The orthographic writing of students in the literacy process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.52890

Keywords:

National literacy assessment, Proficiency, Orthographic writing, Historical- Cultural Theory

Abstract

This research aims to analyze the spelling difficulties that a class of 2nd grade students in the Initial Years of Elementary School present in the process of writing words. Therefore, it became essential to discuss proficiency rates in Brazil, seeking to understand the scenario of literacy in light of national education public policies. This study was based on documents from the National Common Curricular Base (BNCC), the National Learning Assessment (ANA) and other sources that deal this topic, focusing on Historical-Cultural Theory. Bibliographic and documentary research along with an analysis of spelling changes identified in the dictation of words applied to the subjects of this investigation were used. It was found that, in teaching writing, the assimilation of spelling rules requires the student to have a highly complex capacity for abstraction of the symbols that constitute the alphabetic system, arising from the development of thought, which goes beyond the mechanism of learning centered on the acquisition of sounds and spelling of letters. It became clear that teaching literacy goes beyond coding and decoding, and that it is up to the teacher to master and understand written language and develop the students’ psychic instruments, what the mind understands can be expressed by the hands that write.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fatima Aparecida de Souza Francioli, Universidade Estadual do Paraná

PhD in School Education from São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho”. Professor at the State University of Paraná.

Vanessa de Souza da Silva, Universidade Estadual do Paraná

Bachelor’s degree in Pedagogy from the State University of Paraná. School Yard Supervisor at Colégio Estadual São Vicente de Paula.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/ escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. MEC e Inep divulgam resultados do Censo Escolar 2023. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira 2024a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais- de-conteudo/noticias/censo-escolar/mec-e-inep-divulgam-resultados-do- censo-escolar-2023. Acesso em: 19 out. 2024

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Saeb/Ana 2016 panorama do Brasil e dos estados. Brasília: MEC: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov. br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/ relatorio_saeb_ana_2016_panorama_do_brasil_e_dos_estados.pdf. Acesso em: 13 out. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Sistema de Avaliação da Educação Básica. Relatório de resultados do SAEB 2021: 2º ano do Ensino Fundamental. Brasília: MEC: INEP, 2024b. v. 2. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_ basica/saeb/2021/resultados/relatorio_de_resultados_do_saeb_2021_ volume_2.pdf. Acesso em: 25 jul. 2024.

CAMILO, Adelaide Maria Nunes. A segmentação de palavras e o processo de aquisição de linguagem. Signo, Campinas, v. 38, n. 65, p. 4–21, 2013. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v38i0.4173.

DANGIÓ, Meiredos Santos; MARTINS, Lígia Márcia. Aconcepçãohistóricocultural de alfabetização. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 210220, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13214/9533. Acesso em: 11 out. 2024.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LURIA, Alexander Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, L. S.; LEONTIEV, A. N.; LURIA, A. R. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2006. p. 143-189.

NUNES, Ana Ignez Belém Lima; SILVEIRA, Rosemary do Nascimento. Psicologia da aprendizagem. 3. ed. rev. Fortaleza: UECE, 2015. Disponível em: https:// educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/431616/2/Livro_Psicologia%20 da%20Aprendizagem.pdf. Acesso em: 17 ago. 2025.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escolhidas. Madri: Visor, 1995. t. 3.

ZORZI, Jaime. Aprender a escrever: a apropriação do sistema ortográfico. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

ZORZI, Jaime. As letras falam: metodologia para alfabetização. São Paulo: Phonics Editora, 2017. Disponível em: https://www.phonicseditora.com.br/ downloads/As_Letras_Falam_2a_edicao-manual-de-aplicacao_final.pdf. Acesso em: 11 set. 2024.

Published

2025-12-18

How to Cite

FRANCIOLI, Fatima Aparecida de Souza; SILVA, Vanessa de Souza da. The orthographic writing of students in the literacy process. Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–28, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.52890. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/52890. Acesso em: 22 dec. 2025.