Indiscipline or violence? marks at school
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2016v1n1p163Keywords:
School indiscipline, Violence at school, Public schoolAbstract
The present research is based on data collected in three Public Schools in Apucarana and three in Arapongas and aimed to present the nature of school violence that pervades the daily life of schools. We have adopted a narrow conception of violence, seeking to escape the conceptual hyper amplification. The desire to limit school violence to acts of violence and especially to the categories clearly marked by the Criminal Code does not have the power to underestimate the other facts that fall in trespasses and incivilities, but to characterize the acts and facts within the category that can, according to the essence, to establish a representation of what actually happens in Schools and which is called school violence. This research has a qualitative approach, but nevertheless not waived the collection of quantitative data in Schools, contained in occurrences records, which serve as reference for the qualitative analysis. Data collection in the public schools occurrences records is five years, from 2008 to 2012. In the data collected from the records of occurrences of schools, we observed widespread indiscipline. The prevalent behaviors are transgressions and incivilities. These behaviors, daily repeated and combined with a lower number of criminal conduct, form the backdrop of school violence.Downloads
References
ADORNO, Sérgio. O monopólio estatal da violência na sociedade brasileira contemporânea. In: MICELI, Sérgio (Org.). O que ler na ciência social brasileira. São Paulo: Sumaré, 2002. v. 4, p. 267-307.
AQUINO, Julio Groppa. A violência escolar e a crise de autoridade docente. Cadernos Cedes, Campinas, v. 19, n. 47, p. 7-19, dez. 1998.
ARROYO, Miguel Gonzales. Quando a violência infanto-juvenil indaga a pedagogia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 787-807, out. 2007.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 38-64.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. 13. ed. São Paulo: RT, 2011.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras Providências. Disponível em:. Acesso em: 11 out. 2011.
CASTRO, Rebeca de. Incivilidades: a violência invisível na escola. Polêmica, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 105-113, abr./jun. 2010.
CHARLOT, Bernard. A violência nas escolas: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, v. 4, n. 8, p. 432-443, jul./dez. 2002.
CHESNAIS, Jean Claude. A vingança do terceiro mundo. Tradução de A. Bastos. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1989.
DEBARBIEUX, Eric. Violência nas escolas: divergências sobre palavras e um desafio político. In: DEBARBIEUX, Eric; BLAYA, Catherine (Org.). Violência nas escolas e políticas públicas. Brasília: UNESCO, 2002. p. 59-87.
FUKUI, Lia. Segurança nas escolas. In: ZALUAR, Alba (Org.). Violência e educação. São Paulo: Cortez, 1992. p. 103-124.
LATERMAN, Ilana. Violência e incivilidade na escola. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2000.
LOPES, Claudivan Sanches; GASPARIN, João Luiz. Violência e conflitos na escola: desafios à prática docente. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, Maringá, v. 25, n. 2, p. 295-304, 2003.
MARRA, Célia Auxiliadora dos Santos. Violência escolar: a percepção dos atores escolares e a repercussão no cotidiano da escola. São Paulo: Annablume, 2007.
MIRABETE, Julio Fabbrini; FABBRINI, Renato. Manual de direito penal: parte geral. 24. ed. São Paulo: Atlas, 2007. v. 1.
MIYAHARA, Rosemary Peres. Violência nas escolas. In: FERRARI, Dalka C. A.; VECINA, Tereza C. C. (Org.). O fim do silêncio na violência familiar: teoria e prática. 4. ed. São Paulo: Ágora, 2002. p. 107-113.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
RODRIGUES, Ana Lucia. Maringá metropolitana: uma arena de desigualdades regionais. In: DOURADO, Simone da Costa; PRAXEDES, Walter Lúcio de Alencar (Org.). Teorias e pesquisas em ciências sociais. Maringá: EDUEM, 2010. p. 133- 151.
SARAVÍ, Gonzalo. Segregação urbana, sociabilidade e escola na Cidade do México: a coexistência de mundos isolados. In: RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz; KAZTMAN, Ruben (Org.). A cidade contra a escola: segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina. Tradução de Jacob J. Pierce e João Vicente Ganzarolli de Oliveira. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2008. p. 180-222.
SCHILLING, Flávia. Indisciplina, violência e o desafio dos direitos humanos nas escolas. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Enfrentamento à violência na escola. Curitiba, 2010. p. 13-17. (Cadernos Temáticos dos Desafios Educacionais Contemporâneos, v. 8).
SILVA, Nelson Pedro. Ética, indisciplina e violência nas escolas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
SPOSITO, Marília Pontes. Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87-103, jan./jun. 2001.
VISCARDI, Nilia. Violência no espaço escolar: práticas e representações. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.