Racial quotas and black identity in the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.52083

Keywords:

Affirmative action policies, Racial quotas, Identity

Abstract

This work, based on doctoral research, aimed to analyze whether racial quotas contribute to the construction of the identity of quota students at public universities. Racial quotas were important for the democratization of access to higher education, as well as a space for visibility and transformation of the benefited group, and the resistance engendered by the various black fronts plays an important part in these achievements. The purpose of this article is to present the results obtained in this research regarding the net benefits that the social policy reverberates in each beneficiary subject, in their social environment, in the university and in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Valéria Barbosa, Universidade Estadual Paulista

PhD in Social Sciences from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Assistant Professor at the Faculty of Philosophy and Sciences of São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Marília, São Paulo, Brazil. Email: valeria.barbosa@unesp.br.

Selma de Fátima Vanderley, Universidad Estatal Paulista

PhD in Social Sciences from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Social Worker at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo. Tupã, São Paulo, Brazil. Email: selma.f.vanderley@gmail.com.

Daniela Almeida Lira, Universidad Estatal Paulista

Master in Social Sciences from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Marília, São Paulo, Brazil. Email: daniela.almeidalira@gmail.com.

References

BRASIL. Decreto nº 7.824, de 11 de outubro de 2012. Regulamenta a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, que dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Brasília: Presidência da República, 2012a.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2012b.

DRAIBE, Sônia Miriam. Avaliação de implementação: esboço de uma metodologia de trabalho em políticas públicas. In: BARREIRA, Maria Cecília Roxo Nobre; CARVALHO, Maria do Carmo Brant (org.). Tendências e perspectivas na avaliação de políticas e programas sociais. São Paulo: IEE PUC, 2001. p. 13-42.

IBASE - INSTITUTO BRASILEIRO DE ANÁLISES SOCIAIS E ECONÔMICAS. Não deixe sua cor passar em branco. Responda com bomc/senso. Rio de Janeiro: IBASE, 1990. Disponível em: https://lae.princeton.edu/catalog/9dd57841-0fab-4ed2-8fe8-17baf0c17c9a?locale=pt-BR#?c=0&m=0&s=0&cv=2&xywh=142%2C2430%2C937%2C847. Acesso em: 21 ago. 2022.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua trimestral. População, por cor ou raça. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6403#/g/42/v/608/p/202001/c86/all/d/v608%201/l/v,p+c86,t/resultado. Acesso em: 18 ago. 2022.

MUNANGA, Kabengele. Negritude afro-brasileira: perspectivas e dificuldades. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 33, p. 109-117, 30 dez. 1990. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/2179-0892.ra.1990.111217.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis. RJ: Vozes, 1999.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito de Marca: as relações raciais em Itapetininga. São Paulo: Edusp, 1998.

RIOS, Roger Raupp. Pretos e pardos nas ações afirmativas: desafios e respostas da autodeclaração e da heteroidentificação. In: DIAS, Gleidson Renato Martins; TAVARES JUNIOR, Paulo Roberto Faber (org.). Heteroidentificação e Cotas Raciais: dúvidas, metodologias e procedimentos. Canoas: IFRS Campus Canoas, 2018. p. 216-252.

SANT'ANNA, Wania. Não deixe a sua cor passar em branco - o que esperar para o Censo de 2010. Portal Geledés, São Paulo, 2 jul. 2009. Disponível em: https://www.geledes.org.br/nao-deixe-sua-cor-passar-em-branco-o-que-esperar-para-o-censo-de-2010/. Acesso em: 30 jun. 2022.

SANTOS, Reinaldo. O que as bancas de heteroidentificação precisam saber?. In: 1ª CAPACITAÇÃO das comissões de heteroidentificação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande: UFMS, 4 nov. 2021.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Famílias inter-raciais: tensões entre cor e amor'. Salvador: Edufba, 2018. 146 p.

Published

2025-02-20

How to Cite

BARBOSA, Maria Valéria; VANDERLEY, Selma de Fátima; LIRA, Daniela Almeida. Racial quotas and black identity in the university. Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.52083. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/52083. Acesso em: 15 dec. 2025.