estudo na universidade: projeto cartas do Gervásio ao seu umbigo. Psicologia da Educação, Covilha, v. 4, n. 2, p. 57-69, 2005.

SÁEZ, F. M.; DÍAZ, A. E.; PANADERO, E.; BRUNA, D. V. Revisión sistemática sobre competencias de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios y programas intracurriculares para su promoción. Formación Universitaria, La Serena, v. 11, n. 6, dez. 2018. DOI: 10.4067/S0718­50062018000600083.

SCHIAVON, A. A.; MIRANDA, C. A. G. R.; FRISON, L. M. B. Motivação dos acadêmicos para o envolvimento em oficinas autorregulatórias. In: CIDU – CONGRESSO IBERO-AMERICANA DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA, 10., 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUCRS, 2018. p. 1-10.

VEIGA SIMÃO, A. M.; FRISON, L. M. B. Autorregulação da aprendizagem: abordagens teóricas e desafios para as práticas em contextos educativos. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 45, p. 2-20, 2013.

VIEIRA, E.; VALQUIND, L. Oficinas de ensino: o quê? por quê? como?. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
VYGOTSKY, L. S. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.

ZIMMERMAN, B. J. A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, Arlington, v. 81, n. 3, p. 329-339, 1989.

ZIMMERMAN, B. J. Achieving self-regulation: the trial and triumph of adolescence. In: PAJARES, F.; URDAN, T. (ed.). Academic motivation of adolescents. Greenwich, CT: Information Age Publishing, 2002. p. 1-27.

ZIMMERMAN, B. J. Attaining self-regulation: a social cognitive perspective. In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P.; ZEIDNER, M. (ed.). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press, 2000. p. 13-39.

ZIMMERMAN, B. J. From cognitive modeling to self-regulation: a social cognitive career path. Educational Psychologist, Hillsdale, v. 48, n. 3, p. 135-147, 2013.

ZIMMERMAN, B. J. Self-regulation: where metacognition Intersect. In: HACKER, D. J.; DUNLOSKY, J.; GRAESSER, A. C. Handbook of metacognition in education. Ney York: Routledge, 2009. p. 299-316.

ZIMMERMAN, B. J.; RISEMBERG, R. Self-regulatory dimensions of academic learning and motivation. In: PHYE, G. D. (ed.). Handbook of academic learning. Cambridge: Academic Press, 1997. p. 105-125.

Published

2019-07-01

How to Cite

FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; MIRANDA, Célia Artemisa Gomes Rodrigues. Self-regulation circuit of learning: interlocutions with university. Educação em Análise, Londrina, v. 4, n. 1, p. 43–68, 2019. DOI: 10.5433/1984-7939.2019v4n1p43. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/35563. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.