Integrated high school: critical notes on the crossing directions, from theses and dissertations (2007-2016)
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n1p7Keywords:
Educational policies, Integrated high school, Integral human formation, Professional educationAbstract
This work aims to analyze the results of researches developed in postgraduate programs in Brazil, on the implementation of high school integrated to technical secondary professional education (EMI). It is a qualitative research, of an exploratory nature, whose typological characteristic resembles that of literature review works - however, with a more delimited cut. Fifteen research reports, among theses and dissertations, from 13 states, from the five regions of Brazil, make up the analyzed corpus, comprising the period between 2007 and 2016. The research reiterates what theorists of the field of work and education have been observing: the crossing towards a polytechnic education, which favors integral human formation, is bumpy and encounters many obstacles, such as the lack of appropriation of the theoretical foundations of the proposal, the lack of funding in the case of state schools, and pedagogical practices that are not going to beyond the instrumental dimension, and, consequently, do not give rise to deeper reflections on the functioning of capitalist society.Downloads
References
BRAGA, Saldanha Alves. A concepção de integração contida no decreto 5154/2004 e suas repercussões na prática docente: um estudo sobre o ensino médio integrado do Instituto Federal do Tocantins. 2013. 130f. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio - Documento Base. Brasília, 2007. Disponível em: www.mec.gov.br. Acesso em: 20 jan. 2017.
BRAZOROTTO, Cíntia Magno. Ensino médio integrado: os desafios para a implantação da política educacional. 2014. 233f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2014.
CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 27-41, jan./jun. 2011. Disponível em: http//www.esforce.org.br. . Acesso em: 20 jan. 2017.
COSTA, Ana Maria Raiol da. Integração do ensino médio e técnico: percepções de alunos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA/Campus Castanhal. 2012. 122f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.
DAVANÇO, Sandra Regina. A implantação do Ensino Médio Integrado no Estado do Paraná: superação da cultura da dualidade. 2008. 308f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.
ESTIVALETE, Emerson Bianchini. Currículo integrado: uma reflexão entre o legal e o real. 2014. 120f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Apresentação. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 7-20.
FURLAN, Fernanda Mendes. Educação profissional integrada à educação de jovens e adultos: uma análise sobre o PROEJA no Instituto Federal Farroupilha. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, 2016.
GONÇALVES, Monica Alves. O currículo em ação: ensino médio integrado ao curso profissionalizante na Escola Família Agrícola (EFA) de Jacaré, Itinga – MG.2012. 157f. Dissertação (Mestrado) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte/MG, 2012.
KUENZER, Acácia. Ensino médio e profissional: as políticas do Estado neoliberal. São Paulo: Cortez, 2007. KUENZER, Acácia. O ensino médio agora é para a vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 21, n. 70, p. 15-39, abr. 2000.
MACIEL, Lindalva Martins Maia. Ensino médio integrado no Maranhão: concepção, possibilidades e desafios. 2011. 134f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”, Marília, 2011.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. Campinas: Navegando, 2011.
MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul./set. 2013.
MOURA, Dante Henrique. Trabalho e formação docente na educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
NETTO, José Paulo. Crise do socialismo e ofensiva neoliberal. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
PONTES, Ana Paula Furtado Soares. Ensino médio integrado: formação politécnica como horizonte? 2012. 259 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.
RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: da conceituação à operacionalização. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 19, n. 39, p. 15-29, jan./jun. 2014.
RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado à formação profissional. In: SEMINÁRIO SOBRE ENSINO MÉDIO, Natal, 2007. Anais... Natal: SEEC-RN, 2007.
REGATTIERI, Marilza; CASTRO, Jane Margareth. (org.). Ensino médio e educação profissional: desafios da integração. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2010.
RITTI, Haroldo Freitas. A implementação do ensino médio integrado: uma análise de trabalhos acadêmicos nacionais no período de 2005 a 2009. 2011. 122f. Dissertação (Mestrado) –Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2011.
RODRIGUES, Denise Dalmás. A experiência de integração curricular no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso – Campus Cáceres. 2010. 79f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
SAVIANI, Dermeval. Democracia, educação e emancipação humana: desafios do atual momento brasileiro. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 3, p. 653- 662, set./dez. 2017.
SAVIANI, Dermeval. A nova lei da educação (LDB): trajetória, limites e perspectivas. São Paulo: Autores Associados, 1997.
SILVA, Francisca Natália da. Ensino médio integrado à educação profissional: a implementação do programa Brasil profissionalizado em Mossoró-RN.2016. 156f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
SILVA, Robson Santos Camara. Ensino médio integrado no Distrito Federal: um diálogo entre a teoria e prática.2007. 155f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
SOUZA, Solange Flôres de. O ensino médio integrado à educação profissional em Mato Grosso. 2015. 111f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Mato Grosso. Rondonópolis, 2015.
TARTAGLIA, Leonara Margotto. A política do ensino médio integrado no Espírito Santo e a experiência de sua implantação na Escola Estadual de Ensino Médio Arnulpho Mattos. 2014. 153f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.