Research in the humanities in Paraná and the support of the Fundação Araucária over two decades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.52018

Keywords:

Humanities, Educational context, Research and development, Science and technology policy, Regional development

Abstract

This study aims to analyze the relationships built between science, the state of Paraná, and the conception/production/dissemination of knowledge in the humanities within the framework of the funding propositions by the Araucária Foundation for the Support of Scientific and Technological Development of the State of Paraná from 2000 to 2024. The exploratory-descriptive research methodology was based on the assumptions of a qualitative approach, supported by document analysis, semi-structured, and open-ended interviews with six Foundation managers. The results show that: investment in the humanities has been timid, although Araucária has gradually expanded its support for researchers' projects across various fields of knowledge in Paraná; there is a growing demand for the humanities, yet the funding remains insufficient, requiring researchers in the field to emphasize projects with interconnected aspects that demand greater financial support. The analyses also emphasize the need for more detailed information in the Araucária Foundation's documents so that the humanities, as well as other underfunded areas, can be highlighted and, consequently, addressed in different regions of Paraná.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Chueire de Oliveira, Londrina State University

PhD in Education from the State University of Campinas (UNICAMP). Retired Associate Professor at the State University of Londrina (UEL). Londrina, Paraná, Brazil. Email address: claudiachuoliveira@gmail.com.

References

ARDIGÓ, Fabiano. Introdução. In: ARDIGÓ, F. (org.) Histórias de uma ciência regional. São Paulo: Contexto, 2011, p. 17-26.

BRAND, Jaques.; ROCHA, Regina Célia Zaiczuk. Do IBPT de Marcos Augusto Enrietti ao TECPAR: notas para a história de uma vanguarda científica 1941-1991. Curitiba: Cidade & Campo, 1991.

CAMPOS, Regina Helena Freitas. A pesquisa em ciências humanas, ciências sociais e educação: questões éticas suscitadas pela regulamentação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 217-224, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/rW5zGgNXH4nQbXNYCWL4KKC/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 29 jul. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. A Fundação Araucária. Curitiba: Fundação Araucária, [2023]. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/Pagina/Fundacao-Araucaria. Acesso em: 5 out. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Fundação Araucária 10 anos: história e visão estratégica. Curitiba: Fundação Araucária, 2010a. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2020-06/livro_fa_10anos.pdf. Acesso em: 23 nov. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. NAPI alimento e territótio. Curitiba: Fundação Araucária, 2022. Disponível em: https://www.iaraucaria.pr.gov.br/napi-alimento-e-territorio. Acesso em: 20 jun. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Nota técnica: áreas prioritárias. Curitiba: Fundação Araucária, 2021. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/nota_tecnica_002-2021_-_areas_prioritarias.pdf. Acesso em: 7 fev. 2024.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Relatório de ações 2011-2017. Curitiba: Fundação Araucária, 2018a. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2020-06/relatoriogestao_2011_2017.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Relatório de Atividades 2017, Plano de Trabalho 2018/2019. Curitiba: Fundação Araucária, 2018b. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2020-06/ra2017_pt2018_cct.pdf. Acesso em 15 dez.2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Relatório de atividades realizadas 2005 & plano de trabalho 2006. Curitiba: Fundação Araucária, 2006. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2021-06/araucaria_-_relatorio_2005.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

FUNDAÇÃOARAUCÁRIA. Relatório de atividades realizadas 2006 & plano de trabalho para 2007.curitiba: Fundação Araucária, 2007 Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2021-06/araucaria_-_relatorio_2006.pdf . Acesso em 28 de out.2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Relatório de atividades realizadas 2007 & plano de trabalho 2008. Curitiba: Fundação Araucária, 2008. Disponível em https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2021-05/araucaria_-_relatorio_2007.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Relatório de atividades realizadas 2008. Curitiba: Fundação Araucária, 2009. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2021-05/araucaria_-_relatorio_2008.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Relatório de atividades realizadas 2009. Curitiba: Fundação Araucária, 2010b. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2021-05/araucaria_-_relatorio_2009.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.

FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA. Relatório de atividades: exercício de 2003. Curitiba: Fundação Araucária, 2004. Disponível em: https://www.fappr.pr.gov.br/sites/fundacao-araucaria/arquivos_restritos/files/documento/2020-06/ra2003_pt2004.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

GUÉRIOS, Paulo Renato. Primórdios da institucionalização das ciências humanas no Paraná. Revista Antropologia da UFSCAR, São Carlos, v. 1, n. 14, p. 189-218, jan./jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.52426/rau.v14i1.412.

MINAYO, Maria Cecília Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência

& Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 3, n. 17, p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007.

MINAYO, Maria Cecília Souza.; COSTA, António Pedro. Fundamentos teóricos das técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, Campo Grande, v. 40, p .139-153, 2018. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6439. Acesso em: 9 out. 2023.

PÔRTO JUNIOR, Sabino Silva. Prefácio. In: RAIHER, Augusta Pelinski. (org.). As universidades estaduais e o desenvolvimento regional do Paraná. Ponta Grossa: Editora da UEPG, 2017, p. 11-12. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1rJKAUr9Dsc-4I5UU34rP3LFWD3WQxH-_/view. Acesso em 7 fev. 2024.

RUFINI, Sueli Edi. Caracterização do sistema de ciência, tecnologia e inovação do Paraná. In: RAIHER, Augusta Pelinski. (org.). As universidades estaduais e o desenvolvimento regional do Paraná. Ponta Grossa: Editora da UEPG, 2017, p. 13-20. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1rJKAUr9Dsc-4I5UU34rP3LFWD3WQxH-_/view. Acesso em: 7 fev. 2024.

SAQUET, Marcos Aurelio. A descoberta do território e outras premissas do desenvolvimento territorial. Rev. Bras. Estud. Urbanos, Cascavel, v. 20, n. 3. p. 479-505, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeur/a/3bck5hHGNK5FrRWJ6JDXYWt/?format=pdf. Acesso em: 25 jul. 2023.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie.; ALMEIDA, Cristóvão Domingos.; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais, Rio Grande, v. 1, n. 1, p. 1-14, jan./jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/pdf. Acesso em: 9 jun. 2023.

SHEEN, Maria Rosemary Coimbra Campos. Política educacional e hegemonia: a criação das primeiras universidades estaduais do Paraná na década de 1960. 2000. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2000.210097

Published

2025-02-20

How to Cite

OLIVEIRA, Cláudia Chueire de. Research in the humanities in Paraná and the support of the Fundação Araucária over two decades. Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–18, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.52018. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/52018. Acesso em: 16 dec. 2025.