Interview with professor José Carlos Libâneo - Education in the 21st century: what are schools for?
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.52203Keywords:
BNCC, BNC-Training, Curriculum, Interview, Socially fair school, Teacher trainingAbstract
In a special interview for the journal Educação em Análise, Professor José Carlos Libâneo, whose reflections have a profound influence on the educational field, explores issues related to the role of pedagogy, teacher training, and the challenges of education in a context of intense social, cultural, and economic transformations. Divided into topics ranging from curricular policies to educational processes in human rights, the interview discusses the impact of neoliberalism on the school curriculum, the teacher training process, and the challenges posed by the National Common Curriculum Base (BNCC) and BNC-Training. In addition to reflections on the social inequalities that permeate Brazilian public schools, the role of these schools in the formation of critical and emancipated citizens is also analyzed, providing a reflection on the identity and future of education in the country. Throughout the discussion, Professor Libâneo provokes deep questioning and reflections on the purposes of education in the 21st century. After all, what are schools for?
Downloads
References
.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luiz Gustavo Tiroli, Adriana Regina de Jesus Santos, José Carlos Libâneo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.














